• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Min tudor blackbay

Jocke_77

Breitling
Hej ! köpte för ett tag sen en Tudor black bay,är mkt nöjd med mitt köp och tycker den är riktigt läcker.
Är dock färsk i klocksvängen och det här är min första "riktiga" klocka.

"problemet" Befinner mig just nu på Kreta och vill inte ha den på mig under dagtid när man gräver i sanden med barnen och ligger jäser i havet så den har fått ligga på hotellrummet. När jag ska ha klockan till kvällen så har den stannat,måste man dra upp klockan varje dag? det här har har hänt under en längre tid nu...

Mvh
Jocke
 

Randel

Cartier
Den klocka du har är beskaffad med ett ETA 2824-2 urverk, som har en så kallad gångreserv på 38 timmar. Urverket är automatiskt, vilket innebär att dess rotor rör sig i takt med att du rör din handled, och på så sätt dras urverket upp när du rör din handled men bara lite i taget. Om du skruvar ut kronan och drar upp den manuellt med fingrarna (genom att skruva på den alltså) så kommer klockan att gå i 38 timmar innan den behöver dras upp igen, och om du har på dig klockan på dagtid dras den ju dessutom upp en del av rotorn också. Hur mycket beror helt och hållet på hur mycket du har klockan på dig under dagtid. Antal varv att skruva på kronan tills max gångreserv är nådd har jag ingen aning om, du får prova dig fram.
 

Jocke_77

Breitling
Den klocka du har är beskaffad med ett ETA 2824-2 urverk, som har en så kallad gångreserv på 38 timmar. Urverket är automatiskt, vilket innebär att dess rotor rör sig i takt med att du rör din handled, och på så sätt dras urverket upp när du rör din handled men bara lite i taget. Om du skruvar ut kronan och drar upp den manuellt med fingrarna (genom att skruva på den alltså) så kommer klockan att gå i 38 timmar innan den behöver dras upp igen, och om du har på dig klockan på dagtid dras den ju dessutom upp en del av rotorn också. Hur mycket beror helt och hållet på hur mycket du har klockan på dig under dagtid. Antal varv att skruva på kronan tills max gångreserv är nådd har jag ingen aning om, du får prova dig fram.

Tack för ett mycket givande svar. Har dock varje morgon dragit upp klockan men sen har den fått ligga tills jag använt den på kvällen. Sliter det på klockan att dra upp den hela tiden? Har även ett jobb där jag är borta länge och kommer inte att ha klockan på mig under passet då det inte är en lämplig miljö.
 

Jocke_77

Breitling
Den stannade för att han blev sur på dig. Klart orättvist att han inte fick följa med och ligga och guppa i medelhavet, det är ju ändå hans rätta element, så då är det ju inte konstigt att han lackade ur och stannade med flit. ;)

jag vet =) först tänkte jag kör "all in" har på den överallt . Men den är ju så jävla snygg och man vill inte slita på den ;)
 

Aboynamedsue

Patek
2-Faktor
Köpte du klockan ny eller begagnad? Nog ska den klara att ligga still en dag utan att stanna. Kanske är dags för en service?
 

Cryssarn

Rolex
Jag älskar min :) Klart han ska få hänga med till stranden. Den gör sig så jävla bra i solen. Ta med lite vanligt vatten och skölj av den bara ;) Hairlines osv kommer du nog få oavsett. Jag tar det riktigt försiktigt med min, men får dom lik förbannat. Man vänjer sig.
 

Denke

Brännström
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
jag vet =) först tänkte jag kör "all in" har på den överallt . Men den är ju så jävla snygg och man vill inte slita på den ;)

Om du köpt den ny så kommer flitigt användande ge den karaktär! Inte slitage.

Dessutom så ringde de precis från Tudors huvudkontor och sa att om du inte har klockan på dig på stranden så kräver de att vi bannar dig från forumet. Just sayin. ;)
 

Eurenius

Den norrländska rörtången
2-Faktor
Drar du upp klockan riktigt på morgonen ska den som sagt klara sig hur bra som helst, annars är det något knasigt med den.
 

Aboynamedsue

Patek
2-Faktor
Köpte den ny för ca 5v sen.

dra upp klockan fullt, ställ den på 12.00 och se vad den står på när den stannat, då vet du gångreserven. Är den betydligt kortare än vad den ska vara så lämna in den och få det åtgärdat på garantin.
Men det kan du ju sysselsätta dig med när du kommit hem till Sverige, nu tycker jag att du ska ta på dig klockan och ge den lite qualitytime i medelhavet! :)

edit. Och ta lite bilder på klockan för bövelen, du har ju en vacker klocka och finfina omgivningar. Är ju bäddat för grymmebilder i dagens klocktråd;)
 

Jocke_77

Breitling
dra upp klockan fullt, ställ den på 12.00 och se vad den står på när den stannat, då vet du gångreserven. Är den betydligt kortare än vad den ska vara så lämna in den och få det åtgärdat på garantin.
Men det kan du ju sysselsätta dig med när du kommit hem till Sverige, nu tycker jag att du ska ta på dig klockan och ge den lite qualitytime i medelhavet! :)

edit. Och ta lite bilder på klockan för bövelen, du har ju en vacker klocka och finfina omgivningar. Är ju bäddat för grymmebilder i dagens klocktråd;)
 

Jocke_77

Breitling


CIOJ0to.jpg
 

Holmqvist

Patek
2-Faktor
Snygg klocka! Den ska med till stranden!
Den är gjord för att användas.
Hade inte jag fått följa med till stranden hade jag också jäklats.
Har läst på något ställe för länge sen att klockor måste "köras in" ?? Dvs att dom ska användas flitigt ett tag när dom är nya för att komma igång riktigt, kan dock inte garantera hur mycket sanning ligger bakom det.
 

Molle

Kambei
Moderator
2-Faktor
Tack för ett mycket givande svar. Har dock varje morgon dragit upp klockan men sen har den fått ligga tills jag använt den på kvällen. Sliter det på klockan att dra upp den hela tiden? Har även ett jobb där jag är borta länge och kommer inte att ha klockan på mig under passet då det inte är en lämplig miljö.
Har du dragit upp den fullt (skulle gissa ca. 40 varv)?
 

mouqvist

Rolex
Känner igen mig, har haft en Longines Legend Diver och tidigare en Seamaster Pro som inte heller fick följa med på stranden.
Har försökt övertala mig själv så många ggr att en klocka ska användas i sin rätta miljö men det tar alltid emot...
Min lösning är att helt nya klockor borde inte få säljas utan något ding eller repa, då skulle man som användare redan ha kommit över första skadan och man skulle njuta av klockan fullt ut
 

christian-h

Vacheron
2-Faktor
Hej ! köpte för ett tag sen en Tudor black bay,är mkt nöjd med mitt köp och tycker den är riktigt läcker.
Är dock färsk i klocksvängen och det här är min första "riktiga" klocka.

"problemet" Befinner mig just nu på Kreta och vill inte ha den på mig under dagtid när man gräver i sanden med barnen och ligger jäser i havet så den har fått ligga på hotellrummet. När jag ska ha klockan till kvällen så har den stannat,måste man dra upp klockan varje dag? det här har har hänt under en längre tid nu...

Mvh
Jocke

Aj, aj. Det där är din inkörsport. Your in for a journey.

Kul! :)
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
40 hela varv på kronan, inte 40 halva varv, för det blir 20. :)
Du bör känna ett ökat motstånd eller höra ett annorlunda ljud när klockan är fullt uppdragen.
 
Topp