• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Min väg genom AP-träsket (bildkavalkad Audemars Piguet) *uppdaterad 2018-07-13*

Vilken AP tycker du är snyggast?


  • Totala väljare
    236

Lunkan

Cartier
Resan började för ca 2,5 år sedan. Audemars Piguet, nedan kallat AP, har nog funnits i många våta drömmar hos flera av KS forummedlemmar. Så även mina.

Instegsmodellen för mig blev AP RO 14790st. Säga vad man vill om storleken, men känslan var att här andas det kvalité. Jag har alltid hållit IWC:s länkar högst, men känslan av denna var magisk!



Till all Er som inte provat en AP, och är rädd för att det ska vara en "bilhandlarklocka" (helgerån att kalla AP för det), bör definitivt testa denna.



Klockan kändes ändå, trots sitt otroliga hantverk, lite liten mot mina handleder. Klockan såldes och omvandlades till en Rolex.

Fem månader senare var det dags igen. Suget var för stort och istället för att ta gå upp till en AP RO 40 mm så blev det denna..





Rubbercladen var grym. Jag var inne i en period där jag var fruktansvärt trött på stålrollarna och det var tid för revolt. Gummi och stål i en härlig kombination, läs min recension här på forumet.

*stål, gummi, keramik, tungsten (wolfram)

Jag gillade verkligen rubbercladen men hade fått upp ögonen för bumblebeen. Jag bytte upp mig och var till en början supernöjd! Bedöm själva..






Det häftiga med denna klocka var att den var helt unik. Ja ni hörde rätt, varför då kanske ni undrar? Jo, hela boetten på klockan är gjord av hårt pressad kolfiber. Detta gör att mönstret på boetten skiljer sig. Tanken av att "ingen annan människa har en exakt likadan till utseendet" var så klart väldigt häftigt. Kombinationen av den svarta keramiska ringen, den svarta kolfiberboetten och det svarta skinnarmbandet var en upplevelse. Dock kanske inte en klocka som är "klockren" i alla sammanhang, så den fick gå...

Det skulle dröja nästan ett år innan jag fick upp suget igen. En AP RO 15300st. Den optimala klockan om jag ska vara helt ärlig.



Finns inget ont att säga om denna. Gediget hantverk, magisk tavla, lagom tjocklek, inga onödiga krusiduller på tavlan. Den är perfekt.
Tyvärr tyckte jag inte det då och det blev ytterligare en försäljning.

Ett halvår senare, läs igår, var det dags igen...
Audemars Piguet Royal Oak Offshore Panda.



Faktum är att jag alltid dragit mig åt denna, men de haglar ju inte direkt på sajterna. De röda detaljerna i tavlan är suveräna. Sitter just nu på ett nytt Diver-gummi och ger den verkligen en robust känsla.

Jag har hittat hem... Tror jag... Man vet aldrig :)


Tack vaniljglass för ditt ständiga stöd som bollplank under dessa 2,5 år. Undrar hur många timmars velande fram och tillbaka det blivit... Hehe

Tack masterkiller, Feskarn, Gentle_Giant, Ricrob, Micke Ni, theargonaut och alla andra som jag gjort affärer med genom åren som gjort att jag fått uppleva dessa kvalitetsur.

Det lär bli fler...

Ny info...

Allt varar inte för alltid :)

Pandan var grym, men kanske inte den ultimata allroundklockan. Efter att ha kikat på vaniljglass instagram otaliga kvällar bestämde jag mig för att gå tillbaka till i min mening, den ultimata AP:n. Det blev en Audemars Piguet Royal Oak 15300st. Denna gång blev det med vit urtavla, och jag kan bara säga att den är helt magisk!



Tyvärr var den i servicebehov sedan den legat i ett bankfack i drygt ett halvår och historiken var okänd, så redan dagen efter köp åkte den in på service hos nymans. 7 veckor senare, komplett service med diverse byten av glas och krona så fick jag tillbaka en klocka i absoluta nyskick. Billigt, nä, men det är bara att gilla läget.







Att ha på sig denna klocka är verkligen som att ha på sig ett fulländat, gediget, välbalanserat smycke.



Att den har en glasbaksida så att man ser urverket ticka på är så klart en trevlig upplevelse också.

Kanske det som är mest tilltalande är urtavlan. Bedöm själva :)






Denna borde jag egentligen aldrig flippa, men man vet ju aldrig vad som dyker upp här näst :)
 
Senast ändrad:

Feskarn

Företag
Forumpersonal
Forumsponsor
Pledge Member
2-Faktor
Stort grattis! Den är riktigt fet! :D Jag blir allt lite sugen på en AP igen. :banghead: Tavla som du har och även navyns är riktigt bra.
 

Flat-Eric

Stålklockans beskyddare
2-Faktor
Gillar 14790, men är partisk. Den är tunn och lagom stor, och uppfyller lyxstålsport-känslan utan att bli klossig
 

Snårtas

Rolex
Kul resa du bjuder oss på och fina bilder! Minns din Hublot/AP-jämförelse från någon gång i forumets begynnelse.

Tycker dock du borde märkt tråd-titeln med någon varning typ Socialstyrelsen: kan vara beroendeframkallande. :D
 

par

Patek
2-Faktor
Tack för att du delade! Har du kvar alla? Kolfiberboett är tokigt häftigt. 15300 är perfekt avvägt. Finns för och nackdelar med alla.
 

aleks

Aka Wi
2-Faktor
Kul val. Härlig resa! Vad mäter handlederna? Bara testat 14790 men kan ju bli aktuellt med en 15300 i framtiden..
 

Brogren

Cartier
Jag är också partisk och röstade 14790.
Mina handleder är alldeles för tunna för ROO (165mm) men det är inget jag hade köpt ändå. Nöjer mig väldigt bra med min 14790st. Nästan lite för bra...
 

Donkii

Boushh
2-Faktor
Tack för att du delade! Har du kvar alla? Kolfiberboett är tokigt häftigt. 15300 är perfekt avvägt. Finns för och nackdelar med alla.


Tänk om du skulle läsa du också ;)

Hur som helst Lunkan så har du suttit med ruggigt feta dinkor de senaste åren, gillar hur du snöat in på AP vilket är lite uppfriskande :) Får se vad som kommer efter Pandan nudå, för en flipp kommer det garanterat bli, eller hur ;)
 

par

Patek
2-Faktor
Tänk om du skulle läsa du också ;)

Hur som helst Lunkan så har du suttit med ruggigt feta dinkor de senaste åren, gillar hur du snöat in på AP vilket är lite uppfriskande :) Får se vad som kommer efter Pandan nudå, för en flipp kommer det garanterat bli, eller hur ;)

Jag levde i hoppet att bumble been fanns kvar:)
 

Lunkan

Cartier
Tänk om du skulle läsa du också ;)

Hur som helst Lunkan så har du suttit med ruggigt feta dinkor de senaste åren, gillar hur du snöat in på AP vilket är lite uppfriskande :) Får se vad som kommer efter Pandan nudå, för en flipp kommer det garanterat bli, eller hur ;)
Haha, jag intalar mig själv att jag alltid ska vara nöjd med denna men precis som du säger, ingen högoddsare ifall den bytts om ett halvår igen ;-)
 

cab

Audemars
2-Faktor
Feta dinkor och bra post! Gillar ROO och var nära att köpa en förut men är för stora på mig. Lutar mot någon mindre RO nu.
 
Topp