• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Mina första vintage...

Efter att ha spanat på detta forum ett tag blev jag intresserad av att köpa mig en vintage. Lade in en tråd och fick lite allmänna tips av diverse medlemmar. Tackar för dessa.
Började att kolla igenom Tradera och blocket. Upptäckte att det verkar vara ett lotteri. Någon gång vinst och någon gång nitlott. Bestämde mig för en budget på klockan och började att söka aktivt. Men det blev inte en, inte heller två utan tre inköp på en vecka...
Så, nu sitter man i detta träsk också misstänker jag.

Det blev en Oris Star från 70-talet, en Tissot Seastar samt en Omega Seamaster med patina fån 1958. Omegan håller tiden bra 10sek/24h och håller sig uppdragen i närmre 40 timmar.



 
Två riktiga vintageklassiker Seamastern och Seastar! Orisen har jag inte sett innan, spontant känns den väldigt enkel för att vara Oris?
 

Ariste

Audemars
2-Faktor
Kul inköp som du kommer trivas med, grattis! Omegan är underbar, tickar troligtvis ett cal 2xx i den och det är bra kalibrar, enjoy!
 
Kul inköp som du kommer trivas med, grattis! Omegan är underbar, tickar troligtvis ett cal 2xx i den och det är bra kalibrar, enjoy!

Det stämmer! Det är ett urverk 284. 17 jewel med idnr. 16052292
Vet inte vad det är, men det är en annan känsla att ha på sig Omegan än de andra klockorna.

Tack för eran feedback!
 

Donkii

Boushh
2-Faktor
Jag får önska dig en trevlig tid med dina nya barn :)
Dock vill jag nog höja ett varningensfinger för att Orisen kan vara en oäkting i familjen, suspect tavla för att vara en star och söker man på den stora vida webben finner man 2st och båda två har sålts på eBay, har inte hittat någon mer info om just denna och om just Star finns det en hel del, men jag hoppas jag har fel :)
 
Jag får önska dig en trevlig tid med dina nya barn :)
Dock vill jag nog höja ett varningensfinger för att Orisen kan vara en oäkting i familjen, suspect tavla för att vara en star och söker man på den stora vida webben finner man 2st och båda två har sålts på eBay, har inte hittat någon mer info om just denna och om just Star finns det en hel del, men jag hoppas jag har fel :)


Någon som vet var jag kan hitta mer fakta om Oris'en? Är den fake så skall säljaren kontaktas!!
 
Tackar ödmjukt för all eran kunskap.
I kväll skall jag öppna uret och ta ett foto på urverket.
Kommer att lägga upp en bild på denna så att
jag får helt säker bekräftelse före kontakt med
tidigare ären.
 

Donkii

Boushh
2-Faktor
Tackar ödmjukt för all eran kunskap.
I kväll skall jag öppna uret och ta ett foto på urverket.
Kommer att lägga upp en bild på denna så att
jag får helt säker bekräftelse före kontakt med
tidigare ären.

Du kan redan nu vara säker, urtavlan är inte original utan någon egen variant. Dock kan säkert urverket vara ett Oris.
Är du inte nöjd utan anser att du blivit lurad så ska du redan nu ta kontakt. Har man i annonsen skrivit att det är en original tavla så är det ren lögn.
 
Ok!
Nu har jag öppnat och tagit ett par bilder. På urverk'et står det Oris. Men det ser väldigt "enkelt" gjort. På boetten står det också Oris men även detta ser enkelt och budget ut.
Tänkte vänta att ta kontakt med säljaren tills att jag fått någon respons på dessa bilder. Det handlar inte om mängder med pengar men gillar ej att bli vilseledd. Det kan också vara så att säljaren har lika begränsad kunskap som jag...

Tackar ännu en gång för eran kunskap och engagemang.



 
Topp