• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Mina nya Omega PO - går den för fort? (+tips o trix-frågor)

jabla

Sarlacc
Men vad exakt gör dom? Öppnar upp klockan o fixar någon fjäder?
Man öppna klockan och justerar en arm till balansfjädern.

PICT2188.JPG
 

Akerhage

Cartier
Känns ju konstigt bara att detta skall behöva göras på en ny klocka? Förstår om jag kanske haft den ett tag och bumpat in i något etc? För då den lämnar Omega antar jag att de dubbelkollar sådant här? (Blev lite bitter för jag alltid råkar ut för liknande saker när jag köper grejer ;p)
 

Smack

Omega
Jag tycker också att det låter konstigt. Det är knappast så att omega missar detta i sin quality control. Kanske har den påverkats under någon transport eller så... Jag känner med dig och tackar samtidigt för en bra tråd. Håll oss informerade. Alltid bra att veta hur AD hanterar gråhandlarrelaterade garantiärenden oavsett vad man tycker om sakfrågan...
 

Akerhage

Cartier
Jag frågade uret nu rakt ut om jag var första köpare på klockan, så ska se vad de säger om det. Certet var skrivet 8/1-2015 vilket var dagen efter jag beställde klockan. Det står på mitt kvitto från uret samma datum som betalningsdatum. Om det nu är så att klockan är defekt så lagar de ju den, men samtidigt så är det ju tråkigt behöva lämna in sin nya dyra klocka direkt och att det pillas i den i onödan o byts delar direkt. Men det blir nog bra tillslut!

Klockan är för övrigt helt magisk att ha på sig. Älskar varenda liten detalj på den faktiskt och är supernöjd med valet av min Omega. Kommer bära den stolt och försiktigt många långa år framåt nu.

AD frågade ingenting om vart jag köpt klockan btw, de kollade bara på certet och tog emot den. De har sitt servicecenter på ovanvåningen med, så har jag tur kan de fixa den relativt snabbt då om den inte behöver skickas vidare =)
 
Jag tycker text-tv fungerar bra för ändamålet.

Angående byta band: Beroende på om det är små stift (bandstift) eller skruvar så behövs ett speciellt bandstiftsverktyg (spring bar tool) eller en liten skrivmejsel. Clas Ohlson och liknande butiker bör ha grejerna. Bergeon gör bra men dyrare prylar som kan vara värt investeringen. Googla på tekniken, finns både bilder och videor.
https://www.google.se/search?q=change watch strap

Jag byter alltid band med en fickkniv som jag "slöslipat".
Bandbytarverktyg tycker jag är krångligare att jobba med.
 

Akerhage

Cartier
Oftast så får gråhandlaren stämplade cert men utan datum. Så att när klockan säljs utav gråhandlaren så skriver dom datum och eventuellt namn i certet..

Så kan det ju ha varit helt klart. Fast iof om någon haft klockan innan borde inte certet haft det datumet, om de nu inte har kunnat sudda ut datumet då och skrivit in ett nytt.
 

mace

Cartier
2-Faktor
Så kan det ju ha varit helt klart. Fast iof om någon haft klockan innan borde inte certet haft det datumet, om de nu inte har kunnat sudda ut datumet då och skrivit in ett nytt.

Du behöver nog inte oroa dig, den kan ha legat på lagret länge / var en modell de inte blev av med så fort som de ville (men erbjuder nu att ta hem för en större peng).

Köpte en rolex från en AD i Sthlm, fick en v-serie, vilket borde innebära att den legat en stund på lagret (detta var ett bra tag efter att rolex gått över till random). För att lugna dig kan jag berätta att den dessutom snabbade sig lite mer än jag ville (inga 20 sek dock) och dessutom hade ett stort dammkorn / hårstrå inklämt på tavlan, dessutom lossnade lite lume.

Forumsponsorn (som inte sålt klockan) fixade det på garantin, men tog betalt för ruckningen. En utmärkt lösning.

Fin klocka btw!
 

Akerhage

Cartier
Låter tryggt! Tack för att du delade med dig av det =)

Hur förresten analyserar de klockan sen efter ruckningen då för att säkerställa den går enligt tid och inte avviker? För skall den bara ruckas så kunde jag förmodligen hämta den redan imon igen sade han i affären. Men då har de ju inte hunnit testa den under någon period för att säkerställa den verkligen går rätt? Fast de kanske testar den på annat gött sätt o lyssnar på tickandet eller något? =)
 

RicVin

Dirty Grandpa
Forumpersonal
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Låter tryggt! Tack för att du delade med dig av det =)

Hur förresten analyserar de klockan sen efter ruckningen då för att säkerställa den går enligt tid och inte avviker? För skall den bara ruckas så kunde jag förmodligen hämta den redan imon igen sade han i affären. Men då har de ju inte hunnit testa den under någon period för att säkerställa den verkligen går rätt? Fast de kanske testar den på annat gött sätt o lyssnar på tickandet eller något? =)
De testar den nog i en maskin för att kolla av gången. Sen kan ju en klocka som någon skrev tidigare gå lite olika beroende på hur mycket och om man bär den. Finns lite uppgifter på hur man kan placera klockan på natten för att kompensera ifall den går lite fort eller sakta på armen.
Tror till och med att det står i gamla Rolexmanualer hur man kan "själv reglera" gången..
Hoppas du får den imorrn så du kan njuta av PO chronon hela helgen!
 

CLT

Rolex
Så kan det ju ha varit helt klart. Fast iof om någon haft klockan innan borde inte certet haft det datumet, om de nu inte har kunnat sudda ut datumet då och skrivit in ett nytt.
Skulle klockan vara ett återköp tror jag att ett tidigare datum hade stått. Är inget man suddar ut. Tänker att det borde synas då.

Varor på lager ger inte mycket pengar. Säkert därför dom satt en liten rabatt på den. Får för mig att uret.se knappt har något på lager, det mesta har leveranstider på flera veckor.
 

Taxman

Rolex
2-Faktor
Men vad exakt gör dom? Öppnar upp klockan o fixar någon fjäder?
Börjar fundera om uret.se visste om detta. Klockan fanns ju i lager och var nedsatt till 47kk. (Nu kostar den 50kk).
Så den kanske var någon retur som de bara försökte bli av med? Enligt han i affären var det iaf ytterst ovanligt att en sådan ny klocka gick så mycket fortare.

Ruckning förklaras väl ganska bra i den här tråden: https://klocksnack.se/threads/klockan-släpar-efter.4169/

Edit: ganska rejält sen på den pucken! :banghead: Sorry! :sorry:
 

Akerhage

Cartier
uret.se har iaf inte bemödat sig med att svara på min fråga om klockan var någon retur eller om jag verkligen var den första köparen etc. Men får se om de svarar idag på den frågan :D
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
uret.se har iaf inte bemödat sig med att svara på min fråga om klockan var någon retur eller om jag verkligen var den första köparen etc. Men får se om de svarar idag på den frågan :D
Varför skulle den vara en retur? Om de säljer en klocka som inte fungerar som den ska så är den ju ändå under garanti. Varför skulle de i så fall inte bara lämna in den på garantifix så de kan sälja en fungerande klocka istället för en felande?
 

Akerhage

Cartier
Vet inte. Tyckte bara det var märkligt att den gått igenom omegas tester med så stor avvikelse. Och att uret inte vill svara på den frågan. För jag ställde den i förrgår med utan svar. Och just att de hade den i lager. Har inte sett den som lagervara under ett par månader när jag funderade på köp.

Jag tror ju inte det är så. Jag bara tänker högt här ;p
 

Akerhage

Cartier
Status: Den konstaterades hos AD att det var något annat fel på den och nu får den istället skickas till omega. Borta 4-5v. Jävligt tråkigt när man väntat så på sin nya klocka :/
 

nissehult

Patek
2-Faktor
Status: Den konstaterades hos AD att det var något annat fel på den och nu får den istället skickas till omega. Borta 4-5v. Jävligt tråkigt när man väntat så på sin nya klocka :/
Surt. Läge kanske att fynda någon billigare beater på K&S, alternativt en vintage för 1-3k?

4-5v är inget. Jag hade en på garantiöversyn som var borta från lådan i 18 veckor...
 

Akerhage

Cartier
Status! Fått tillbaks min nya klocka nu efter typ en månad!
Partial service category 3 stod det bara. Försökte fråga AD om felet men de visste inte. En sak jag reagerade över.

Urets Status vid ankomst
Klockans gång är inte tillförlitlig
Boetten är repig
Glasringen är repig
Länken är repig
???

Klockan var 3 dagar gammal när den lämnades in? Knappast något borde vara repigt då ju? Eller skriver de så för att skydda sig själva mot fraktskador?

Tycker omega varit dåliga med att svara på mail eller förklara vad problemet varit. Tog väl i snitt 2v att svara på mail.
 

marw

Panerai
2-Faktor
Jag är inte aktiv på forumet men ska bättra mig. Jag har ganska mycket omega och har haft en del kontakt med swatchgroup i Stockholm där jag antar att din klocka varit på besök.
De skriver alltid att det mesta är repigt och jag tolkar det som att det är för att skydda sig själva. Har lämnat in klockor som jag tycker har ren boett men ordet repig dyker alltid upp. Lägg ingen vikt vid det.
Category 3 är deras sätt att klassa olika urverk som kostar olika mycket att serva så det är inget konstigt där heller. Jag tycker de brukar göra ett bra jobb men deras ledtider för service samt deras sätt att hålla kontakt med kunder är undermåligt vilket du redan konstaterat.
Hoppas nu klockan går som den ska.
 

Akerhage

Cartier
Tack för ditt svar marw, toppensvar där och jag fick bra information. Ja nu ska jag testa så den håller tiden med iaf, då det var anledningen till att den lämnades in. Den lär ju repas nu av min dagliga användning ändå = )
 
Topp