• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Mina nya Omega PO - går den för fort? (+tips o trix-frågor)

mackan_108

Cartier
Skickade in min PO till Omega idag för översyn efter att ett bandstift gått av i söndags :(

Men välkommen till Omega träsket :)

image.jpg
 

Akerhage

Cartier
Fick ju tillbaks klockan i förrgår efter nästan en månad service. Nu ligger den redan +36s på knappt 2 dygn?
Känns som jag får börja samla frimärke eller något istället...

Lämna in igen nu antar jag? Borde ju få kunna kräva ny klocka snart istället..känns som jag inte har mycket lycka nu :(
 

Jonte73

Audemars
Om den inte gått till sig inom en vecka så lämna in den igen.

Jag hade inte accepterat att den går så dåligt efter rep.
Hade nog krävt att handlaren tagit den åter, den känns som ett måndags ex tyvärr.
Men ge den en vecka till på handleden.
 

Akerhage

Cartier
Men jag mätte ju rätt sist. Då konstaterade ju även på Jarl sandin samma som mig. Klockan har varit på armen från 5 på morgonen till jag lagt mig runt 21-22.

Jag mäter genom att ställa klockan efter tidpunkt.nu och jämföra sedan med samma tid. Har även en app där jag fotar kl och sedan jämför med nytt foto. Kan man inte be om en ny? Känns som reklammation? Men fungerar kanske inte så i den här branschen?

Ska kontakta omega också. Fick en mail av en snäll medlem här. Men nu ska den alltså in igen 5v. Det är inte alls skoj ju :(
 

nissehult

Patek
2-Faktor
Jag mäter genom att ställa klockan efter tidpunkt.nu och jämföra sedan med samma tid. Har även en app där jag fotar kl och sedan jämför med nytt foto. Kan man inte be om en ny? Känns som reklammation? Men fungerar kanske inte så i den här branschen?
Konsumentverket säger så här:

"Om du upptäcker ett fel på en vara du köpt ska du gå till säljaren och kräva att varan repareras eller att den byts ut mot en ny likvärdig vara.​
....​
Säljaren har rätt att välja om varan ska repareras eller ersättas.​
....​
Om säljaren väljer att reparera varan och felet finns kvar efter två reparationsförsök har du rätt att tacka nej till fler försök. Men om det är flera olika fel på varan kan säljaren ha rätt att utföra fler än två reparationer. Säljaren ska alltid reparera eller byta varan utan kostnad för dig."​

http://www.konsumentverket.se/Lagar--regler/Din-ratt-som-konsument/Fel-pa-vara/

Surt. Hoppas att det löser sig på ett bra sätt.
 

Akerhage

Cartier
Konsumentverket säger så här:

"Om du upptäcker ett fel på en vara du köpt ska du gå till säljaren och kräva att varan repareras eller att den byts ut mot en ny likvärdig vara.​
....​
Säljaren har rätt att välja om varan ska repareras eller ersättas.​
....​
Om säljaren väljer att reparera varan och felet finns kvar efter två reparationsförsök har du rätt att tacka nej till fler försök. Men om det är flera olika fel på varan kan säljaren ha rätt att utföra fler än två reparationer. Säljaren ska alltid reparera eller byta varan utan kostnad för dig."​

http://www.konsumentverket.se/Lagar--regler/Din-ratt-som-konsument/Fel-pa-vara/

Surt. Hoppas att det löser sig på ett bra sätt.

tack, jag känner igen detta med. Allt blir ju krångligare nu när klockan inte är köpt på Jarl Sandin utan uret.se (nästa gång blir det köp i affär, men man lär sig av sina misstag). Jag går tillbaks till Jarl Sandin iaf nu på måndag och lämnar in klockan igen till dem. De känner ju igen mig nu iaf. Sen ska jag skicka ett mail till Pontus på swatchgroup och fråga vad som egentligen har hänt.
Synd man inte får någon låneklocka, e ju toknaket nu utan något!
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Vet inte hur bra sidan du kollar tiden mot är, men som alltid rekommenderas appen emerald time. Den synkar kontinuerligt mot atomur. Tråkigt att inte klockan funkar för dig.
 

Akerhage

Cartier
Tack Yonsson, jag ska kontrollera via den också, har ju helgen på mig nu till måndag iaf.

Fråga: När jag mäter, får jag inte ha på sekundvisaren då? Eller skall allt vara av?

Tycker ju det känns konstigt att den ska diffa så mycket bara för man kör igång stoppursfunktionen vilket jag hade nu för appen fotar ju sekundvisaren?

Sedan igår kväll mäter jag iaf när allt är "avslaget". Men jag bör väl kunna använda min klocka utan 20s diff med sekundvisaren igång också?

btw, appen jag använder nu heter watch accuracy
 

CLT

Rolex
Tack Yonsson, jag ska kontrollera via den också, har ju helgen på mig nu till måndag iaf.

Fråga: När jag mäter, får jag inte ha på sekundvisaren då? Eller skall allt vara av?

Tycker ju det känns konstigt att den ska diffa så mycket bara för man kör igång stoppursfunktionen vilket jag hade nu för appen fotar ju sekundvisaren?

Sedan igår kväll mäter jag iaf när allt är "avslaget". Men jag bör väl kunna använda min klocka utan 20s diff med sekundvisaren igång också?

btw, appen jag använder nu heter watch accuracy
Låt kronografen stå stilla. Det är ju bara att mäta efter den riktiga sekundvisaren. Testa Twixt appen och synka klockan efter Watchville appen.
 

Akerhage

Cartier
Fast jag kan ju inte stänga av sekundmätaren som går i det vänstra fönstret (cirkeln). Drar jag igång sekundvisaren så går ju även stoppuret (högra cirkeln) igång samtidigt.
 

CLT

Rolex
Det du tror är sekundvisaren är kroonografen. Låt den vara avstängd. Sekundvisaren är som sagt på vänstersidan.
 

Akerhage

Cartier
Ja precis, men bra ju för det är ju den vänstra jag mätt med hela tiden nu endast.

Men ska alltså tiden diffa bara för jag kör igång kronografen (kan ju vara bra veta för framtiden)
 

Akerhage

Cartier
Okej. Men lika bra jag gör två mätningar nu kanske?
En till över 24h med kronograf igång och
en 24h med kronograf av?

Och även om den nu håller tiden okej med kronograf av men diffar så mycket med den på så är det väl fel?
 

Akerhage

Cartier
Jag ska mäta utan. Men jag vill ju givetvis den ska fungera okej även med kronografen igång. Känns ju som man borde kunna begära det av en klocka i 50-60k-klassen?
 

mackan_108

Cartier
För att svara på din fråga då ingen annan gör det ;) så vill jag minnas att jag inte hade några vidare avvikelse när jag körde med min kronograf igång!
Jag ska dubbelkolla detta när jag får tillbaka min klocka, då den är inne hos omega för tillfället för byte av glas. dok hjälper detta inte dig innan måndag tyvärr.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Vi har redan gått igenom detta en vända. Twixtappen mäter inte korrekt. Mät med Emerald time och mät utan att kronografen är igång. Fattar inte hur svårt det kan vara, men gör så här:

0: Vrid upp klockan fullt.
1: Synka klockan på sekunden efter Emerald time, inget annat.
2: Ge fan i kronografen.
3: Bär klockan som vanligt, måste inte bäras under natten.
4: Läs av varje dygn och notera avvikelsen.

Edit: Går det inte synka sekundvisaren så får du givetvis notera hur den skiljer sig från Emerald time när du startar testet.
 

Akerhage

Cartier
@ yonsson. Det är inte svårt. Är ju så jag mätt säger jag ju. Den är fullt uppdragen också. Det verkar ju nu som den går +3s med kronografen av.

Men jag vill ju nu veta om det är fel att den går så mycket fel när kronografen är på?
 

Eurenius

Den norrländska rörtången
2-Faktor
@ yonsson. Det är inte svårt. Är ju så jag mätt säger jag ju. Den är fullt uppdragen också. Det verkar ju nu som den går +3s med kronografen av.

Men jag vill ju nu veta om det är fel att den går så mycket fel när kronografen är på?


Men det verkar ju som att du mätade med någon fotoapp när du körde med kronografen igång?
Mäta mot samma sida och koncentrera dig på sekundvisaren, inget annat, även om du ska mäta med kronografen igång.
 
Topp