• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Mindre dressare till 12åring som gillar DW..

Alligatorn

Cartier
God kväll!
Min kusin är och hälsar på och vi kom in på klockor då han hade skrivit upp en DW på önskelistan för hans kommande födelsedag.
I sann KS anda försökte jag få han att inse att en mekanisk klocka från ett vettigt märke skulle göra han gladare i längden :)

Lyckades ganska bra när jag visade några Orient klockor och berättade om hur ett mekaniskt urverk fungerade :D
Problemet är bara att en spinkig 12årings handleder inte riktigt kan bära upp en 41mm klocka..
DW erbjuder 36 och 38 som alternativ så frågan är om det finns några schyssta klockor jag kan visa han som är lite mindre.
Han verkar gilla vita rena urtavlor men han föll lite för DB08001W iaf :)

Vintage brukar vara lite mindre men tyvärr inget alternativ.

Hoppas på lite expertråd från er!
Tack på förhand :)

Tldr: dw liknande klocka i mindre storlek sökes!
 

Mforce

Vacheron
2-Faktor
Orient Star Classic på 38.5 kanske funkar?
el05001s_1_1_1_1.jpg

EL05001S

Edit // Fast egentligen tycker jag väl grabben ska ha en dw om han vill det. Tror inte mekanisk kvalitet kommer uppskattas på samma sätt som varumärket dw för en tolvåring. Smidigt med kvarts också.
 
Senast ändrad:
God kväll!
Min kusin är och hälsar på och vi kom in på klockor då han hade skrivit upp en DW på önskelistan för hans kommande födelsedag.
I sann KS anda försökte jag få han att inse att en mekanisk klocka från ett vettigt märke skulle göra han gladare i längden :)

Lyckades ganska bra när jag visade några Orient klockor och berättade om hur ett mekaniskt urverk fungerade :D
Problemet är bara att en spinkig 12årings handleder inte riktigt kan bära upp en 41mm klocka..
DW erbjuder 36 och 38 som alternativ så frågan är om det finns några schyssta klockor jag kan visa han som är lite mindre.
Han verkar gilla vita rena urtavlor men han föll lite för DB08001W iaf :)

Vintage brukar vara lite mindre men tyvärr inget alternativ.

Hoppas på lite expertråd från er!
Tack på förhand :)

Tldr: dw liknande klocka i mindre storlek sökes!
Vilken budget hade du tänkt dig?
 

pederr

Cartier
Ryggmärgen säger ju mekanisk vintage, men för en 12-åring så är ju ofta varumärke väldigt viktigt och den kanske också får ett hårt liv. Ge han en DW, men då tycker jag i o f s Knut Gadd ser trevligare ut och det är väl ungefär samma peng.
 

Alligatorn

Cartier
Orient Star Classic på 38.5 kanske funkar?
el05001s_1_1_1_1.jpg

EL05001S

Edit // Fast egentligen tycker jag väl grabben ska ha en dw om han vill det. Tror inte mekanisk kvalitet kommer uppskattas på samma sätt som varumärket dw för en tolvåring. Smidigt med kvarts också.
Lite dyr :/
Jo jag tänker också på att det kanske är roligare för han med dw just nu. Han har även spanat in Gant för runt 3k så vore kul att få in han på ett vettigt spår direkt innan han samlar på sig massa märkesklockor.
Vilken budget hade du tänkt dig?
1-2k
Valfri orient bambino :)
Bambino var Det första jag kom på men han nappade inte alls..
Ryggmärgen säger ju mekanisk vintage, men för en 12-åring så är ju ofta varumärke väldigt viktigt och den kanske också får ett hårt liv. Ge han en DW, men då tycker jag i o f s Knut Gadd ser trevligare ut och det är väl ungefär samma peng.
Just vintage är inte jättepopulärt då det inte är lika fräscht och glansigt men ska visa några och se vad han säger :)
 

pederr

Cartier
Lite dyr :/
Jo jag tänker också på att det kanske är roligare för han med dw just nu. Han har även spanat in Gant för runt 3k så vore kul att få in han på ett vettigt spår direkt innan han samlar på sig massa märkesklockor.

1-2k

Bambino var Det första jag kom på men han nappade inte alls..

Just vintage är inte jättepopulärt då det inte är lika fräscht och glansigt men ska visa några och se vad han säger :)
Nej, det kan helt klart uppfattas som gammalt skrot. Som att komma dragandes med en Nokia 3210.
 

Skeeter

Panerai
Köpte en DW till systerdottern då det var hennes drömklocka och den "typ den finaste hon hade sett"

Hon är nöjd, jag är nöjd. Win win.

(Hade hellre köpt en constellation, fast är man typ 12 så är nog DW ganska "hett")

Det ligger något i det, vill man säkra återväxten på klockbärarfronten så är kanske det viktigaste inte vilken klocka, utan att det är en klocka de vill (och kommer att) använda. Börja med att skapa vanan, sen kan man smyga in de "finare" uren på sikt.
 

swedesoc

Panerai
2-Faktor
Äh! Som någon skrev tidigare i tråden så är det väl bara att gå på en mindre Patek eller Rolex DJ då det är exakt vad man bör ge sin 12åring som man vet kommer att vårda den ömt..
:)
 

Subby

Rolex
Ja det låg ju en schysst vit patek här på marknaden för 140 papp ;)
Ska visa han alternativen så hoppas vi på att det blir något roligare än dw :) Synd bara att han gillade dw armbandet som var randigt Nato men läder i ändarna :p nu åker dom hem igen så får se vad som händer sen :) uppdaterar er!

Om han gillar det så är det bara köpa så han vänjer sig vid att bära en klocka och kanske gräver lite mer i klockvärlden efteråt :)
 

Alligatorn

Cartier
Mjo ni kanske har rätt i att låta det bli en dw.
Jag gör så att jag skickar iväg länkarna till klockorna han gillade och lite fler så får han välja själv vad som ska stå högst upp på önskelistan.
Vill förtydliga att det inte är jag som ska ge han något utan hans föräldrar eller om han får en del av pengarna och får lägga resten själv :)
 

NDJD

Cartier
2-Faktor
Klart grabben ska ha en DW. Antagligen viktigt att ha likadan som polarna.

När han blir äldre får du öppna lädret rejält :cool:
 

JohnDoe

Rolex
Stämmer in i kören. Är det DW som önskas så är det DW som ska köpas. Det viktiga är ju att det är en klocka på armen så att ett "missbruk" kan inledas. Utan återväxt har vi inga spekulanter när vi flippar. Tolvårsåldern är bra, det är väl då tobaksindustrin vill fånga upp dem. De har ju många års erfarenhet av att säkra återväxten så vi får lära oss av dem.
 

Knypplarn

Cartier
Gillar man DW så borde man väl även uppskatta typ en Calatrava stilmässigt. Om det ändå är föräldrarna som betalar är det väl lika bra att gå på en riktig klocka direkt.
 

relhok

Omega
Släng ett öga på Paul Hewitt. Samma designspråk och prisklass som DW fast safirglas, Ronda-quartz mm.
Tjejen har en Signature Line hon är kanonnöjd med. Enligt hemsidan har dom bara två modeller, men såg ytterligare en 34mm i butiken.
paul hewitt klockor 2015.jpg
 

NickL

KS Explorers Club
2-Faktor
Det viktigaste är ju som sagt att det sitter en klocka på handleden. Hur många 12-åringar ser man idag som bär klocka?
 

Alligatorn

Cartier
Haha underbara svar från er!
Kanske ska göra som ni säger och ligga lågt.
Dock blev jag lite småsugen på Paul Hewitt klockan, snygg design iaf :p
 
Topp