• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Mindre kronografer?

Putteman

Silver
Finns ju mängder med läckra kronografer, men av naturliga skäl brukar dom vara relativt stora.

Jag är såld på mindre klockor. Vad finns det för snygga automatiska kronografer som fortfarande sitter lågt, kort o snyggt?

Jag tänker MAX längd 45-46 mm.

Diameter gärna MAX 38-39 mm.

Och framförallt inte för hög, men vågar inte sätta en siffra på det då det varierar mycket i formen också.

Jag sätter ingen budget direkt, då jag är ute efter inspiration till eventuella framtida klockköp.

Senast ändrad:
Finns ju mängder med läckra kronografer, men av naturliga skäl brukar dom vara relativt stora.

Jag är såld på mindre klockor. Vad finns det för snygga automatiska kronografer som fortfarande sitter lågt, kort o snyggt?

Jag tänker MAX längd 45-46 mm.

Diameter gärna MAX 38-39 mm.

Och framförallt inte för hög, men vågar inte sätta en siffra på det då det varierar mycket i formen också.

Jag sätter ingen budget direkt, då jag är ute efter inspiration till eventuella framtida klockköp.
varför måste det vara auto? Manuella baserat på Lemania 1873 (Omega 861 osv) finns många fina i hög kvalitet till rimliga priser, tex Breitling Callisto 36mm, det är vad du borde köpa imho...!

7750-baserade borde iofs gå att hitta 38-39mm?

Omegas 7750 baserade "Speedmasters" (trist inommärkeskannibalisering på ett legendariskt namn imho) klockar (sic!) väl in på 39x45? ...men som alla 7750... högt, och skramligt...

Omegas "Reduced" Speedmasters (se ovan) med piggyback Dubois Depraz-modul på ETA2892 är väl bara 36? ...men modulverk är ju under en klocknörds nivå så att säga... ;)

http://www.donindiano.net/watches/breitling/callisto_chrono/

1731931107823.png

Senast ändrad:
Tag Heuer Carrera glassbox är väldigt fin, 39mm har jag för mig. Speedmaster finns som 38mm både ny och dom äldre reduced. Zeniths klassiska modell är ju också 38mm har jag för mig.

Om du kan släppa automat och köra på manuell som flera föreslagit finns det även massor av vintage, men du kanske vill ha nytt, men det var inget som stod i ursprungsposten. Då finns det i spannet 32mm-38 i flertalet prisklaser

Om du kan släppa automat och köra på manuell som flera föreslagit finns det även massor av vintage, men du kanske vill ha nytt, men det var inget som stod i ursprungsposten. Då finns det i spannet 32mm-38 i flertalet prisklaser
Hanharten var min första manuella och är numera min favorit.
Känns mer gedigen än mina automatare och att vrida upp den lite då och då är meditativt.
En annan fördel är att du kommer ner lite i tjocklek.

JLC - 34mm

Dekorerad mecha-quartz. Cool, sällsynt, liten.

JLC - 34mm

Dekorerad mecha-quartz. Cool, sällsynt, liten.
Juste, mecha-quartz. Bvlgari ch35s passar in bra då också. 35.5mm, tunn. Finns på läder också, från ca 12k
IMG_2631.png

Finns en del micro som använder seagull st19

Jag har en manuell lorier som inte är speciellt stor. En favorit 😀
1000006269.jpg

Här kommer några ca 37-38 mm kronografer med automatverk.
Zenith Chronomaster är favoriten ( och nyast ) beg pris kanske 65-70 .
Universal Genève och Girard Perregaux har massor av 80-90 tals att välja på från runt 16000 kr och uppåt. Båda dessa märken något kalla just nu så man får mycket för pengen (+ att Universal skall återlanseras nästa år av nya ägarna Breitling så kanske en bra affär på längre sikt )

Bilagor

• IMG_0106.jpeg
    IMG_0106.jpeg
    71.9 KB · Visningar: 6
  • IMG_0107.jpeg
    IMG_0107.jpeg
    65.3 KB · Visningar: 4
  • IMG_0108.jpeg
    IMG_0108.jpeg
    135 KB · Visningar: 3
  • IMG_0109.jpeg
    IMG_0109.jpeg
    89.9 KB · Visningar: 2
  • IMG_0105.jpeg
    IMG_0105.jpeg
    138.7 KB · Visningar: 2
Jag använder nästan bara kronografer och gillar också lite mindre klockor. Vill slå ett slag för Yema Rallygraf som är 39 mm och sitter väldigt skönt på handleden. Finns i ett gäng färger som mecha-kvarts och ett par modeller som automatiska med Valjoux 7753 (tror jag det är). Dock verkar Yema sluta med dessa - mycket end of the line sales där nu. Men de går att få tag i begagnade.

Ett annat spår, om man gillar vintage, är diverse vintage kronografer från numera utdöda/uppköpa märken. Man kan hitta rätt roliga på eBay med Valjoux-verk. Har hittat riktigt fina ner til 37 mm.

Om man har budgetten är Speedmaster reduced verkligen fin. Ångrar då och då att jag sålde min.

Tillbaka
Topp