• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Mine tanker om eftertragtede ure, med udgangspunkt i et Richard Mille RM010

FineTime

Cartier
Mit svenske er ikke godt, så jeg håber at det er i orden at mit indlæg er på dansk:

Er der altid en plausibel forklaring på at et ur er eftertragtet, grænsende til massehysteri blandt ur-freaks? Et eksorbitant prisskilt på et Richard Mille ur, sætter en naturlig begrænsning for massehysteriet, men mekanismerne må vel være de samme, med en mere prisoverkommelig og eftertaget Rolex sportsmodel?

Hvorfor bliver et ur eftertragtet og jaget blandt samlere? Skyldes det designet, urværket, mærkets historie eller noget andet, som er direkte relateret til uret? Eller skyldes det en form for lemminge-effekt, skudt i gang af et kløgtigt team af marketingfolk?

Som jeg har oplevet det flere gange både før og efter, at jeg tog kærligt imod Richard Mille RM010, havde jeg en fornemmelse af at have noget ganske særligt i mine hænder. Måske lidt ligesom med Gollum og Ringen fra “Ringenes Herre”, men forhåbenligt i en light udgave… Nu var spørgsmålet om jeg var offer for lemminge-effekten eller om der lå mere bag?

Designet er unikt og umiskendeligt Richard Mille. Urkassen har med sit buede design, der smyger sig omkring håndleddet, helt sikkert kostet mange penge både at udvikle og producere. Det skeletterede urværk med urskive og bagkasse af safirglas er også rigtig imponerende, unikt og flot forarbejdet. Sagen er blot den, at både urværket og forarbejdningen af dette, findes flottere og mere raffineret fra andre producenter til en langt lavere pris, både købt fra ny, men i særdeleshed købt brugt.

Jeg er stadig meget begejstret for RM010 og det skyldes nok i virkeligheden den unikke kombination af det hele og det faktum, at det ikke minder om noget andet ur. Der hviler dog ikke længere den særlige aura over mærket. Jeg må nok sande at det eftertragtede element ved uret og Richard Mille, nok i ligeså høj grad skyldes en gennemtænkt og veltilrettelagt markedsføring.

For flere indlæg og billeder i fuld opløsning:
http://finetime.dk/finetime/finetime-blog-om-ure/


2suFoD8.jpg

r4jxcdV.jpg
 

aximand

Panerai
2-Faktor
Intressanta tankar. Jag tror att det till stor del går att skylla på sociala-mediergenerationen, där det är viktigare att verka framgångsrik / som att man har bra smak. Det viktigaste är att andra noterar att man har något dyrt på handleden så då köper man hellre en stålrolex än en Lange.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Jag är inte i närheten av bra på att läsa språket ovan men det ju en sådan eller väldigt lik till salut här osåld under väldigt lång tid till ett till synes tokbilligt pris.
Sedan händer något, RM gick bananas med olika sponsrade bärare och RM blev tokpoppis.

https://klocksnack.se/threads/richard-mille-010.72094/
Tänker jag på denna som låg ute för typ 100 papp för några år sedan?
 

aximand

Panerai
2-Faktor
Tittar man på de klockor som är superpopulära idag är det fortfarande de varumärken med 'unik design', dvs Nautilus, Royal Oak, RM. Det är inte tillnärmelsevis lika stor prisökning eller rusning på Calatrava, Cellini, VC Patrimony etc. (även om PP sticker ut här också med viss prisökning).
Silhuetten av Nautilus, RO, en Richard Mille eller en stålrolex känner folk igen på avstånd på en bild, oavsett hur långt bort den är tagen och det är det som jag tror är kärnan i detta.
 

Hexagon

KS Picasso
2-Faktor
Richard mille har haft en otroligt lyckad marknadsföring, vilket har gett dom en helt sjuk spark uppåt. Socialamedier har verkligen varit till deras fördel. Att de sen gör ganska många varianter klockor limiterade till 1-3-5-10-20 stycken, boostar ju också tävlingen mellan kunderna.
 
Topp