• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Minerva kunniga efterfrågas

vfa_pilot

Basic
Hej gummor och grabbar.
Har har varit på jakt efter en vintage klocka som komplement till min lilla väldigt modern samling, nu har jag gått och hittat en Minerva från 40: talet och undrar om jag kan få hjälp med at verifiera dess äkthet. Har såklart försökt göra min läxa men tänker det skadar aldrig att höra från någon/några som har lite bättre koll. Tycker att urverket ser korrekt och är förövrigt riktig fin att titta på. Vad säger ni om tavlan? Boett?

upload_2018-3-4_21-46-54.png

upload_2018-3-4_21-47-16.png

upload_2018-3-4_21-47-34.png

upload_2018-3-4_21-47-56.png

Senast ändrad:
Hej gummor och grabbar.
Har har varit på jakt efter en vintage klocka som komplement till min lilla väldigt modern samling, (PP 5980 1A, Sub 114060 och Speedmaster 60:th anniversary) nu har jag gått hittat en Minerva fråt 40: talet och undrar om jag kan få hjälp med at verifiera dess äkthet. Har såklart försökt göra min läxa men tänker det skadar aldrig att höra från någon/några som har lite bättre koll. Tycker att urverket ser korrekt och är förövrigt riktig fin att titta på. Vad säger ni om tavlan? Boett?

upload_2018-3-4_21-46-54.png

upload_2018-3-4_21-47-16.png

upload_2018-3-4_21-47-34.png

upload_2018-3-4_21-47-56.png
Ser ut att vara en kromad boett, leta upp en i rostfritt istället är mitt tips.

Ok, tack. Vad anses vara ett ok pris för en kromad vs stål tycker ni?
Svårt, men rent generellt drar en kromad boett ner priserna rejält. Detta hör ihop med att kromade boetter var något man använde för att spara pengar, så ofta är uren enklare också. Med risk för att idiotförklara dig så är det ju även de vattenskyddade klart dyrare när vi tittar på äldre kronografer. Det är inte heller vanligt att samma boett både finns som kromad och i stål. Den boetten du refererar till är nyligen renoverad och omkromad också.

Denna tråd borde ligga i vintage @hook @Leben

Svårt, men rent generellt drar en kromad boett ner priserna rejält. Detta hör ihop med att kromade boetter var något man använde för att spara pengar, så ofta är uren enklare också. Med risk för att idiotförklara dig så är det ju även de vattenskyddade klart dyrare när vi tittar på äldre kronografer. Det är inte heller vanligt att samma boett både finns som kromad och i stål. Den boetten du refererar till är nyligen renoverad och omkromad också.

Denna tråd borde ligga i vintage @hook @Leben
Nä tar inte åt mig, ställde frågade här för att lära mig. Skulle förvisso aldrig bada med en så gammal klocka men att den är omkromad hade jag inte kunnat bedöma och eftersom jag är ute efter en i stål så passar jag den här. Tackar för hjälpen och input.

• Like
Reactions: Ako
Tillbaka
Topp