• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Mini-recension Zuludiver OctoPod Mk3

OSBA

Basic
2-Faktor
Tänkte dela med mig av min erfarenhet av Zuludiver OctoPod 3:e generationen. Jag införskaffade det lagom till premiärjakten den 25 augusti i år och har burit det på min Omega SMPc sedan dess med olika band. Givetvis är det för tidigt att avgöra hållbarhet etc. men här kommer mina reflektioner fram tills nu.
20241012_154534.jpg


Jag valde att beställa OctoPod Mk3 med 4 elastiska band i lite olika färgvariationer. Min erfarenhet av Nato-band är ringa; jag har bara burit ett av enklare(=billigare) slag med min Speedmaster och det bandet tyckte jag var alldeles för tunt(gissar att t.ex Omegas Nato är tjockare men det kräver också en tjockare plånbok...). En dykare eller sportklocka har så pass mycket höjd och stål att det krävs en viss tjocklek på bandet för att det ska harmonisera och på den punkten får de här banden godkänt i mina ögon. Att de är elastiska tycker jag är väldigt bekvämt. Ställer man in det så att det sitter fast men inte hårt när armen är sval så kan armen svälla utan att det börjar sitta åt obekvämt hårt. För mig ett stort plus. Så banden får klart godkänt.

Att jag valde OctoPod är själva spännet och dess funktion.
20241012_154447.jpg

Det här är tredje generationens spänne och är mindre än tidigare generationer som fått kritik för att vara stora och för vissa obekväma. Jag mäter 17cm i omkrets och på mig sitter spännet bekvämt men är man smalare än så är jag rädd att spännet kan upplevas som stort och komma att sitta lite o-centrerat. En gissning är att det är riktigt bekvämt även upp mot 20 cm. Har provat på min högra arm med 18cm och det är inga problem alls. Kvalitetsmässigt är känslan bra och krispig. Inget spel i själv låsmekanismen utan det är förtroendeingivande.
Fördelen med det här spännet mot ett vanligt spänne är givetvis att det är så satans enkelt att sätta på/ta av sig klockan. Inget fipplande här inte. Det är också väldigt enkelt att finjustera hur hårt bandet sitter. Så skulle "elasticiteten" inte vara tillräcklig om det är riktigt varmt och svettigt, eller man valt en annan typ från OctoPod-systemets alla typer av band, går det på sekunder att justera bandet.
Men det finns också en liten nackdel och det är när man ska byta band. Det kan vara riktigt tålamodskrävande beroende på att bandändarna har en liten kantsöm som gör det svårt att trä igenom bandet, både genom stiften vid bandhornen men framför allt genom spännet. Jag har lyckats bäst när jag försöker tränga igenom lite från sidan eller hur jag nu ska förklara det.
Utseendemässigt så får man givetvis en annan look än med ett klassiskt Nato men man får samma säkerhetsfunktion - går ett stift sönder hänger klockan kvar i det andra stiftet.

På det helta taget så rekommender jag Zuludiver OctoPod och det kommer vara bandet jag har på Seamastern från tidig höst till jul. Då åker meshen på i väntan på sommaren. Nu önskar jag bara att Zuludiver släpper en variant på 18mm (finns för 20 och 22) så frugan kan få ett på sin dykare.
 
Bra recension! Systemet verkar prydligt, skönt och hållbart, perfekt för en toolwatch. Jag har kollat på Octopod tidigare, men att det står ZULUDIVER på spännet är en dealbreaker för mig. En logo på insidan av spännet där den inte syns är helt okej, men att blanda logos har jag svårt för.
 
Senast ändrad:
Tillbaka
Topp