• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Minirecension av Yema Rallygraf Autobianchi

FreakyLeo

Patek
2-Faktor
Tänkte att jag skulle skriva en liten kort recension av min första Yema som jag köpte för att leka lite med i väntan på en Navygraf.

Klockan är en Rallygraf Autobianchi kvartskronograf med ett Miyota OS21 under huven. Rallygrafen finns i en hel hög med olika varianter. Top-of-the-line är Mario Andretti som är en limiterad utgåva av samma klocka som Andretti hade på sig när han vann Indianapolis 500 1969 med ett Valjoux 7753 under huven som kostar ca28000kr. Sen kommer Heritage modellen även den med ett Valjoux 7753 som kostar ca25000kr. Efter dem dyra fina automatmodellerna kommer sen de lite mer budgetinriktade kvartsmodellerna som alla kostar ca3200kr. Kvartsmodellerna finns i fyra olika versioner där skillnaderna endast är estetiska. Först har vi Terra som är grundversionen, sen har vi 205GTi, MG och Autobianchi som utmärker sig med egen design och färgsättning inspirerad av respektive bilmärke. Autobianchi var den som tilltalade mig mest med sin italienska touch.

Klockan ser förvånansvärt livlig ut. Den har ett fint djup i tavlan med flera nivåer, bra kontraster och en trevlig storlek på 42mm. Jag som vanligtvis inte använder mig av klockor över 40mm tycker ändå att den bärs riktigt bra. Klockan har en hel del utmärkande detaljer som gör att den fångar ljuset bra och har en rejäl wrist presence.

Ovansidan av bandhornen är horisontellt borstade, sidan på boetten lika så. Boetten har högglans polerade fasningar och vertikal borstning mellan bandhornen. Kronan är signerad och boettlocket likaså. Boettlocket är en av klockans bästa egenskaper och locket är precis som klockan i stål med en hydralpressad klassisk yemalogga i mitten.

Tavlan är blå med en italiensk tri-color till vänster. Indexen är applicerade och har lume. Subdialsen är upphöjda och inramade i en aluminium ram samt har tavlor i kolfiber. Alla visarna är högglanspolerade och blänker fint. Tim-, minut- och kronografsekundvisaren har lume. Datum finns kl6 och yema-, autobianchi- och rallygrafloggorna är alla tryckta.

Glasringen är fast med aluminuminlägg och tachymeterskala.

Glaset är den delen förutom boettlocket som förvånade mig mest. Glaset är ett kupat mineralglas med blå AR på undersidan vilket tillsammans med de högglanspolerade visarna nästan ger klockan lite ”BratteBling”. Tyckte att det var konstigt att de inte nämnde det på hemsidan med tanke på att det är en av detaljerna som faktiskt är riktigt bra på klockan.

Urverket är ett alldeles för enkelt Miyota OS21, t.o.m. i denna prisklassen. Verket bjuder på förutom 20spm även på tidsvisning med tim- och minutvisare, 24timmars visning, datum och en kronograf med endast 1/1s och 60min visning.

Bandet som klockan kommer på är ett stoppat petroleumblått rallyläder med röd söm. Bandet matchar klockan väldigt väl och ser väldigt bra ut. Det känns dock inte speciellt gediget och jag tror inte att det är ett band som kommer att åldras med värdighet. Jag bytte snabbt ut bandet mot ett nytt petroleumblått canvasband från CNS. Det bandet är något ljusare i färgen men det tyckte jag bara gjorde klockan lite piggare. Bandet känns också mycket bättre än det som följde med klockan.

Klockan kommer i en röd box med ytterkartong, instruktionsmanual och ett garantikort i mocka. Presentationen är bra, ytterkartongen är snygg och klockan välskyddad. Boxen däremot känns billig och nästan som att det vore något som blivit kvar från förra ägaren då den mer verkar matcha den gamla imagen med stora, häftiga och framför allt billiga klockor.

Specifikationer Yema Rallygraf

Boett: 42mm i diameter ex. krona, 22mm mellan bandhornen, 13mm tjock ink. kupat glas

Glas: Kupat mineralglas med blå AR på insidan

Band: 22mm stoppat blått rallyläder med röd kontrastsöm och signerat polerat spänne i stål

Urverk: Miyota OS21 kvartskronograf med tid/datum/24timmars visning/tidtagning 1/1s – 60min

Krona: Signerad med dubbla o-ringar, ej skruvad

Material: Helstål

WR: 10atm

Garanti: 2år

Tillverkningsland: Frankrike/Japan


Vad blir då mitt slutgiltiga omdöme?


Nja, sådär… kanske är en bra sammanfattning? Jag gillar designen mycket, den bärs bekvämt, speciellt när man bytt ut det medföljande bandet. Den har väldigt många detaljer och ser väldigt levande ut. Glaset och boettlocket gör att klockan känns och ser mer premium ut än vad den egentligen är.

Utförandet lämnar dock mycket att önska. När det kommer till finish så är borstningen okej, delarna passar bra ihop och jag hittar inte glipor eller snedtryck MEN det finns en hel del som gör att det finns frågetecken och några väldigt lustiga val från tillverkaren. Först och främst är inte fasningarna på bandhornen och kanterna på boetten inte speciellt skarpa, rent utav slöa Sekundvisaren glappar någon tiondels millimeter när man inte använder den. Urverket är alldeles för enkelt med tanke på att det är en kronograf för motorsport. T.ex. att sätta en tachymeterskala på en kronograf som bara kan visa hela sekunder känns mer som en gimmick än en funktion som man faktiskt kan använda då du inte kan skilja på om något åker i 350km/h eller 400km/h. Sen undrar jag varför man skriver ”Tachymeter” och inte ”Tachymetre” när allt annat på klockan står på franska? Vidare så saknar urverket en vanlig sekundvisare vilket gör klockan svårsynkad. En del saker verkar också lite snabbt påkommet som t.ex. att tachymeter texten på glasringen skall vara röd. Den är inte tryckt i rött eller ifylld med rött utan ser ut att enbart vara övermålad vilket är lite störande när man väl lagt märke till det. Man kan argumentera att klockan skulle bli betydligt dyrare med ett mer kompetent kvartsverk, fast när jag jämför med vad jag har i lådan hemma så tycker jag nog inte det. Jag har en Neckmarine med ett Seikobaserat Epson YN91 verk i som har samma specifikationer men mäter ner till 1/5s istället vilket hade passat mycket bättre till en racingkronograf. Den klockan kostar hälften av vad Rallygrafen gör. Visst så är Rallygrafen tillverkad i Frankrike och fransmän är dyrare i drift än asiater är men jag har också en gammal Calvin Klein kronograf med ett klassiskt ETA G10 i som spelade i ungefär samma prisklass när den var ny och den är Swiss Made.

Det är alltså en snygg slit-och-släng klocka med bra specifikationer (förutom urverket) för priset, men med tanke på den tveksamma kvaliteten och designmissarna så skulle jag aldrig köpa eller rekommendera någon till att köpa den till fullpris…. Men det gjorde jag ju inte heller som tur är :D

Jag hoppas att modellen är en kvarleva från tidigare liv och att en ny lika snygg, men med bättre kvalitet kommer framöver.

Så här presenteras klockan på hemsidan (observera den fina röda "tachymeter"-texten):
rallygraf-autobianchi_2048x.png


Kommer i en trevlig ytterkartong och en inte lika trevlig röd träbox:
IMG_7460.JPG
IMG_7461.JPG
IMG_7462.JPG


Tavlan är snygg, livlig och felfri (observera den inte lika fina röda "tachymeter"-texten som istället för röd ser ut som silver överdraget med en röd tuschpenna):
R1060624.JPG

R1060628.JPG
R1060630.JPG


Boettlocket är en riktig höjdare:
R1060627.JPG


Kupat mineralglas med blå AR på insidan:
R1060639.JPG
EDF8AC30-F404-4D95-8A7C-A12E0C626FA3.JPEG


Signerad krona:
R1060634.JPG


Borstningen är helt okej men ingen finish att skriva hem om:
R1060637.JPG


De högglanspolerade fasningarna på ovansidan av bandhornen är inget man skär sig på:
R1060638.JPG


Bandet är snyggt och matchar bra men känns billigt och inte direkt bekvämt heller. Törnlåset är signerat, men det är inte heller en detalj som skriker premium:
R1060641.JPG
R1060640.JPG


Avslutningsvis en WS på min 19cm+ handled och artsypartsy bild :)
R1060642.JPG
R1060635.JPG

87A2DC91-5335-4D44-A131-FBC07F7E82D6.JPG
 
Senast ändrad:

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Förutom att det görs för få recensioner överlag görs det för få som faktiskt är utförliga, bra jobbat! :) Kul med udda, trist när man tycker det inte riktigt är prisvärt. Tack för den :)
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Tänkte skriva en till om en vecka för att fylla på recensionsdelen lite :D Hoppas på att den är mer positiv, men det är ju skoj att gnälla lite också ;)
Det är sånt som gör det relevant tycker jag, så länge man har kul och inte förlorar för mycket pengar kan man testa sig fram lite. Jag ska också ta mig tid efter semestern att skriva ett par :)
 
Bra recension! Kul att lite mer udda klockor får en så gedigen genomgång. Noggrann, specifikt och intressant.
Men trist att de sparar in på förhållandevis billiga detaljer när de ändå får till en design som är ganska personlig (även fast de kanske sneglat lite på tag heuer va?).
 

vonhall

Rolex
Tack för en trevlig recension om en klocka för liten peng! Uppskattar verkligen att du tagit dig tid att recensera en klocka som alla har råd med utan att anstränga sig alltför mycket :snaphappy:
 
Topp