• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Minirecension D1 Milano Ocean Ultra Thin, 38 mm

JPS33

Cartier
2-Faktor
Har tittat på D1 Milano ett tag och inte kunnat få den ur huvudet, så till slut slog jag till. Nätet verkar delat i omdömena om D1 Milano. En del ser det som själlösa modeklockor och Royal Oak/Nautilus-rip offs, medan andra ser det som homageklockor med finess och eget designspråk med hög kvaliet. Jag måste sälla mig till den senare kategorin. Även om designen är mycket tydligt inspirerad av Gerald Gentas klassiker är det en egen design med helt egna kvaliteter.

D1 Milano har olika modellinjer med både kvarts och automatare. Jag valde en Ultra Thin 38 mm med kvartsurverk, med en tjocklek på 6 mm. En klocka av den här typen ska vara tunn, och kvarts är då perfekt. Med mekaniskt urverk blir klockan för tjock, om den inte ska steppa upp rejält i pris.

38 mm är perfekt storlek för mig (17 cm). Länken är mycket trevlig och smalnar av kraftigt. I början körde D1 Milano med mineralglas och fick kritik för det, men numera är det safirglas med AR på insidan. En klar förbättring på en sådan här klocka som man ju vill behålla så crisp som möjligt. Hög detaljkvalitet även på boetten och tavlan för prisklassen.

Känner att jag kommer behålla denna ett bra tag, och kanske inte köra som vardagsklocka men när det är läge att svida upp vara lite glamorös ett tag.

IMG_8829.jpg
IMG_8830.jpg
IMG_8831.jpg
IMG_8832.jpg
 

Jakob Häll

Cartier
Väldigt snygg! Kikar själv på en sådan. Hur upplevs den i storleken för att vara 38mm? Upplevs den som en 38 eller större eller mindre?
 

Huffepuff

Breitling
Väldigt fina klockor. Case som liknar Nautilus medans metal bandet är mer likt Oak, ser slimmad och stilren ut på armen. Bra storlek också för min del 👌
 
Topp