• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Minirecension - Oris Chronoris Movember

seikosha

Guld
2-Faktor
Oris Chronoris Movember Edition - 2019

Tänkte att det vore skoj att dela med mig lite av en udda fågel efter ett år tillsammans.
Den bortglömda Orisen med sin charm och personlighet som nu har utgått ur sortimentet.

20240619_191854.jpg

Screenshot_20240620_105613_Instagram.jpg

IMG_20240623_210556_298.jpg

Screenshot_20240620_113720_Instagram.jpg

Fakta:
Boett: 39mm x 43mm
Tjocklek: 12mm (ink. lätt kupat glas)
Lugg-bredd: 19mm
Safirglas
Stållänk
Urverk: Oris 733 (Sellita SW-200 top)
100m WR

Screenshot_20240619_142044_Samsung Internet.jpg




Boett

Underbar 70-talsinspirerad "tonneau"-boett med radial borstning runt safirglaset. Polerade boettsidor med fasade kanter. Läckert utfört. Med sina något "integrerade" luggar bärs Chronoris väldigt smidigt, korta mått vilket tydligt märks av på handleden. Två stora kronor med bra grepp, som har olika mönster dessutom, för att kunna urskiljas enkelt. Endast kronan som styr den inre vridringen är skruvad dock, hade jag fått välja, så hade bägge varit det. Kvalitetsmässigt levererar Chronoris, robust rakt igenom. Kronorna som inte rör sig en millimeter sidleds vid utdragen position ger ett grymt helhetsintryck. Mustasch-loggan och "Movember Edition" finns graverat på baklocket.

Screenshot_20240619_204808_Instagram.jpg
orisprofil.jpeg
orisback.jpeg


Länk

En charmig länk som både är borstad och polerad. Gifter sig otroligt bra med boett-designen och skriker vintage, men kvalitetsmässigt är den modern, det känner man av. Följsam och tunn är länken. Smalnar av från 19mm ned till ca: 16-17mm. Är ca: 2,5-3mm tunn endast. Distinkt litet lås med flera hål för microjustering. Chronoris passar väldigt bra på alla band jag har testat, men originallänken slår det mesta enligt mig.

20230716_164031.jpg


Skärmavbild 2024-06-19 kl. 20.47.06.png


Tavla

Den matt-svarta tavlan är detaljrik med sina olika texturer och varma kulörer, känns välkomponerad. Mysiga platta visare i roséguld som matchar index och de övriga markeringarna. Den inre vridringen är blanksvart med nedtonade guldiga markeringar och siffror. Vridringen är en fröjd att manövrera med kronan som är placerad kl. fyra. Distinkta 120 klick som man tydligt känner av i kronan, cool känsla! Det är ju ingen kronograf likt originalet, men den inre vridringen kan enkelt ställas för tidtagning. En skvätt orange färg på sekundvisaren och på triangeln är helt rätt tycker jag, retro och lagom lekfullt, utan att det tar över. Finns mycket att gilla när det kommer till tavlan, allt ifrån 3D-djupet, "26 Jewels" under modellnamnet och det kupade safirglaset som förvränger tavlan i olika vinklar. Lysmassan är jämt applicerad och lyser helt okej. Hade jag fått välja här, så hade datumet fått ryka, dock är det praktiskt till vardags och schysst inramat, så det kan jag absolut leva med.

oris3.jpeg

Screenshot_20240620_105357_Instagram.jpg

Screenshot_20240620_102812_Instagram.jpg

20230805_150111.jpg

20240619_205012.jpg


På handleden

Chronoris sitter som gjuten med en härlig tyngd. Här har Oris fått till dimensioner och proportioner så bra. Välbalanserad mellan länk och boett. Boett-designen som påminner om en ekfatstunna i formen är utsökt. Den kurviga profilen formar sig efter handleden och gör att klockan inte upplevs platt. Chronoris är en klocka som direkt får mig att tänka på motorsport och racing, men jag tycker även att den har det där eleganta i sig som gör att den passar till alla tillfällen. Med 100m WR så kan man känna sig trygg när det kommer till sport och bad, vilket är praktiskt. En GADA enligt mig.

Screenshot_20240619_204834_Instagram.jpg
20240619_194535.jpg

20230716_200414.jpg
20230716_153305.jpg


Några sista ord

Till vem är Chronoris för då? Jo, till klocknörden som älskar det där lekfulla och unika som man garanterat inte kommer att se någon annan bära, och gör man det, blir det ju svinkul! Enkla svaret blir, KÖP om den dyker upp, otroligt prisvärd är den beggad! Du kommer att bli glad av den! När jag såg att just Movember Edition dök upp på KS för något år sedan, så visste jag direkt att jag skulle ha den. Fortfarande nöjd och glad över att jag slog till. 😁
 
Senast ändrad:
Tillbaka
Topp