• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Minirecension Undone Aqua

Writer136

Panerai
Förra sommaren snubblade jag över ett för mig nytt märke på instagram, Undone watches.
Deras idé är att göra custom made klockor till priser gemene man har råd med.
Förra sommaren hade de en modell i sortimentet, idag har de två eller t o m tre om man räknar med dykaren med kronograf.
Men en dykare och en vintage kronograf har de idag i sortimentet och det var dykaren de hade förra sommaren och som jag skriver lite om här. Det är till stora delar kopierat från en annan tråd om just Undone.

När man beställer klockan så kan man antingen välja en färdig design eller välja att gå helt custom med urtavlan.
Man kan sätta sin prägel på baksida och även på rotorn i urverket. Inuti sitter ett seiko nh35a verk som enligt utsago ska vara stabilt och stryktåligt.
Allt är väldigt tydligt och nästan som en byggsats när man väljer färg och de olika delarna.
Screenshot_20170928-081227.png

Man kan välja mellan en uppsjö av färger och pvd samt cerakote behandling vilket ger en stor valfrihet och en del annorlunda färger.
Även vridringsinlägget finns två olika typer. En keramisk yachtmaster inspirerad och en i härdat k1glas i stil med fifty fathoms glasring.
Jag valde att göra en helt blackoutad och valde att gå full custom med min dial och bad de göra en klassisk med ringar och trianglar etc med mitt texttillägg på tavlan.
Enda tråkiga är väl att det inte är någon lume i det gråa på urtavlan så den kan vara lite svårläst i mörker.
Sedan jag köpte min har de kommit med några nya tekniker till sina urtavlor. Man kan göra tavlor med mer textur nu, sett folk göra rutmönster a la AP style och såklart mer originella designer.
Hela upplevelsen med först göra grunddesignen på sidan och sedan den övriga via mail var väldigt smidig och deras kundservice är riktigt bra och personlig.
DSC_7047.JPG


Ägt klockan i ett år nu ungefär och fortfarande lika nöjd med den. Inte direkt kollat hur den håller tiden men inte noterat den skulle gå konstigt eller något.
Den mattsvarta pvd-belägningen är riktigt fin o det keramiska inlägget skiftar coolt i nyans i olika ljus o de blanka detaljerna "blingar" fint i ljus.
Vridringen går lite ojämnt när man vrider, första 15 eller hur man ska säga känns nästan tröga för att sen klicka finare o finare ju längre man vrider runt den. Kanske beror på pvd'n men inget som stör mig, så mycket vrider jag inte runt på den där ringen ändå mer än o timea pizzan i ugnen typ.
Att man kan sätta sina detaljer på baksidan är en trevlig feature och jag valde att sätta min tag på baksidan, laddade upp ett foto och bad de göra allt som inte är svart genomskinligt. Man kan även välja att gravera i stålbaksida.
DSC_6861.JPG

Den går nog så stealth som det går ändå med en så stor klocka som den ändå är med sina 43mm plus krona och de saftiga kronskydden.
Det kupade safirglaset är riktigt trevligt och jag gillar den annorlunda formen på datumbubblan, den kan man ju skippa om man inte gillar designen på den men jag tycker den går fint mot formen på kronskydden.
DSC_7065.JPG

Tycker den är klart prisvärd för vad man får för pengen att för runt 5K få en helt custom made klocka och deras designmaskin på sidan bjuder klart in till att testa olika roliga combos att det nästan kan bli svårt att välja.
Jag ska köpa nån fet pvd länk till den så är den komplett. Kollat lite på strapcodes länkar o hittat några som ser riktigt bra ut.
Den kom levererad med canvas strap med läder på insidan och quick release stift för snabba och verktygsfria bandbyten, går att välja en uppsjö av olika band.
DSC_6859.JPG
 
Senast ändrad:
Topp