Laddar...
Erikson Urhandel

Minnesklocka i flygvapnet - Urban Blå

Diskussion i 'Diskussion' startad av Hans Beck, 26 september 2018.

1. Hans Beck
    Trådstartare

Hans Beck Tantal

Min far är fd Draken & Viggen pilot. Flög i divisionen Urban Blå.
    För ett tag sedan försökte de få till en jubileumsklocka med Breitling. En Aerospace EVO. Tyvärr var det för få som ville köpa så det blev inget.
    Nu satsar dom på en billigare variant. Från svenska Malm. Någon som vet något om Malm?

Tänkte det kunde finnas ett visst intresse här för dessa även om de inte är "aktiva" flygvapenklockor.

Kan säga att jag hejjade på livligt för köp av Breitlingen, men självklart även MALM.
    (Sorry för kapad bild av MALM. Allt jag har i nuläget.)

Breitling.PNG Viggen.

SjööSandström, REDGROOVE och nemour gillar detta.
  2. TorNet

TorNet Brons

Gäller det enbart Urban Blå eller även andra divisioner?

3. Edin

Edin Brons

Från:
    Midsomer Wreath
    Hur många enheter behövs för att det ska vara möjligt att genomföra en beställing från Breitling då? Tänker om det ev. kunde vara möjligt att beställa fler men som då säljs via tex. klocksnack (men då med beställning innnan dvs.)

4. Hans Beck
    Trådstartare

Hans Beck Tantal

Tror det i nuläget bara gäller dem och Urban Gul.

5. Hans Beck
    Trådstartare

Hans Beck Tantal

Vet inte, men dom försökte få ihop ett gäng och lade ner det. Tror ingen är villig att ta ett nytt försök närmsta tiden. Och jag vet inte hur positiva de är till att personer som inte tjänstgjort köper klockor.

Edin gillar detta.
  6. Smeden

Smeden Tantal Friends Of KS

Från:
    Östersund
  7. Hans Beck
    Trådstartare

Hans Beck Tantal

8. Smeden

Från:
    Östersund
    Hur kul det är beror nog alldeles på detaljer i avtalet mellan Sjöö Sandström och Flygvapnet, angående deras redan existerande "officiella" pilotklocka Skydiver :)

Gissningsvis, helt draget ur luften, får varken SS eller Malm kalla något alls för försvarets "officiella" vadsomhelst. Och huruvida SS eller Malm gör det är en hårklyverifråga som jag skjuter ut mig själv från :)

Allt gott!

Hans Beck gillar detta.
  9. Hans Beck
    Trådstartare

Hans Beck Tantal

Skydivern kanske går till piloter i tjänst? MALM ska nog gissningsvis ses som en jubileumsklocka. Ingen issued klocka. Återigen: gissningsvis.

kayaker, DrDre och Smeden gillar detta.
  10. Smeden

Från:
    Östersund
    Japp!

kayaker gillar detta.
  11. DrDre

DrDre Guld

Var det inte så att det var Flygvapnet (dvs inte piloterna) som köpte SS klockorna?

Vill minnas att det var några tidkongsrubriker om att flygvapnet köpt lyxklockor.

engst gillar detta.
  12. Hans Beck
    Trådstartare

Hans Beck Tantal

Mer än jag vet. Men jag vet att min far betalar MALM ur egen ficka. Även breitlingen hade betalats privat om den blivit verklighet.

13. Smeden

Från:
    Östersund
    Jo, försvaret/flygvapnet upphandlade som vilket annat inköp som helst och SS vann. Ett gäng M-numrerade SS Skydivers är är piloternas arbetsklockor och Försvarsmaktens egendom :)

SpejsMan, Hans Beck och DrDre gillar detta.
  14. Hans Beck
    Trådstartare

Hans Beck Tantal

Klockans presentation. Ser sjukt fin ut! Älskar baklocket och de tre kronorna på kronan. Ska bli spännande att se den. Utlovar wristshot när den anlänt.
    Presentation (1). Presentation (2). Presentation (3). Presentation (4). Presentation (5). Presentation (6). Presentation (7).

SpejsMan, Chuck, kayaker och 3 andra gillar detta.
  15. Clark Kent

Clark Kent Diamant Premium

Ser kalasbra ut och man har garanterat fått mer gehör för idéer och möjlighet att påverka utförandet än om man valt Breitling. Kronan var delikat :)

SpejsMan och kayaker gillar detta.
  16. nemour

nemour Plast

Från:
    Mariestad
  17. Roffe

Roffe Brons

Från:
    Linköping
  18. Erkkn

Erkkn Titan

Ser riktigt trevlig ut

Skiljer sig definitivt från deras andra klockor, tror ni på försäljning av en liknande utanför besällargruppen?

19. yonsson

yonsson Kikuchiyo Moderator Premium

Från:
    Jymden
    Känns ju mindre ihopplockad kinaklocka än övriga modeller i deras sortiment. Kul med SEIKO mechakvarts.

En flygarklocka ska man ju däremot sälja på långt velcro eller gummi, definitivt inte på en PCL-länk.
    Bi-directional vridring missade de också.

20. kayaker

kayaker Titan

Inte Urban Röd?

21. URsinne

URsinne Silver

"Vid köp i efterhand erhåller divisionsmedlemmar 20% rabatt på ordinarie priser"

Innebär det att klockorna även kommer att säljas till allmänheten?
    Den ser i vilket fall väldans bra ut.

22. kayaker

kayaker Titan

Citat från tråden på Facebook:
    Det skrivs dock något kryptiskt om att det ska komma alternativ för oss som inte uppfyller de kraven också.

URsinne gillar detta.
  23. Airbus

Airbus Brons Friends Of KS

Från:
    Stockholm
    Fantastiskt bra projekt! Blir lite tårögd... Det enda jag tänker är att den där klockan kommer att få ett stort sentimentalt värde. Frågan är ju då hur långsiktig den där modellen är även om den är snygg (tänker service, delar etc longterm). Kanske inte en issue. Är det säkert att inte SoS kan göra en special-Skydiver?

Men som sagt - hatten (eller J35-hjälmen) av!

Hans Beck gillar detta.
  24. Hans Beck
    Trådstartare

Hans Beck Tantal

Ja, med Breitling var det enbart loggan på höger sida av urtavlan som adderas originalet. Så MALMen blir verkligen mer unik.

Clark Kent gillar detta.
  25. ddaging

ddaging Plast

Ser ut som att MALM är från Linköping, kul när flygplanen är därifrån. Klockan ser skitfin ut! :)

SpejsMan, kayaker och Erkkn gillar detta.
  26. Lingonsoppa

Lingonsoppa Plast

Ser riktigt fin ut mer sjysst urverk!

27. Erkkn

Erkkn Titan

Hur fortlöper det med klockan ? Man är ju lite nyfiken :)

28. Hans Beck
    Trådstartare

Hans Beck Tantal

Den ska tillverkas nu. Frågade faktiskt igår, men min far visste inget om tidsplan.

Erkkn gillar detta.
  29. blackcoffee

blackcoffee Tantal

Jag fick nyss en chans att se ett par exemplar i verkligheten och den ser faktiskt mycket bra ut. Jag som inte ens gillar kronografer är bra sugen att trycka på köpknappen. :)

(Vad jag förstod rätt var detta förproduktionsexemplar)

Edit: Innan nån frågar: Jag tog faktiskt inga bilder. Min telefon hade inte gjort klockorna rättvisa.

Hans Beck och TimeFlies gillar detta.
  30. Hans Beck
    Trådstartare

Hans Beck Tantal

Kul att höra! Ser fram emot att få klämma. Lovar wristshot när den kommer :)

Mollstedt