• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Minns du känslan när du köpte din första "riktiga" klocka, a trip down memory lane...

Swizz beat

Patek
2-Faktor
Ett försök till tråd där vi försöker sammanfatta känslan vi kände när den första "riktiga" klockan inhandlades och hur detta påverkat det fortsatta klockintresset. Här följer ett försök till detta.

För min egen del minns jag det mycket väl. Sommaren 2015 inhandlades min första riktiga klocka och det var en fantastiskt lycklig dag.
Tidigare hade jag endast en mekanisk klocka i min ägo, en Mühle Glashütte Big Sports M12 42mm som inhandlades omkring 2007. Det var för mig en bruksklocka som jag köpte av en bekant för att jag gillade dess utseende. Klockintresset var fram till 2015 inte särskilt stort, jag hade ingen aning vad exempelvis ETA-urverk/inhouse urverk eller vad kronometer var för något.
Mühle Glashütte 1.JPG


Men under våren 2015 hände något, tanken på att skaffa en riktig mekanisk klocka blev mer och mer tilltalande. Jag övervägde först Omega, men en klockintresserad vän övertalade mig om att det var Rolex jag skulle ha. Det fick under våren bli ett par besök till Rolex AD i GBG. Min första impuls var att slå till på en Sub No-date, eftersom att jag inte riktigt var förtjust i datumbubblan på 116610. På den tiden (bara tre år sedan) fanns i princip samtliga Rolex sportmodeller i stål inne hos AD i GBG, förutom Daytona förstås.

Efter ett tags funderande var det dags att slå till, jag hade bestämt mig för en Submariner med datum tillslut, skall man lägga så mycket pengar på en klocka kan det vara roligt att få med åtminstone datumkomplikation, så no date Sub var inte längre aktuellt. En lördag förmiddag i juli klev jag in på Bergströms tillsammans med två vänner (bakfull från en rejäl utekväll innan) och kastade en snabb blick på Rolex montern innan jag skulle köpa min efterlängtade 116610.
Men i montern fick jag syn på en klocka som fångade min uppmärksamhet direkt, Suben var helt plötsligt ointressant. Klockan i fråga glänste underbart i ljusskenet i montern med sin PCL. Jag var fast direkt för en 116710LN, som med sina gröna inslag kändes mycket mer levande och roligare än 116610. Eftersom att jag reser en hel del i tjänsten kändes en GMT-komplikation också mycket mer relevant än en dykarklocka.
GMT MAster II 3.jpg


Jag slog till direkt och känslan av tyngden av klockan mot min arm var helt magisk, i en helt annan liga än min gamla Mühle. En av de lyckligaste studerna jag känt på länge var när jag gick ut från AD med min första Rolex på armen. Jag ägde nu för första gången en lyxklocka i en kaliber som jag aldrig tidigare kunnat drömma om från legendariska Rolex! De första timmarna efter köpet kunde jag knappt ta ögonen från klockan, allt annat runt omkring kändes ointressant.
Direkt efter det satte vi oss på hotell Avalon uteservering och drack öl och bara njöt i solskenet. Kvällen följdes sedan upp med en episk utekväll på Backstage, naturligtvis med GMT på armen. Den sommaren blev det också väldigt mycket festande med GMT som följeslagare : )
GMT Master II @ Push.jpg


Sedan dess har klockintresset tagit fart ordentligt, bland annat med medlemskap på KS som följd och flera nya klockor, bl a ett par Rolex till, men den närmast euforiska känsla jag kände med GMT Master II har senare köp inte riktigt nått upp till. You never forget your first time :)
 

joca

Patek
2-Faktor
Jag minns känslan så väl!
Mitt första köp var en Omega SMP på Tradera.
bild 4.JPG

Jag var nöjd men det saknades någonting.. Den flippades efter ca 2 år till @Ninen79 eftersom jag då hade köpt vad jag faktiskt ville ha.. En Rolex!
Valet för mig blev också en 116710LN. Tyckte 116710 var något roligare än 116610 som jag tyckte var något tråkig..
Hittade en GMT av en trevlig kille som svarade på mina 1000 frågor på TTT. Tack @alex_c för den affären. Efter GMTn var jag fast, på riktigt :)
IMG_1060.JPG


Efter GMTn var det kört.. Har hunnit med 2 stycken 116710 LN nu men båda är sålda. Nu föredrar jag sub före då jag tycker den gör sig bättre utan PCL och med glidelock :)
 

Ninen79

Audemars
Jag minns känslan så väl!
Mitt första köp var en Omega SMP på Tradera.
bild 4.JPG

Jag var nöjd men det saknades någonting.. Den flippades efter ca 2 år till @Ninen79 eftersom jag då hade köpt vad jag faktiskt ville ha.. En Rolex!
Valet för mig blev också en 116710LN. Tyckte 116710 var något roligare än 116610 som jag tyckte var något tråkig..
Hittade en GMT av en trevlig kille som svarade på mina 1000 frågor på TTT. Tack @alex_c för den affären. Efter GMTn var jag fast, på riktigt :)
IMG_1060.JPG


Efter GMTn var det kört.. Har hunnit med 2 stycken 116710 LN nu men båda är sålda. Nu föredrar jag sub före då jag tycker den gör sig bättre utan PCL och med glidelock :)
Mycket fin klocka som jag köpte av dig (via din far). Tyvärr så är den såld. Faktiskt min första riktig klocka var också en exakt likadant som jag köpte med min första lön hos Erikssons urhandel år 2006, den kostade 13.300 kr. Har försökt att spåra den utan att lyckats:(
 

Dicktatorn

NJA 1980 s. 725.
Friends Of KS
Jepp, minns det som det var igår. En härlig känsla att inhandla en 116610LN. Ville inte göra bort mig totalt så jag tryggade vid valet av klocka. Tog bara några veckor så var den flippad till förmån för en 116520. Sen flippades även den och nästa och nästa och nästa. :D Hahaha!
 

MasterChief

Rolex
2-Faktor
Hade satt ett mål för mina aktieaffärer och när jag väl uppnådde det köpte jag min första ”riktiga” klocka från Seiya i Japan. En äkta japanesare från Japan! Kändes oerhört stort! Var nästan stolt när jag betalade tullavgift och moms som tillkom.

Nu är min Seiko sarb017 såld till förmån för andra klockor men den kommer alltid vara min första... :)

FECD33E5-2D0A-42FF-B745-5CA59782848D.jpeg
 

Stefan S

Patek
2-Faktor
Det var inte första riktiga klockan eller ens den första mekaniska men den första av ett "finare" märke (Tissot, Certina, Seiko o dyl innan). Det var våren 2015, intresset hade tagit fart rejält. Lurkat här ett tag och kollade runt efter något i prisklassen runt 15K. Fastnat för SMP. Såg denna hos Jälmers i Borås. Åkte dit och vi klickade, betalade och åkte hem. Ingen Eufori så sett men jag var glad. Ingen GMT Master förstås, beg i bruksskick. Men klockan är kvar och har varit väldigt bra, alltid gått inom COSC fast ligger nu på gränsen till under, -4.
8444a58e-c37b-46d4-82af-9e08dbd9be08-jpeg.868059
 

steffe

Rolex
Professional Dealer
2-Faktor
Kul tråd! Får en att uppskatta sin resa i klockträsket :)
Min första var en Rolex Explorer II 16570. Även jag sneglade en del på Omega, men tänkte att jag likväl kunde köpa Rolex när jag ändå skulle slå sönder spargrisen. 21 år gammal och minns hur mina föräldrar tyckte att jag var dum i skallen som skulle köpa en dyr klocka, men jag visade lite värdehistorik och då blev de lite lugnare - bättre det än att spendera allt på krogen.

Satte mig i bilen efter jobbet, helt likblek. Skulle möta upp @Rookie här på forumet som skickat ett PM om att han hade en fantastiskt fin 16570 till salu. Han ljög inte. Vilket skick! Väl framme på mötesplatsen insåg jag vilken skön lirare detta var, som hade en Pepsi GMT runt ena armen och "min" Explorer runt andra. Då blev man lugnare. Affären gick supersmidigt och jag var som på moln. Fasen vilken känsla. "Denna ska jag aldrig sälja" hann jag säga innan vi skiljdes åt - "Vänta bara, hänger du på klocksnack kommer den säljas".

Klockan är idag (såklart :D) såld, vilket förstås kan framstå som tråkigt, men sanningen är att jag inte ångrar mig. Glädjen av att testa olika modeller, och diskutera med er medlemmar inför köp ger mig på något konstigt sätt den där nykära känslan igen. Det uppskattar jag verkligen.
11-jpg.168250
 

Equilibrium

Garth
2-Faktor
Den känslan minns jag mycket väl, det var i augusti 1994 och klockan var en Rolex 16234 med vit tapestry tavla. Den kostade 16000:- och jag köpte den på Nymans ur i Västerås av Göran. Tyvärr har jag den inte kvar, inte ens en bild av den.., but the memory remains...
 
Kul läsning!
Första riktiga klockan är rangern som jag fastnade för här på klocksnack.
Känslan som trådskaparen beskrev väntar jag dock på att få uppleva. :)
 

TompaC

Rolex
2-Faktor
Min första klocka fick jag av min far när jag fyllde 18 år. Det var en Baume et Mercier Malibu. Det var en klocka jag använde dagligen tills intresset tog fart med hjälp av KS.
3ED7C000-4B73-4422-BDDA-CF88F623B867.jpeg


Men min absolut första riktiga klocka kommer jag ihåg väldigt väl.

Jag hade fastnat för historien gällande denna modellen och ju mer jag läste desto mer ville jag äga den. Efter mycket velande fram och tillbaka om jag skulle köpa begagnat eller nytt så blev det ett nyköp. Jag valde att stämpla certet på min födelsedag så detta är en klocka som inte skall någonstans.
Omega Speedmaster .005.
05F95AF1-536E-4618-9DA9-632246023F49.jpeg
DCCF3514-23CA-4F65-A94F-A27A5AA7A59E.jpeg
A2E7FFA9-C7EA-4942-BC0D-D0B73844A196.jpeg
E69ECA96-A45B-4A47-89E7-5C690FFDBEF5.jpeg
 

LI0N

Panerai
Var på resa och det var verkligen inte planerat men när man satt där och fick klockan på handleden var det oundvikligt. Första känslan var glädje men den omvandlades snabbt till ångest när den skulle betalas men sen blev det kärlek och glädje igen!
Detta är klockan som aldrig kommer lämna.
F3C2BAD6-3A88-4027-A20E-9794EC62993F.png
 

Swizz beat

Patek
2-Faktor
Min första klocka fick jag av min far när jag fyllde 18 år. Det var en Baume et Mercier Malibu. Det var en klocka jag använde dagligen tills intresset tog fart med hjälp av KS.
3ED7C000-4B73-4422-BDDA-CF88F623B867.jpeg


Men min absolut första riktiga klocka kommer jag ihåg väldigt väl.

Jag hade fastnat för historien gällande denna modellen och ju mer jag läste desto mer ville jag äga den. Efter mycket velande fram och tillbaka om jag skulle köpa begagnat eller nytt så blev det ett nyköp. Jag valde att stämpla certet på min födelsedag så detta är en klocka som inte skall någonstans.
Omega Speedmaster .005.
05F95AF1-536E-4618-9DA9-632246023F49.jpeg
DCCF3514-23CA-4F65-A94F-A27A5AA7A59E.jpeg
A2E7FFA9-C7EA-4942-BC0D-D0B73844A196.jpeg
E69ECA96-A45B-4A47-89E7-5C690FFDBEF5.jpeg

Var på resa och det var verkligen inte planerat men när man satt där och fick klockan på handleden var det oundvikligt. Första känslan var glädje men den omvandlades snabbt till ångest när den skulle betalas men sen blev det kärlek och glädje igen!
Detta är klockan som aldrig kommer lämna.
F3C2BAD6-3A88-4027-A20E-9794EC62993F.png

Skönt att det är fler än jag som låter första riktiga klockan bli en keeper :)
 

Norken

Panerai
2-Faktor
Kommer mycket väl ihåg första dyrare klockan (har ett antal mögliga rackare sen tidigare) då det bara är fyra månader sedan. :) :) Fortfarande nykär i min Rolex 14270. Köpte den via Chrono från GB med fullset från 95. Ville egentligen ha lugholes också men man kan inte få allt :)

När klockan var beställd så skickade säljaren den med värdefrakt och rek till min arbetsplats. Jag hade också ringt till fraktbolaget och sagt att ingen annan än jag personligen får signa för paketet så förstå att min stressnivå höjdes när jag fick sms om att mitt paket var utlämnat och inte till mig. Pausade mötet jag satt i och satte långa benet först till kontorets postcentral och drog en lättnades suck när jag höll paketet i mina armar. :)

Till sist en bild på skönheten
366F7144-CB88-406F-810B-8FCB1C27987A.jpeg
 

Riffraff

Cartier
Hade satt ett mål för mina aktieaffärer och när jag väl uppnådde det köpte jag min första ”riktiga” klocka från Seiya i Japan. En äkta japanesare från Japan! Kändes oerhört stort! Var nästan stolt när jag betalade tullavgift och moms som tillkom.

Nu är min Seiko sarb017 såld till förmån för andra klockor men den kommer alltid vara min första... :)

FECD33E5-2D0A-42FF-B745-5CA59782848D.jpeg

Vad var målet ?

Nyfiken i en strut och livstidsmedlem i Aktiespararna :p

Känslan när man köpte sin första (och i mitt fall enda!) "riktiga" klocka kommer jag ihåg väl , illa vore det annars då jag köpte den i januari :D. Köpte genom Chrono 24, öppnade en flaska Pol Roger stunden till ära och sedan försändelsen. Mest påtagligt var den fina finishen och tyngden tyckte jag, sedan blev det bio med damen

Original armband medföljde ej.
Bild från försäljaren efter köp och jag fick välja, körde på det högra
IMG_6023 (1).JPG
 

Pete11

Vacheron
2-Faktor
Allt är relativt.
Den andra klocka jag någonsin köpt var en Seiko SPBG003 som jag köpte på Yodobashi Akiba 2009. Kostade väl runt 2500 i svenska pengar. Jag tyckte det var en stor grej då. Glaset sprack något år senare så jag reparerade den för ungefär lika mycket.
IMG_20180402_171409.jpg


Sen hände ingenting förrän förra året då jag fastnade för en Omega speedmaster mark II co-axial.
Efter mycket velande slog jag till:

IMG_20180326_202845_94950460_thumb.jpg


Sån jävla skillnad. Tyngden, känslan i knappar och länk. Dock så insåg jag i vintras att jag gillar nättare klockor så den är nu borta.. snygg är den dock.
 

David

Bödeln
Innan jag började intressera mig för klockor av den kaliber som brukar diskuteras här på KS var enstaka inslag i tidningar och böcker den enda kontakten jag hade. Några som fastnade i minnet var American Psycho och den lista med utomordentligt konstiga klockor att rekommendera till någon som precis börjat skapa en basgarderob som finns i Per Nilssons bok Snyggt: En stilguide för män:

141208-116613LB-01.jpg


Boken innehåller även goda råd som t.ex. att skaffa sig en "valpig hund" för att bli en "brudmagnet", att lyssna på Basement Jaxx om strykningen måste gå undan och att tandborste är en riktigt smart grej att ha i badrumsskåpet om man vill verka världsvan och framgångsrik.

Hur som helst, riktiga klockor var intressanta att betrakta på avstånd, ungefär som tokigt dyr konst eller en superexklusiv bil, inte något som jag faktiskt skulle kunna tänka mig att betala pengar för.

Ytterligare ett fönster in i klockvärlden fanns, nämligen Nick Hackos nyhetsbrev som jag prenumererat på sedan 90-talet. Hur jag under min studietid kom i kontakt med en urmakare i Australien kan jag inte svara på, men så var det i alla fall.

Nick skriver långa, passionerade och intressanta inlägg om allt möjligt som rör klockor tillsammans med aktuella försäljningserbjudanden. Genom dessa nyhetsbrev fick jag en näst intill passiv kunskap om olika tillverkare, teknik, historia och prissättning, information som jag aldrig använde till någonting.

Allt det förändrades över en natt den här kvällen:


Jag var på en hotellbar i Kuala Lumpur där jag tidigare suttit med en bekant (Matt från Kanada) och önskat låtar. En dag tidigare hade jag iklädd kostym och svarta skor haft några timmar ledigt från den mässa jag deltog i och hade slagit mig ner hos en urhandlare i det stora köpcentret Suria KLCC. Den nya Sub:en hade precis släppts på Basel-mässan, och jag frågade den äldre mannen bakom disken om han hade en sådan.

Han sa att han skulle ringa några samtal och bad mig återkomma på eftermiddagen. Något skamsen över att det hade blivit så stor grej av något som bara var ett tidsfördriv kände jag mig tvungen att gå tillbaka senare för att titta. Det slutade med att jag satt i flera timmar, till långt efter stängningsdags, och jämförde en 16613 med den 116613 som handlaren hade lyckats trolla fram från en annan butik.

Till slut var jag ändå tvungen att säga som det var, att jag inte hade några planer på att köpa någon av dem. (Fast antagligen var det inte alls så, jag ljög nog och sa att jag skulle "fundera på saken".)

Åter till Monkey Bar då. Matt hade åkt hem, jag hade önskat Avril åt honom i hans frånvaro, supit ett helt grabbgäng australier under bordet och slutligen lärt den mest tålige av dem att häfva øhl. Plötsligt dök en av deras polare upp med en prostituerad som tydligen erbjöd mängdrabatt i släptåg och lika plötsligt hade hela sällskapet gått upp i rök.

Minnet efter det är inte superskarpt, men jag kommer ihåg att den äldre mannen såg rätt förskräckt ut, och inte alls verkade känna igen mig, när jag dök upp framför disken i jeans och nerspilld t-shirt vilt gestikulerande med kreditkortet.

På väg därifrån tog jag vad jag misstänker är mitt första wristshot någonsin:

141208-116613LB-02.jpg


Och väl hemma, det första som inte togs med den då ganska mediokra iPhone-kameran:

141208-116613LB-03.jpg


Det gick månader utan att jag tog av klockan. Bokstavligt, aldrig. Den var med överallt, hela tiden.

Det blev en del fototrixande.

141208-116613LB-04.jpg


Den vann en och annan fototävling.

141208-116613LB-17.jpg


Den hamnade i absurda situationer som jag inte i efterhand kunnat förklara.

141208-116613LB-05.jpg


Den har varit med från hundragradig vedeldad bastu ...

141208-116613LB-06.jpg


... till riktigt, riktigt kallt.

141208-116613LB-19.jpg


141208-116613LB-07.jpg


Klockan gick som förväntat alldeles utmärkt efter testet, och har fått en komplett service hos Rob sedan dess.

Den var med och firade dyk nummer 200 ...

141208-116613LB-08.jpg


... tillsammans med flera andra färgstarka individer.

141208-116613LB-09.jpg


141208-116613LB-10.jpg


141208-116613LB-11.jpg


Och självklart även blöta kvällar på land.

141208-116613LB-12.jpg


141208-116613LB-13.jpg


141208-116613LB-14.jpg



Den var med när jag, till flickan i frågas stora förvåning, friade.


Vi hade skojat inför dyket om sköldpaddor och delfiner, och lustigt nog dök båda upp. Sköldpaddan syns i slutet på filmen, men delfinen var för snabb. Det är första och enda gången jag har sett en delfin under ytan på luft. (Tydligen gillar de inte ljudet av regulatorn.)

Klockan syns inte i videon, men väl på foton tagna både under dyket och strax efter:

141208-116613LB-15.jpg


141208-116613LB-16.jpg


Sen sålde jag den.
 

Pete11

Vacheron
2-Faktor
Innan jag började intressera mig för klockor av den kaliber som brukar diskuteras här på KS var enstaka inslag i tidningar och böcker den enda kontakten jag hade. Några som fastnade i minnet var American Psycho och den lista med utomordentligt konstiga klockor att rekommendera till någon som precis börjat skapa en basgarderob som finns i Per Nilssons bok Snyggt: En stilguide för män:

141208-116613LB-01.jpg


Boken innehåller även goda råd som t.ex. att skaffa sig en "valpig hund" för att bli en "brudmagnet", att lyssna på Basement Jaxx om strykningen måste gå undan och att tandborste är en riktigt smart grej att ha i badrumsskåpet om man vill verka världsvan och framgångsrik.

Hur som helst, riktiga klockor var intressanta att betrakta på avstånd, ungefär som tokigt dyr konst eller en superexklusiv bil, inte något som jag faktiskt skulle kunna tänka mig att betala pengar för.

Ytterligare ett fönster in i klockvärlden fanns, nämligen Nick Hackos nyhetsbrev som jag prenumererat på sedan 90-talet. Hur jag under min studietid kom i kontakt med en urmakare i Australien kan jag inte svara på, men så var det i alla fall.

Nick skriver långa, passionerade och intressanta inlägg om allt möjligt som rör klockor tillsammans med aktuella försäljningserbjudanden. Genom dessa nyhetsbrev fick jag en näst intill passiv kunskap om olika tillverkare, teknik, historia och prissättning, information som jag aldrig använde till någonting.

Allt det förändrades över en natt den här kvällen:


Jag var på en hotellbar i Kuala Lumpur där jag tidigare suttit med en bekant (Matt från Kanada) och önskat låtar. En dag tidigare hade jag iklädd kostym och svarta skor haft några timmar ledigt från den mässa jag deltog i och hade slagit mig ner hos en urhandlare i det stora köpcentret Suria KLCC. Den nya Sub:en hade precis släppts på Basel-mässan, och jag frågade den äldre mannen bakom disken om han hade en sådan.

Han sa att han skulle ringa några samtal och bad mig återkomma på eftermiddagen. Något skamsen över att det hade blivit så stor grej av något som bara var ett tidsfördriv kände jag mig tvungen att gå tillbaka senare för att titta. Det slutade med att jag satt i flera timmar, till långt efter stängningsdags, och jämförde en 16613 med den 116613 som handlaren hade lyckats trolla fram från en annan butik.

Till slut var jag ändå tvungen att säga som det var, att jag inte hade några planer på att köpa någon av dem. (Fast antagligen var det inte alls så, jag ljög nog och sa att jag skulle "fundera på saken".)

Åter till Monkey Bar då. Matt hade åkt hem, jag hade önskat Avril åt honom i hans frånvaro, supit ett helt grabbgäng australier under bordet och slutligen lärt den mest tålige av dem att häfva øhl. Plötsligt dök en av deras polare upp med en prostituerad som tydligen erbjöd mängdrabatt i släptåg och lika plötsligt hade hela sällskapet gått upp i rök.

Minnet efter det är inte superskarpt, men jag kommer ihåg att den äldre mannen såg rätt förskräckt ut, och inte alls verkade känna igen mig, när jag dök upp framför disken i jeans och nerspilld t-shirt vilt gestikulerande med kreditkortet.

På väg därifrån tog jag vad jag misstänker är mitt första wristshot någonsin:

141208-116613LB-02.jpg


Och väl hemma, det första som inte togs med den då ganska mediokra iPhone-kameran:

141208-116613LB-03.jpg


Det gick månader utan att jag tog av klockan. Bokstavligt, aldrig. Den var med överallt, hela tiden.

Det blev en del fototrixande.

141208-116613LB-04.jpg


Den vann en och annan fototävling.

141208-116613LB-17.jpg


Den hamnade i absurda situationer som jag inte i efterhand kunnat förklara.

141208-116613LB-05.jpg


Den har varit med från hundragradig vedeldad bastu ...

141208-116613LB-06.jpg


... till riktigt, riktigt kallt.

141208-116613LB-19.jpg


141208-116613LB-07.jpg


Klockan gick som förväntat alldeles utmärkt efter testet, och har fått en komplett service hos Rob sedan dess.

Den var med och firade dyk nummer 200 ...

141208-116613LB-08.jpg


... tillsammans med flera andra färgstarka individer.

141208-116613LB-09.jpg


141208-116613LB-10.jpg


141208-116613LB-11.jpg


Och självklart även blöta kvällar på land.

141208-116613LB-12.jpg


141208-116613LB-13.jpg


141208-116613LB-14.jpg



Den var med när jag, till flickan i frågas stora förvåning, friade.


Vi hade skojat inför dyket om sköldpaddor och delfiner, och lustigt nog dök båda upp. Sköldpaddan syns i slutet på filmen, men delfinen var för snabb. Det är första och enda gången jag har sett en delfin under ytan på luft. (Tydligen gillar de inte ljudet av regulatorn.)

Klockan syns inte i videon, men väl på foton tagna både under dyket och strax efter:

141208-116613LB-15.jpg


141208-116613LB-16.jpg


Sen sålde jag den.
Jag är inte så gammal i gamet (klockor, fyller 41 på måndag), men visst är det så sjukt det där. Plötsligt tänker man "den här skall jag aldrig sälja", och då är det kört.
 

JB_XII

Rolex
Innan jag började intressera mig för klockor av den kaliber som brukar diskuteras här på KS var enstaka inslag i tidningar och böcker den enda kontakten jag hade. Några som fastnade i minnet var American Psycho och den lista med utomordentligt konstiga klockor att rekommendera till någon som precis börjat skapa en basgarderob som finns i Per Nilssons bok Snyggt: En stilguide för män:

141208-116613LB-01.jpg


Boken innehåller även goda råd som t.ex. att skaffa sig en "valpig hund" för att bli en "brudmagnet", att lyssna på Basement Jaxx om strykningen måste gå undan och att tandborste är en riktigt smart grej att ha i badrumsskåpet om man vill verka världsvan och framgångsrik.

Hur som helst, riktiga klockor var intressanta att betrakta på avstånd, ungefär som tokigt dyr konst eller en superexklusiv bil, inte något som jag faktiskt skulle kunna tänka mig att betala pengar för.

Ytterligare ett fönster in i klockvärlden fanns, nämligen Nick Hackos nyhetsbrev som jag prenumererat på sedan 90-talet. Hur jag under min studietid kom i kontakt med en urmakare i Australien kan jag inte svara på, men så var det i alla fall.

Nick skriver långa, passionerade och intressanta inlägg om allt möjligt som rör klockor tillsammans med aktuella försäljningserbjudanden. Genom dessa nyhetsbrev fick jag en näst intill passiv kunskap om olika tillverkare, teknik, historia och prissättning, information som jag aldrig använde till någonting.

Allt det förändrades över en natt den här kvällen:


Jag var på en hotellbar i Kuala Lumpur där jag tidigare suttit med en bekant (Matt från Kanada) och önskat låtar. En dag tidigare hade jag iklädd kostym och svarta skor haft några timmar ledigt från den mässa jag deltog i och hade slagit mig ner hos en urhandlare i det stora köpcentret Suria KLCC. Den nya Sub:en hade precis släppts på Basel-mässan, och jag frågade den äldre mannen bakom disken om han hade en sådan.

Han sa att han skulle ringa några samtal och bad mig återkomma på eftermiddagen. Något skamsen över att det hade blivit så stor grej av något som bara var ett tidsfördriv kände jag mig tvungen att gå tillbaka senare för att titta. Det slutade med att jag satt i flera timmar, till långt efter stängningsdags, och jämförde en 16613 med den 116613 som handlaren hade lyckats trolla fram från en annan butik.

Till slut var jag ändå tvungen att säga som det var, att jag inte hade några planer på att köpa någon av dem. (Fast antagligen var det inte alls så, jag ljög nog och sa att jag skulle "fundera på saken".)

Åter till Monkey Bar då. Matt hade åkt hem, jag hade önskat Avril åt honom i hans frånvaro, supit ett helt grabbgäng australier under bordet och slutligen lärt den mest tålige av dem att häfva øhl. Plötsligt dök en av deras polare upp med en prostituerad som tydligen erbjöd mängdrabatt i släptåg och lika plötsligt hade hela sällskapet gått upp i rök.

Minnet efter det är inte superskarpt, men jag kommer ihåg att den äldre mannen såg rätt förskräckt ut, och inte alls verkade känna igen mig, när jag dök upp framför disken i jeans och nerspilld t-shirt vilt gestikulerande med kreditkortet.

På väg därifrån tog jag vad jag misstänker är mitt första wristshot någonsin:

141208-116613LB-02.jpg


Och väl hemma, det första som inte togs med den då ganska mediokra iPhone-kameran:

141208-116613LB-03.jpg


Det gick månader utan att jag tog av klockan. Bokstavligt, aldrig. Den var med överallt, hela tiden.

Det blev en del fototrixande.

141208-116613LB-04.jpg


Den vann en och annan fototävling.

141208-116613LB-17.jpg


Den hamnade i absurda situationer som jag inte i efterhand kunnat förklara.

141208-116613LB-05.jpg


Den har varit med från hundragradig vedeldad bastu ...

141208-116613LB-06.jpg


... till riktigt, riktigt kallt.

141208-116613LB-19.jpg


141208-116613LB-07.jpg


Klockan gick som förväntat alldeles utmärkt efter testet, och har fått en komplett service hos Rob sedan dess.

Den var med och firade dyk nummer 200 ...

141208-116613LB-08.jpg


... tillsammans med flera andra färgstarka individer.

141208-116613LB-09.jpg


141208-116613LB-10.jpg


141208-116613LB-11.jpg


Och självklart även blöta kvällar på land.

141208-116613LB-12.jpg


141208-116613LB-13.jpg


141208-116613LB-14.jpg



Den var med när jag, till flickan i frågas stora förvåning, friade.


Vi hade skojat inför dyket om sköldpaddor och delfiner, och lustigt nog dök båda upp. Sköldpaddan syns i slutet på filmen, men delfinen var för snabb. Det är första och enda gången jag har sett en delfin under ytan på luft. (Tydligen gillar de inte ljudet av regulatorn.)

Klockan syns inte i videon, men väl på foton tagna både under dyket och strax efter:

141208-116613LB-15.jpg


141208-116613LB-16.jpg


Sen sålde jag den.

Sett dig berätta denna historia tidigare. Möjligen i samband med försäljningen?
Men varför sålde du den? Bakgrundshistorien och minnena ensamma bör ju väga tyngre än varenda krona?
Misstolka inte min fråga som kritik, det är inte menat. Var bara nyfiken :)
 

JB_XII

Rolex

Skrev ett PM, men på begäran och med risk att hamna offtopic så tar vi frågeställningen öppet :)
Tolkar din bild som att du köpte en 116619 istället, samt att du behövde sälja något för att finansiera det nya köpet.

Anledningen till att jag fortsätter fundera över detta är för att jag är nyfiken hur tankarna gick kring det hela?
Jag har nämligen själv lätt att koppla känslor till mina klockor.

Så jag hade tänkt så här: ”116619 finns kvar om ett par år också. Pengar går att lösa. Men jag kommer aldrig äga en klocka med just dessa minnena igen”.

Återigen så vill jag absolut inte slänga salt i sår eller provocera. Enbart nyfiken i tankegången för att själv kunna öppna mitt sinne :)
 

David

Bödeln
Tolkar din bild som att du köpte en 116619 istället, samt att du behövde sälja något för att finansiera det nya köpet.

Behövde är väl att ta i, men det är klart ekvationen gick ihop enklare.

Hade det funnits en blå stål-Sub hade jag köpt den istället. Gulguldet var en trist kompromiss för att få den blåa tavlan.

Visst har klockan ett hyfsat sentimentalt värde, men jag kan inte motivera att ha två så snarlika klockor, varav den ena aldrig skulle användas.

Dessutom har @R0B lovat första tjing om det skulle bli aktuellt att sälja. Under befintliga omständigheter skulle jag nog tacka nej.
 
Topp