• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Minska hålstorlek i visare

Dr.Glas

Omega
Hej! Jag håller på att byta visare och tavla på en klocka, och allt har gått rätt smärtfritt tills det var dags att sätta dit de nya visarna. Jag har införskaffat vispressare av "penntyp" från cousins.uk. Efter lite pill fick jag dit alla visare, men märkte att minutvisaren inte satt ordentligt, varpå jag tog bort alla och började om. Nu tryckte jag till minutvisaren ordentligt, men den vill ändå inte sitta fast riktigt. Om man skakar klockan rör den på sig. Jag misstänker att jag kanske tryckt till lite för hårt, och att hålet i visaren behöver minskas för att kunna sitta fast tillräckligt bra. Är det någon som vet hur man gör det? Kan det vara något annat som gått galet?
Tacksam för input och ideer!
 

Dr.Glas

Omega
Det är aftermarket seikovisare till ett NH35a-verk, det borde väl passa? Jag funderade om jag kunde nypa åt hålet i visaren lite försiktigt med en tång, det är väl inte en optimal lösning. Kanske får skaffa en stans i rätt storlek.
 
Senast ändrad:

rogart-63

Patek
Minutvisaren brukar vara knepigt att minska hålet på . Timvisare kan man ofta klämma till lite. Men allt beror på hur det ser ut .
 

Dr.Glas

Omega
Jag hittade inget lämpligt att stansa med, men hittade en tråd i ett engelskt forum med lite tveksamma alternativa metoder att minska hålstorleken i visare. Jag valde att använda mig av en hammare, och helt enkelt slå lite lätt på baksidan av visaren. Försökte slå så plant som möjligt. Efter detta var det rätt trögt att få på visaren, men den satt väldigt bra. Den korta änden av visaren blev lite böjd, men det gick bra att försiktigt böja tillbaka med plastpincetter. Efter allt påsättande och avtagande, har visorna fått lite repor, trots att jag använt plastfincetter för att minimera detta. Får kanske lägga någon poleringspenna i nästa beställning från cousins. Metoden med hammare är säkerligen inte att rekommendera om det handlar om äldre eller värdefulla visare, men i mitt fall kändes det helt ok att göra ett försök.
 

Bilagor

  • EEB356F6-8F2F-42D0-BA76-2B32792511B5.jpeg
    EEB356F6-8F2F-42D0-BA76-2B32792511B5.jpeg
    37.3 KB · Visningar: 15
  • 008C6F93-7698-4EDD-AB9B-2F255B4F7DAC.jpeg
    008C6F93-7698-4EDD-AB9B-2F255B4F7DAC.jpeg
    41.2 KB · Visningar: 14

JohnHarrison

KS Explorers Club
Jag hittade inget lämpligt att stansa med, men hittade en tråd i ett engelskt forum med lite tveksamma alternativa metoder att minska hålstorleken i visare. Jag valde att använda mig av en hammare, och helt enkelt slå lite lätt på baksidan av visaren. Försökte slå så plant som möjligt. Efter detta var det rätt trögt att få på visaren, men den satt väldigt bra. Den korta änden av visaren blev lite böjd, men det gick bra att försiktigt böja tillbaka med plastpincetter. Efter allt påsättande och avtagande, har visorna fått lite repor, trots att jag använt plastfincetter för att minimera detta. Får kanske lägga någon poleringspenna i nästa beställning från cousins. Metoden med hammare är säkerligen inte att rekommendera om det handlar om äldre eller värdefulla visare, men i mitt fall kändes det helt ok att göra ett försök.
Tack för detta tips! Använde på en gammal Omega där minutvisaren lossnat. Använde en liten dorn med platt ände för att knacka till visaren och därmed minska hålets diameter. Verkar som jag fick fast den bra.
 
Topp