• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Missfärgat/oxiderat(?) guld

Tripeiro.

Guld
2-Faktor
Hej,

Vad kan jag göra för att få detta guld att åter skina likt diamanterna? Husmorsknep? Acceptera läget?

Tack på förhand!

Untitled.jpg

Samma på en av mina guldare, tydligen en ”naturlig oxidering” du kan lämna in den och få den badad i några kemikalier som löser upp oxideringen! Jag ser mitt som patinering och kommer inte att göra något åt det! Men det är inget farligt iaf!

Rent guld oxiderar (precis som du skrivit) inte. Det är generellt de andra delarna av 18k-guld (zink, nickel etc) som oxiderar. Ultraljudstvätt alternativt medel som man använder för polering av silver har jag hört funkar bra för detta, men då applicerat lokalt med typ en tops. Inte något jag provat själv dock.

Det går att gå på med någon "dippvätska" med tiurinsyra. Fukta en tops och gnugga, det tror jag faktiskt du kommer långt med.

Putsduk från guldfynd. Ingen aning om vad det innehåller, men det fungerar. Finns säkert likvärdigt eller bättre, men det är ett alternativ.

Tillbaka
Topp