• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Misshandlad IWC

erimos

Breitling
Hej, kul forum!

Jag är totalt okunnig om klockor och ber i förväg om ursäkt för att jag bara vill ta del av kunskap utan att kunna erbjuda så mycket tillbaka.

jag hittade en gammal klocka i en byrålåda hos mina föräldrar och började förstrött fråga lite om vad det var. Klockan var uppenbart gammal och eftersom jag vet att det funnits urmakare i den aktuella släktgrenen så tänkte jag att chansen finns att det är något kul. IWC lät bekant så jag började googla lite...

klocka_iwc.jpg


Som ni ser är klockan i ett förskräckligt skick och jag sitter och funderar på om det är något som går att fixa öht. Vrider jag lite på kronan går faktiskt urverket en stund men jag vågar inte vrida så mycket eftersom jag inte vet vad jag håller på med...

1. Vad är det för klocka?
- Med hjälp av google har jag hittat en väldigt lik klocka daterad till 1953 (länk). Isåfall skulle det kunna vara en Portofino med caliber 88 urverk. Det är dock uppgifter som inte riktigt stämmer med vad familjen påstår, nämligen att klockan var någons 50-års present 1965. Men IWC (enligt google) slutade tillverka caliber 88 1964.
Vidare finns det detaljer som inte stämmer med klockan i länken, tex är boetten inte skruvad utan "snap back", fästena för armbandet ser enklare ut och typsnittet skiljer. Faktum är att jag inte hittat en enda IWC med samma typsnitt som denna. Även timmarkeringarna är annorlunda och enklare/raka på klockan i länken.

2. Kan man återställa en klocka som ser ut så här? ena fästet för armbandet är tex. av så jag antar att en ny boett behövs. Glaset är vad jag förstår snarare plexiglas och lite special för IWC osv. Hittar man sådana reservdelar? Går man till en urmakare på gatan eller behövs en glad entusiast?

3. Är klockan värd något i nuvarande respektive renoverat skick?
 

Martin Lovasz

Audemars
Du har rätt att det är en 50-tals modell och inget konstigt i det då många klockor låg i butik i många år innan de blivit sålda.

Ett värde på den som det är nu ligger på runt 2000-2500 som reservdelsklocka. Det kan bli lite svårt att hitta en ny boett men de dyker upp då och då fast det är mer till för de som lagar klockor själva och inget för en glad amatör så antingen få den restaurerad om du tycker att den har ett värde för dig eller sälja den som den är.

Jag är inte säker på vart man hamnar för en likadan modell i bra skick men över 5000kr skulle jag tro och förmodligen lite till.
 

solex

Omega
Först får du bli glad för en fin vintage armbandsur med världskänt klockmärke som IWC.
Urtavla och index samt visare, alla ser fortfarande intakta och i vackra vintagelook ut.
Visst boetten och plexiglaset behöver bytta och om man inte är lycka att hitta lika samma märke men att hitta de från samma årgång, blir det mindre problem.
Service är otrolig nödvändig för antagligen har klockan legat många år i byrålåda..Och om urverket skruvas isär och ultraljudstvättar urdelar sedan smörj och oljad går klockan smidigt igen, ifall du tänker att använda klockan årtal framöver.
Jag själv har haft flera klockor med avbruten bandhorn i mitten samma som din och jag har inte hittat ett svar varför den blev så..;)
Värdet av klocka är ca samma som Martin Lovasz sagt som reservdelar men jag är lite tveksam med avbrutna bandhorn och plexiglas för den som inte kan laga själv med egna delar utan måste gå till urmakare, då kommer det att kosta minst 4000 - 5000 kr för service och lagningar om det inte finnas mer dolda fel i urverket. Dessa är med en ren gissning från mig.
Hursomhelst är klockan ett grymt trevligt vintagearmbandsur.:)
 
Senast ändrad:
Topp