• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Misslyckad paketöppning. Antiklimax!

Dr Puh

Audemars
2-Faktor
Kan inte alla "jag-har-minsann-pengar-så-jag-köper-alltid-hos-ad" hålla truten ett tag och istället försöka hjälpa TS att lösa problemet? Vi vet att ni tycker det är skitballt att glida iväg ut på Biblioteksgatan med gröna påsen i handen men det är inte det den här tråden handlar om.

Till TS:
Du har 14 dagars öppet köp no-questions-asked om det går åt skogen här. Utnyttja det om det inte känns rätt. Det som oroar mig mest är att certet inte är stämplat. Så ska det inte vara när du köper hos Uret. Gråhandlare är inte mer avancerat än att någon annan har gått till en AD och köpt klockan åt dig. Du ska ha samma garantier (förutom att garantin är aktiverad något tidigare)och villkor som vanligt. Annars är något fel. Jag har köpt flera klockor från Uret och allting har varit stämplat som det ska.

PS: Angående killen som fick en "gammal" Explorer hade han ju för f-n köpt den på Uretvintage. Att då komma och gnälla att certet är stämplat för tidigt är rätt magstarkt. Han fick dessutom flera tusen i kompensation så ta ner högafflarna och inse att det finns klockintresserade personer som inte tycker det är särskilt kul att elda flera tusen i onödan.
Du får nog läsa tråden om Explorern igen, han köpte den ny på Uret och sålde en klocka som delbetalning.
Kan också tillägga att alla här inte bor i Stockholm, en del av oss glider ut från auktoriserade återförsäljare i andra städer. Och för mig handlar det inte om att visa att jag minsann har råd utan om helt andra saker. Som att inte riskera att sådana här saker händer. Och det brukar finnas prutmån.
 

MJ24

Patek
2-Faktor
Tack för ett bra svar! Jag har kontaktat uret.se, de erbjuder 90 dagars öppet köp så retur skall inte vara något problem. Jag har tidigare köpt av dem, samt returnerat och det är en smidig process. Jag kommer lämna tillbaka klockan och häva köpet pga av nedan skäl;

1. Fel tagg. Eller fel dokumentation. Hur som, de stämmer inte överens.
2. Fel yttre box. Denna box är för Sub i ädelmetall (tack @Compiss).
3. Troligen fel inre box. Har fått förklarat att min är "lite för stor" och troligtvis också tillhör Rolex i ädelmetall (ni får gärna komma med kommentarer ang. detta).

Jag är rätt säker på att cert är ok. Det är stämplat av en AD i annan världsdel. Har kollat upp dem och de är auktoriserade Rolex handlare.
Jag kommer inte begära en ny klocka av dem. Inte heller att de kompletterar leveransen med rätt tillbehör. Jag har tappat "känslan" och förtroendet, känner mig osäker på denna klocka iom de "konstiga" tillbehören. Jag har fått ett riktigt bra erbjudande av en annan handlare, som jag troligen kommer gå vidare med. Uppdatering kommer!

Stort tack för all hjälp. Även OT inläggen har varit roande (fortsätt gärna). Jag finner en stor tröst att man kan logga in på KS och gråta ut lite :)

P.s Vart F*N är fantomen?

P.s.2.
Ölen är fortfarande god!

IMG_20151205_173503.jpg
Lämna tillbaka låter som ett bra beslut tycker jag. Svårt att inte noja om det inte stämmer från början, bättre att börja om från början och få det rätt.
 

Hugii

Audemars
För att klockorna inte är nya, ganska vesäntligt i vissa fall.
Att klockan vara "gammal" är en annan femma......utan jag bara tänkte att köpare har en trygghet (ångerrätt) och möjlighet att undersöka klockan i lugn och ro. Passar den inte då är det bara att skicka det tillbaka. (Kan vara värt fraktkostnaden att få klämma och känna på klockan i lugn och ro). "Så varför inte beställa, klämma och känna". Sen kan man få avgöra om det är värt eller ej.
Jag tar inte ställning i frågan om AD vs. Gråhandel, utan vill att alla ska köra öppna kort.
 

RobVintage

Panerai
min erfarenhet av att handla hos AD är att det går att pruta till samma nivåer som uret håller, i vissa fall även under med ett par hundralappar
Det är även min erfarenhet, iallafall på klockor mellan 40-100k, köpte en 116718 i augusti från Italien då den kostade 200 där och det var jag inte i närheten av att få hos svensk ad
 

naggge

Panerai
Tack för ett bra svar! Jag har kontaktat uret.se, de erbjuder 90 dagars öppet köp så retur skall inte vara något problem. Jag har tidigare köpt av dem, samt returnerat och det är en smidig process. Jag kommer lämna tillbaka klockan och häva köpet pga av nedan skäl;

1. Fel tagg. Eller fel dokumentation. Hur som, de stämmer inte överens.
2. Fel yttre box. Denna box är för Sub i ädelmetall (tack @Compiss).
3. Troligen fel inre box. Har fått förklarat att min är "lite för stor" och troligtvis också tillhör Rolex i ädelmetall (ni får gärna komma med kommentarer ang. detta).

Jag är rätt säker på att cert är ok. Det är stämplat av en AD i annan världsdel. Har kollat upp dem och de är auktoriserade Rolex handlare.
Jag kommer inte begära en ny klocka av dem. Inte heller att de kompletterar leveransen med rätt tillbehör. Jag har tappat "känslan" och förtroendet, känner mig osäker på denna klocka iom de "konstiga" tillbehören. Jag har fått ett riktigt bra erbjudande av en annan handlare, som jag troligen kommer gå vidare med. Uppdatering kommer!

Stort tack för all hjälp. Även OT inläggen har varit roande (fortsätt gärna). Jag finner en stor tröst att man kan logga in på KS och gråta ut lite :)

P.s Vart F*N är fantomen?

P.s.2.
Ölen är fortfarande god!

IMG_20151205_173503.jpg
Angående boxarna så är det inte riktigt så enkelt. Jag handlade min GMTc i en Rolexbutik, som alltså endast säljer rolex och inget annat men fick ändå boxen med öppningsbar front så det skulle jag inte haka upp mig på.
Vet att flera här har varit med om samma sak och det har diskuterats i någon tråd här innan.
 

par

Patek
2-Faktor
Okej så certet är rätt men tagen är fel? Att du fått den stora boxen hade inte stört mig. Det var ändå den du fick förr till stålarna
 

Flow

KS Explorers Club
2-Faktor
Hade sett fram mot att hämta ut denna klocka så länge. Äntligen skulle jag bli Rolex ägare. Men så blev det inte.. Måste få skriva av mig lite.
Beställde en 116610LN av uret.se för några veckor sedan. Idag fick jag beskedet att den kunde hämtas på posten. Jösses vad glad jag blev!
Kom hem, slet fram kniven och kameran och rev upp förpackningarna. Hällde upp en kall öl för att fira.
Och fick se detta;
1st Rolex 116610LN, med cert där det framgår att den är från 2015-12 (skrivet i bläck), men med röd tag!

IMG_20151204_165949.jpg


EDIT: Hittade facket!!

Någon har med bläck skrivit på certet 2015-12. Ingen stämpel. Och så röd tag. Vad gäller egentligen nu? Går man på vad som är skrivet på certet eller vilken tag den har? Skumt detta.

IMG_20151204_181406.jpg


Ölen var god iaf ;)

IMG_20151204_173355.jpg


Hoppas ni får en bättre kväll än min!

Tråkigt att höra, förstår precis hur den käftsmällen känns då jag satt i typ samma båt när jag köpte min explorer hos uret. Bara det att mitt cert var stämplad en vecka innan 1 juli vilket betyder 3 års garanti och inte 5 år som dom skrivit på deras hemsida. Inget fel på klockan men som du säger, om man lägger den summan så vill man ju få vad man betalat för. Jag kunde ha skickat tillbaka klockan men det hade varit så mycket krångel med det och långa väntetider då jag hade skickat in min gammla klocka till uretvintage som delbetalning på den nya explorern från uret. Så uret erbjöd en generös kompensation för att jag skulle behålla klockan som den är. Kompensationen hamnade på ca 10% av listpriset så man kan säga att jag fick klockan för att vara exakt, 15.7% billigare än listpris men med 3 års garanti istället för 5. Prata med dom på uret, och se vad dom har att säga. Är du inte nöjd så är det bara att skicka tillbaka och ta det som en erfarenhet och gå till närmaste AD. Det jag har fått lära mig efter den affären med uret är att det inte är värt krånglet för att spara på några tusenlappar. Nästa nyköp kommer att bli hos en AD för min del.

Kan inte alla "jag-har-minsann-pengar-så-jag-köper-alltid-hos-ad" hålla truten ett tag och istället försöka hjälpa TS att lösa problemet? Vi vet att ni tycker det är skitballt att glida iväg ut på Biblioteksgatan med gröna påsen i handen men det är inte det den här tråden handlar om.

Till TS:
Du har 14 dagars öppet köp no-questions-asked om det går åt skogen här. Utnyttja det om det inte känns rätt. Det som oroar mig mest är att certet inte är stämplat. Så ska det inte vara när du köper hos Uret. Gråhandlare är inte mer avancerat än att någon annan har gått till en AD och köpt klockan åt dig. Du ska ha samma garantier (förutom att garantin är aktiverad något tidigare)och villkor som vanligt. Annars är något fel. Jag har köpt flera klockor från Uret och allting har varit stämplat som det ska.

PS: Angående killen som fick en "gammal" Explorer hade han ju för f-n köpt den på Uretvintage. Att då komma och gnälla att certet är stämplat för tidigt är rätt magstarkt. Han fick dessutom flera tusen i kompensation så ta ner högafflarna och inse att det finns klockintresserade personer som inte tycker det är särskilt kul att elda flera tusen i onödan.

Hitta inte på nu. Jag är den killen som du skriver om, jag köpte en ny explorer från uret inte från uretvintage. Jag sålde samtidigt min gammla klocka till uretvintage som gav mig alternativet att ta summan jag skulle få för den gammla som delbetalning för explorern på uret. Vilket jag gjorde för att jag då fick nån tusenlapp mer betalt för den gammla än om jag hade tagit alternativet att få betalt rakt av och inte köpa något nytt. Uret gjorde en tabbe eller en fuling (det får du avgöra själv) när dom sålde en klocka till mig som dom utgav för att ha 5 års garanti när den egentligen bara har 3, så att jag fick en kompensation för det är inte mer än rätt. Tror att vem som helst hade gått i taket av att bli blåst på 2 års garanti.
 

Davvan

Pamela Gidley
Pledge Member
2-Faktor
Garanti är trams, analare tråd får man leta efter!!! Exakt hur många har verkligen varit tvungna att aktivera sin garanti på en klocka? Dessutom är jag övertygad att många AD överlevererar, för att få en dräglig vardag, när folk kommer gråtandes tillbaka med mikroskopiska dammprickar på tavlan....eller argumenterar i timmar att ett sekundindex minsann sitter 0,4 mm off.....för det har någon postat på internet....
 

POO

Panerai
Angående boxarna så är det inte riktigt så enkelt. Jag handlade min GMTc i en Rolexbutik, som alltså endast säljer rolex och inget annat men fick ändå boxen med öppningsbar front så det skulle jag inte haka upp mig på.
Vet att flera här har varit med om samma sak och det har diskuterats i någon tråd här innan.
Jo jo jo! Du har blivit blåst! Jag hade hävdat fel på varan och hävt köpet! Det där sänker andrahandsvärdet i botten!
 

sveol

Cartier
Update;
Klockan skickades tillbaka till dem i förra veckan. Fick besked att retur/annullering är utförd. Snabbt och smidigt, Uret skall ha cred för det.

Jag bevakar 116610LN på uret så jag får ett mail när den finns i lager.
Idag kom ett sådant mail. Den finns i lager! Undrar vems klocka det är.. hmm.. och isf med fel tag/boxar. Nu vet jag inte detta, men det verkar ligga rätt i tiden.

Update 2;
En ny 116610LN köpt från annan handlare ligger nu och väntar på mig. Den får paketöppnas i ett annan inlägg.
 
Senast ändrad:

Torsten

Vacheron
2-Faktor
Garanti är trams, analare tråd får man leta efter!!! Exakt hur många har verkligen varit tvungna att aktivera sin garanti på en klocka?
Läste precis om en som fått in någon typ av fukt i sin nyinköpta Rolex så visst händer det.

Garanti från tillverkaren är trygghet och det stärker andrahandsvärdet vid försäljning. Å andra sidan har man minst 6 månaders garanti på allt som köps i Sverige (undantaget saker med en förväntad livslängd kortare än så) och 30 månaders reklamationsrätt. Skillnaden är att garanti lägger över bevisbördan på butiken.
 

Zed

Swissera
Professional Dealer
Ser ut som fel ytterbox och inre box. På bilderna är det mellanboxen som kommer med halvguldarna. Stålboxen ska vara ännu mindre och ej öppningsbar fram på kartongen.
 
Topp