• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Missnöjd med "offset" på dykring (Certina DS Action)

Johan81

Breitling
Hej!

Har läst en hel del trådar här men inte registrerat mig förrens nu.
Jag har varit på jakt efter en enkel och snygg klocka att använda till vardags och fest. Idag slog jag till och det fick bli en Certina.
Jag gillar modellen skarpt, men upptäckte när jag kom hem idag att dykringen var kanske 0,5 - 1 mm felställd.

Jag köpte klockan hos AD handlare i stan där jag bor.

Det jag undrar är hur petig kan man vara?

Om det gör någon skillnad så går ringen att ställa i 120 lägen, det tycker jag borde ställa högre krav på passningen?

Fast vad vet jag igentligen...

Tips mottages tacksamt!

EDIT; Kolla in sekund visaren på bild 2. ;)

IMG_0734.JPG
 

Bilagor

  • IMG_0736.JPG
    IMG_0736.JPG
    231 KB · Visningar: 297

Johan81

Breitling
Kände nog på mig detta också. Ska in och snacka med dom i veckan, men det borde ju inte vara några problem att få den utbytt.

Tack för snabbt svar!
 

Sorubim

Audemars
Ibland kan det vara så att bezelen inte hittar ett läge där den sitter precist vid 15, 30 eller 45 minuter, men när den är vid 60/0 sådär så tycker jag att den måste vara precis. Speciellt på en helt ny klocka.
 

Rick_Hard

Omega
Kolla att klockan är tät också. Köpte en certina ds action diver för två månader sedan och den läckte vatten när jag tog in den i duschen. Tog fem veckor hos certinaSverige att få fram några nya packningar.
 

Johan81

Breitling
Ringen ligger lite fel hela vägen runt, sänkte ner den i vatten i handfatet och det kom små luftbubblor mellan ringen och glaset vid 05 markören.

Kul...

EDIT; Det är nog ingen fara, mellan glas och ring är ju inte en klocka tät? Förmodligen har det väl samlats lite luft i nån luftficka.

Ah vafan nu går jag och kollar på fotboll och käkar fisksoppa ist...
 

Jockinho

Patek
2-Faktor
Usch vilken jobbig syn, du kommer störa ihjäl dig på det och klart den ska vara rak. Be dem fixa det eller få en ny.
 

Ninen79

Audemars
Tyvärr är det ganska vanligt att pluppen/triangel vid 12 inte är centrerad, iallafall dom flesta av mina klockor jag har/haft allt från Omega till Rolex. Håller med dig om att det borde vara bättre passning, kan ju inte vara så svårt! Gå tillbaka till butiken om du stör dig på det:)
 

Spindel

KS vulkanolog på Island
Annars kan du använda vridringen då och då och skita i att nollställa den mellananvändningarna så det ser ut så här ;) :
image.jpg
 

ottwon

Omega
Det är väl indexringen innanför glaset som är sned? Det bör ju gå att åtgärda enkelt.. Hade stört mig på det, hade lätt påtalat det hos stället jag köpt den.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Det är väl indexringen innanför glaset som är sned? Det bör ju gå att åtgärda enkelt.. Hade stört mig på det, hade lätt påtalat det hos stället jag köpt den.
Tycker det ser ut som en kombination av både och.

Till TS: Olika klockmodeller har olika finish helt enkelt. Kostar klockan över några 1000kr så kan man börja ställa lite krav, men det beror ju mycket på vilken tillverkare det är också.
 

Rick_Hard

Omega
Jag tycker det ser ut som att det är vridringen som är sned. Den inre indexringen stämmer med markeringarna på tavlan så den ser rätt ut. Annars är det hela tavlan som är sned och det skulle jag absolut inte tolerera. Hoppas det löser sej :)
 
Topp