• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Misstänkt fusk på Tradera

rogart-63

Patek
Har span på en klocka på Tradera åt en kille som tog kontakt med mig via ett annat forum. Han bor i England och kunde till en början inte bjuda. Då det bara stod att svenska medlemmar på Tradera fick bjuda . Men efter kontakt med säljaren ändrade han så även utländska köpare fick bjuda. Sagt och gjort så gjorde kompisen ett bud på 1000:- .Utgångsbud. Och strax efter kom ett motbud på 1025:- från en nystartad tradera medlem. Tänkte inte så mycket på det förrän jag blev kontaktad idag av killen i England. Han hade höjt sitt bud med 25 :- men fick ett motbud av samma snubbe på 1075:- . Misstänker att det är samma kille som startat ett medlemskap bara för att kunna buda upp sitt eget auktion? Alltså är det tillåtet att göra så?
Denna medlem på Tradera som budar upp hela tiden startades samma dag som vi hade kontakt med honom. Har inga köp innan och den enda han bjuder på är denna klocka.
Tänker inte säga vilken klocka det är.
Kan man anmäla honom för detta? Isåfall kommer jag göra det efter att auktionen är slut.
 
Ja, detta vanligt förekommande på tratten. Personer kan på detta sätt ha ett lockpris som utgångsbud för att sedan ha en annan användare som automatbudar till det minimibud säljaren egentligen vill ha..

Vet ej om detta är tillåtet men har varit med om det själv.
 

roloj

Cartier
2-Faktor
Hittade en klocka som matchade din beskrivning. Låter skumt, men säljaren verkar inte ha kört liknande tricks innan om man kollar på övriga annonser. Förutsatt att jag kollar på rätt annons dvs.
 

Anders W

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
Har span på en klocka på Tradera åt en kille som tog kontakt med mig via ett annat forum. Han bor i England och kunde till en början inte bjuda. Då det bara stod att svenska medlemmar på Tradera fick bjuda . Men efter kontakt med säljaren ändrade han så även utländska köpare fick bjuda. Sagt och gjort så gjorde kompisen ett bud på 1000:- .Utgångsbud. Och strax efter kom ett motbud på 1025:- från en nystartad tradera medlem. Tänkte inte så mycket på det förrän jag blev kontaktad idag av killen i England. Han hade höjt sitt bud med 25 :- men fick ett motbud av samma snubbe på 1075:- . Misstänker att det är samma kille som startat ett medlemskap bara för att kunna buda upp sitt eget auktion? Alltså är det tillåtet att göra så?
Denna medlem på Tradera som budar upp hela tiden startades samma dag som vi hade kontakt med honom. Har inga köp innan och den enda han bjuder på är denna klocka.
Tänker inte säga vilken klocka det är.
Kan man anmäla honom för detta? Isåfall kommer jag göra det efter att auktionen är slut.
Att trissa upp bud själv eller via annan person är naturligtvis inte tillåtet på Tradera. Jag skulle avstå att bjuda på en sån auktion. Kan man luras med buden kanske det är något lurt med klockan också?
 

rogart-63

Patek
Kan ju vara ytterligare en utländsk intressent som hittat till auktionen? Men lite mysko är det ? Enda som killen från England jan göra är väl att lägga ett bud i sista sekunden . Och hoppas att det går vägen.Det max som han nu kan tänka sig att betala. Klockan har legat ute innan utan att få några bud. Lite konstigt att två stycken som aldrig varit reggade innan vill köpa samma klocka ? Och den sista reggade sig samma dag som jag kontaktade säljaren angående att skicka utrikes?
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Kan ju vara ytterligare en utländsk intressent som hittat till auktionen? Men lite mysko är det ? Enda som killen från England jan göra är väl att lägga ett bud i sista sekunden . Och hoppas att det går vägen.Det max som han nu kan tänka sig att betala. Klockan har legat ute innan utan att få några bud. Lite konstigt att två stycken som aldrig varit reggade innan vill köpa samma klocka ? Och den sista reggade sig samma dag som jag kontaktade säljaren angående att skicka utrikes?
När något sådant händer mig (misstanke om fusk bud) brukar jag genast lägga det maxbud jag är villig att köpa för, sedan meddelar jag säljaren att om han inte får klockan såld (dvs om den som budar över mig inte betalar) är jag intresserad att köpa för mitt sista bud. Det har faktiskt givit resultat ett par gånger då jag blivit överbjuden av något troll. Inte så roligt, men sån är verkligheten på tratten. Jag tycker spontant att dom som vill ha ett "reservationspris" borde sälja på blocket i stället, eller sätta ett reservationspris som är någorlunda lockande för att börja buda. Hoppas det går vägen för din kompis.
 

Dingdong

Omega
Säkert likadant om inte vanligare på Ebay. Vanligt med auktioner från Indien. Men du kanske undviker det oxå :)
Nej jag köper på fastpris överallt eller skickar ett bud till säljaren. Nu var det här Tradera därför skrev jag just Tradera. Är det auktion så vill jag kunna se motbudaren :)

Det där var väl lite att ta i. Klart det kan förekomma, men så himla vanligt är det inte.

Det kan såklart röra sig om fusk, men kan ju också vara så att någon såg klockan, aldrig köpt på tradera och bestämde sig för att registrera sig och köpa den. Har många gånger sålt till sådana.

Nej inte enligt mig då kundservice behandlade mitt fall en gång väldigt väldigt illa. Fast det är en annan historia.
 

rogart-63

Patek
Det där var väl lite att ta i. Klart det kan förekomma, men så himla vanligt är det inte.

Det kan såklart röra sig om fusk, men kan ju också vara så att någon såg klockan, aldrig köpt på tradera och bestämde sig för att registrera sig och köpa den. Har många gånger sålt till sådana.
Var ju så som killen från England gjorde? Såg den vid en sökning på nätet. Kontaktade mig för att hjälpa honom att köpa eller buda på den. Kan ju vara så att den andra snubben gjort likadant? men lite märkligt är det? Den som lever får se?
 

AB

Panerai
2-Faktor
Måste vara sjukt svårt för Tradera att hantera sånt där, även om det finns misstankar går det väl praktiskt taget aldrig att bevisa något. Som köpare får man väl helt enkelt ignorera det och hålla sig till sin strategi (bestämma maxbud osv).
 

DrKlocka

Audemars
Var ju så som killen från England gjorde? Såg den vid en sökning på nätet. Kontaktade mig för att hjälpa honom att köpa eller buda på den. Kan ju vara så att den andra snubben gjort likadant? men lite märkligt är det? Den som lever får se?
Det är ju svårt att säga, men om det känns allt för misstänksamt bör man ju låta bli. Särskilt om priset skenar allt för mycket..

Måste vara sjukt svårt för Tradera att hantera sånt där, även om det finns misstankar går det väl praktiskt taget aldrig att bevisa något. Som köpare får man väl helt enkelt ignorera det och hålla sig till sin strategi (bestämma maxbud osv).
Det bör ju gå för Tradera att ta reda på vilken IP-adress som ett visst konto är skapat på, eller till och med vilken IP-adress som budet lades från.
 

AB

Panerai
2-Faktor
Det är ju svårt att säga, men om det känns allt för misstänksamt bör man ju låta bli. Särskilt om priset skenar allt för mycket..


Det bör ju gå för Tradera att ta reda på vilken IP-adress som ett visst konto är skapat på, eller till och med vilken IP-adress som budet lades från.
Absolut, men antar att de kör olika datorer, att polare lägger bud etc etc...
 

rogart-63

Patek
Tog kontakt med säljaren. Han sa att det är nog en annan som bjuder oxå? Får lita på att han tallar sanning. Och jag har nu iallafall påkallat min uppmärksamhet.
Nu får se hur det slutar?
 

Blue Note

Omega
Om det är autobud eller bulvanbud är svårt att sia om. Är så utbrett och vanligt att jag tror det blir svårt att anmäla det till admins och få ngn respons
 

Rolfen

Rolex
Tror att tradera höjt säkerheten lite och att nya registreringar måste bevisas via BankId så mängden fejkonton borde minska. I alla fall kan man inte lägga upp annonser utan BankId längre. Detta stoppar ju tyvärr inte fejkbud då det går att låta en polare sköta det.
 

Femitolv

Cartier
Låter som autobud lätt att se efter om du går igen budhistoriken där står det höjning genom autobud om det används.

Får hoppas att "England" Zlatan? Har råd att höja lite till.

Tycker att om det blir race på budgivningen är det de sista sekunderna de smäller till!
 

Airman

KS Explorers Club
2-Faktor
Med största sannolikhet säljaren som har två konto. Tråkigt-ja, inte ovanligt tyvärr.
Vilket objekt?
 

Subby

Rolex
Nu är det längesedan jag registrerade mig på Tradera men visst måste man personnummer och om du kanske anmäler användaren till Tradera så kan de göra något åt det ifall det är en familjemedlems personnummer som använts.
 
Topp