• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Mitt första riktiga bygge

Rikala

Patek
2-Faktor
Jag har länge tänkt att bygga ihop en klocka och nu har jag äntligen beställt lite delar.

Allt är än så länge beställt på ebay ifrån kina, så jag får vänta ett tag innan jag kan sätta ihop den.

Boetten är i pam style, fast graverad, 45mm (utan krona), gjord för ett Eta 6497. Lug vidden är 26mm så jag får se vad det blir för armband till, lär bli rejält brett i alla fall.

s-l400.jpg


Urverket är ett kinesisk klon, ett Seagull ST-36.
s-l400 (2).jpg

s-l400 (1).jpg


Visarna jag har beställt
s-l400 (3).jpg


Jag hade tänkt att beställa en tavla i pam style med gröna index, men tyvärr finns ingen i lager just nu i rätt storlek, så jag väntar lite med att beställa. Det hade vart kul med en helt custom tavla, men det blir nog för dyrt.

Jag får uppdatera när jag fått delarna och börjat bygga!
 

DrKlocka

Audemars
Ska du inte prova att sätta en egen prägel på uret genom att tillexempel skelettera urverket? Känns ju lite för lätt att bara "sätta ihop" en klocka ;)
Vågar inte lova att bryggorna i Kinaverket blir bra efter bearbetning. Men kan ju vara kul att testa.
 

Rikala

Patek
2-Faktor
Ska du inte prova att sätta en egen prägel på uret genom att tillexempel skelettera urverket? Känns ju lite för lätt att bara "sätta ihop" en klocka ;)
Vågar inte lova att bryggorna i Kinaverket blir bra efter bearbetning. Men kan ju vara kul att testa.

Det hade iofs vart kul, fast jag har ingen utrustning eller kunskap för det.

Detta är ett första test, blir det bra blir det nog fler byggen, kanske med customtavla till och börja med.

Iofs skulle ett skeletturverk nog passa riktigt bra i denna boett!

Kan man få tag på lösa index? Så man kan sätta ihop en tavla helt själv?
 

Rikala

Patek
2-Faktor
Vill passa på och visa två andra "byggen" jag gjort.

En Vostok Amfibia, där jag bytt ut bezel'n till en pepsi, urtavlan är ny likaså visarna.

Den högra, är en nos Anker boett och tavla med ett urverk och visare från en donator. Har även nos visare til tavlan, men de passade inte på urverket.

20210103_150649.jpg


Jag har en annan nos Anker boett med tavla, och visare, men jag har inte skaffat något urverk till den än.
 

Rikala

Patek
2-Faktor
Köpte precis lite "water transfer"-printerpapper för och se om jag kan lyckas printa en customlogga och lägga på tavlan.
Det lär komma snabbare än det övriga så jag kan testa lite på en annan tavla jag har...
 

Rikala

Patek
2-Faktor
Idag kom boetten, var tvungen och testmontera.

20210121_110604.jpg


20210121_110621.jpg


20210121_110645.jpg


Satans vad stor den är, har nog endast 22mm band som störst hemma, fick prova med det så länge.

Har funderat på om jag kan bända ner wire-lugsen lite. Med min klena handled går bandet rätt ner, skulle nog se lite snyggare ut om man böjde ner dem lite.

20210121_110218.jpg


Skall kapa bommen och sätta på rätt krona. Kronan är skruvad, det hade jag inte koll på.

Nu väntar jag bara på tavlan.
 

Rikala

Patek
2-Faktor
Spännande progress. Lyckades du få till water-transfern på tavlan?
Den har faktiskt inte kommit än. Jag beställde med vit bakgrund, funderar på om det verkligen blir bra mot det svarta. Jag skall testa på en annan klocka först.
Sitter och funderar på namn och logga, måste hitta på nått kul!
 

Rikala

Patek
2-Faktor
Vill passa på och visa två andra "byggen" jag gjort.

En Vostok Amfibia, där jag bytt ut bezel'n till en pepsi, urtavlan är ny likaså visarna.

Den högra, är en nos Anker boett och tavla med ett urverk och visare från en donator. Har även nos visare til tavlan, men de passade inte på urverket.

20210103_150649.jpg


Jag har en annan nos Anker boett med tavla, och visare, men jag har inte skaffat något urverk till den än.

Kom och tänka på att jag glömt nämna att visarna på Ankern har jag relumat. Det var mitt första försök och det blev väl ok. Lite för tjockt igentligen, men funkar ändå (behöver träna mer).
 

Rikala

Patek
2-Faktor
Slängde den på timegrafern idag, lyckades få mer beat error från 0.4 till 0.1.

Amplituden är lite låg, men den blir förhoppningsvis bättre när den fått gått ett tag, så oljorna fördelats bättre.

Jag är inte helt säker på om det är rätt lift angle, hittade inget för ST-36 utan fick gå på kalibern den är en klon av (ETA 6497).

20210122_140026.jpg


Kapade bommen igår och satte på rätt krona. Hittade ett 24mm armband från en gammal Ingersoll jump hour som jag lånade lite.

20210122_140610.jpg
 

Rikala

Patek
2-Faktor
Googlade lite och fick reda på att Seagull inte alltid oljade sina verk. Jag har oljat det jag kom åt nu, utan två ställen och vips hoppade amplituden upp lite. Det verkar dock som motstenarna vid balansen var oljade, men inget annat. Får lyfta på bryggan och olja de två återstående!
20210124_223331.jpg
 

Rikala

Patek
2-Faktor
Idag kom bandet! Stort och brett (26mm)!

20210128_154628.jpg


Tyvärr går inte klockan just nu, då jag igår kväll skulle kolla om fjädern i uppdraget var oljad, och den sprätte loss! Så just nu hittar jag inte "barrel arbour", jag får leta lite bättre ikväll!

Annars, väntar jag bara på tavlan!

Våttransferpapprena kom idag, får se när jag hinner testa och printa logga...
 

Rikala

Patek
2-Faktor
Hittade "barrel arbour" igår, men tyvärr blev något fel vis montering så fjädern släpper vid uppvridning. Jag har dock fått bra tips via trix och fix tråden, så det löser sig nog snart!

Tavlan har ankommit till sverige, skall bara igenom tullen först...

Här är ett wristshot!
20210129_084145.jpg
 

Caravelle33

Vacheron
Fanns exakt den boetten jag skaffat för Panerai? Trodde inte det fanns med den graveringen?! Det hade jag ingen koll på...
Haha, kineserna är för roliga.
Panerai 672. Den är dock 47mm. Samma boett finns också som Panerai 604. Först kom 604 och uppföljare är 672. Stora visuella skillnaden är att på min, 672 så är även verket graverat
7EA66850-B678-4DAE-A72B-97958D09F16A.jpeg
 
Senast ändrad:

Rikala

Patek
2-Faktor
Jaha, då kom tavlan!

20210129_155218.jpg


Men, det skulle ju inte vara någon text på den!!! Så här ser bilden ut på ebay, från säljaren...
Screenshot_20210129-155739_Chrome.jpg


Nåja, började läsa det filstinta, som såklart börjar med massa reklam för annan skräp...

Screenshot_20210129-155805_Chrome.jpg


... långt ner hittar jag texten "Note! This dial has text on it"

Screenshot_20210129-155811_Chrome.jpg


Måste bli bättre på och lusläsa... 😥

Nåja, min våttransfer kanske kan dölja texten...

Hade inte tänkt att det här skulle bli en kopia av en Pam, men gillade PAMen:s form och tavla... får se om jag får skaffa en annan tavla eller om jag kan dölja texten eller skrapa bort den.
 

Rikala

Patek
2-Faktor
Lyckades fixa till uppdragsfjädern och satte på visarna, jag fick dock inte dit sekundvisaren (vågade inte trycka hårdare, den har ett mindre hål än den som satt där när verket kom).

20210129_224453.jpg


Jag är dock inte hundra klar på om jag skall ha dessa visarna, jag skall iallafall ta av dom och reluma dom i en färg som matchar indexen (och se om det blir bättre).

Sedan är själva tavlan inte lumad överhuvudtaget, får se om jag ger mig på och testa det (vet inte alls hur det blir).
 

Rikala

Patek
2-Faktor
Lyckades få dit sekundvisaren till sist! Här är ett litet kvällskort med lumen.

20210131_220852.jpg


Indexen hade faktiskt lumen, fast inte lika starkt och verkar behöva laddas lite längre.

Tyvärr hann jag inte med och testprinta någon logga i helgen, det får bli en annan dag!
 

Rikala

Patek
2-Faktor
Har finurlat lite på logga och namn, testprintade lite på vanligt papper ikväll, har inte gett mig på tranferpappret än.
La loggan löst över glaset, bara för o se...

20210201_210255.jpg
 

Rikala

Patek
2-Faktor
Ska bli spännande att se hur det blir med transfers, jag väntar nämligen också på det! :D
Jag har sett någon som gjort det på youtube, såg ok ut där iallafall. Dock funderar jag på om jag inte skall beställa genomskinliga istället, men jag skall testa med de jag har först...
 
Topp