• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Mitt första vintageköp och auktionsköp!

Maxim

Cartier
En härlig Stowa från 50-talet på ebay.

Vad tycker ni? Gjorde jag något misstag med priset? Köparen verkade reko och klockan föll mig i smaken.

$_57.JPG
$_572.JPG
$_573.JPG

5.JPG
 

Maxim

Cartier
Jag har 10 dagars öppet köp enligt säljaren.

Tänkte kontrollera tidhållningen och gångreserven, vilket inte var angett i annonsen förutom att den "gick bra". Vad kan jag förvänta mig av ett 60 år gammalt ur? Vad mer ska jag titta efter för att verifiera att det är vettigt?
 

Maxim

Cartier
Är en ommålad tavla något att oroa sig för i 1500kr-klassen? Känns svårt att förvänta sig original på en så pass gammal klocka, eller har jag fel?
 

NiklasArvid

Mon Mothma
2-Faktor
Är en ommålad tavla något att oroa sig för i 1500kr-klassen? Känns svårt att förvänta sig original på en så pass gammal klocka, eller har jag fel?


ommålade ser ju nya o fint ut vilket många gillar, andra föredrar original med patinerad look, ofta är väl kvaliteten dock lägre på den ommålade (...det är svårt som f-n) :)
men visst finns det gott om originaltavlor kvar, en del fina andra mindre, och de är generellt sett mer eftertraktade av samlare/nördar

min egen nice patinerade i sub2k-segmentet:

 

_jonte

Patek
Som ovan skriver är den tyvärr ommålad. Ser nog ok ut på normalavstånd, men på din makrobild ser du att kvalitén är en bra bit efter originaltryck. Både boett och urverk är väl(?) omärkta, så frågan är hur säker man kan vara att detta alltid varit en Stowa? Kanske alla verk och boetter från Stowa var omärkta på så här pass tidiga ur?
Bara du kan avgöra om du gillar en ommålad tavla eller inte.
 

Maxim

Cartier
Ok. Så tavlan är ommålad med sämre finish och det finns tveksamheter om att boetten och verket är från Stowa.
Var väl kanske inget bra köp då :)
 

Icaras

Rolex
Ett tips är att vara fundersam om något som är 50-60 år gammalt har mjölkvit tavla. Går för min del inte ihop då så gott som alla tavlor gulnar med tiden :)
 

Maxim

Cartier
Haha, det kunde alltså varit värre :)

Så länge jag gillar klockan och den kommer till användning lär det väl vara ett ok köp, men om jag väl ska sälja den kan det bli svårt att få tillbaka pengarna - antar att det är så jag får tänka?
 

Bosse

Friends of KS
Swiss made ?

Stowa är en tysk ur tillverkare. Googla lite, där finns mycket information om Stowa, har egen sektion på Watchuseek etc.,

your call (jag hade returnerat den, genuina vintage Stowa har helt andra priser.)


//Bosse
 

Jens

Greedo
Ommålad? Ja, fast å andra sidan så kanske du inte hade fattat tycke för den med en skabbig originaltavla?
Tycker du ska behålla den om den tickar på bra och ditt liv och ekonomi inte står och faller med 1500 spänn.


J
 
Topp