• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Mitt intåg in i klockvärlden

DiscoPapa

Rolex
2-Faktor
Vetetusan om någon orkar läsa men tänkte skriva av mig lite angånde mitt intåg i klockvärlden. Det blir väl en ganska lång rant men för er riktigt inbitna kanske det kan vara intressant att få en inblick i hur en total novis upplever det hela.

Det började för ca 3 veckor sedan. Jag satt och slögooglade "rolex vintage" och sprang på den här:

1hmV7co.jpg


Tankarna började spinna, jag har ändå passserat 30 och det kanske är på tiden att köpa sig sin första ordentliga klocka. Ingen ny. En vintage. Jag blev farsa för ett par månader sedan och tanken på att sonen skulle komma att ärva en klocka som då skulle vara över 100 år gammal kändes tillfredställande.

Personligen gillade jag verkligen det subtila med klockan. Trots att den var i guld. Det vägdes upp av läderarmbandet.

Jag var helt låst på att hitta just denna DJ och skapade till och med en tråd här på KS där jag fumlade ner några posts och tacksamt fick hjälp på traven.

Dagarna gick och jag blev mer o mer besatt av att hitta klockan och lära mig lite mer om den. Det gick lite si sådär då jag inte hittade exakt den modellen utan mer och mer snöade in på alla 4-siffriga Rolex DJ som jag kunde hitta och gav mig ut på sidospår som att scouta modeller med pie pan tavlor. Tjocka pojken varianten är riktigt go!

AbR3rtM.jpg


Fokus kom till slut att landa i hur själva köpet skulle gå till.

Tordes jag klicka hem en från C24? Svaret blev nej med motiveringen att för att göra sådana köp bör man nog kunna lite mer än ingenting om klockor. Jag bestämde mig för att första köpet skulle ske f2f och helst inne på lokal som kunde göra en värdering och intyga äkthet.

För att lära mig mer om prisbilden satte jag upp bevakningar för "Rolex Datejust" på Kaplans, Tradera, Lauritz, Bukowskis, Pantbanken, Selfina, Stockholms Auktionsverk, Uret vintage, Dr Watch och självklart tittade jag in på köp och sälj här på KS och TTT. C24, Ebay och Blocket valdes bort då de kändes för stökiga och jag ville begränsa projektet.

Men nu hände något, i och med att jag tittade på allt fler andra klockor började intresset för en DJ att svalna. Det fanns fortfarande lite glöd men det var ju så mycket mer som jag fick adrenalin av att titta på! Detta kändes förstås kul men också lite uppgivet, det är ingen liten värld att traska in i och tröskeln är ganska stor för att sondera terängen innan man bestämmer sig för ett köp.

Hoppet kom dock att tändas igen. Jag snubblade över "Trippeltråden" och poletten trillade ner att man faktiskt kan äga mer än en klocka och att jakten på den ultimata klockan just för mig kanske inte borde slutföras. Målet blev nu istället att med tiden införskaffa sig 3 klockor och ifall intresset för en fjärde skulle uppstå skulle jag alltid kunna flippa vidare någon av de första 3 (nog lättare sagt än gjort men tror det är en ”sund” försvarsmekanism att tänka så).

Det kändes viktigt att den första klockan skulle utgöra en bra grund i trippeln. Efter många många timmars läsande föll sig valet på Rolex Submariner 114060. Tack till @Pleximannen för recensionen! Ett kanske lite märkligt hopp att gå från en vintage DJ till en Sub men efter att ha prövat klockan på Nymans tog det inte många minuter innan köpet var genomfört. Jag försökte pruta någon tusenlapp men mitt pokerface var inte det stramaste så det var bara att acceptera listpriset.

1rc6dsd.jpg


Så nu sitter jag här och är nöjd med mitt inköp men känner mig bara lite halvmätt ändå. Kanske är lite girigt men jag vill ha mer!

Så var tar resan mig nu då?

Jag har inte släppt tanken på en vintage och hade jag känt mig lite mer trygg i mitt vetande hade jag nog satsat på att köpa en sub från äldre dagar redan som förstaköp. Jag gillar både själen och det visuella hos exemplar med gulnande index och risiga lumes.

oe9cJXe.jpg


Är också insiktsfull över att jag är i ett stadie där min smak är extremt ombytlig. Från att ena kvällen vara helt besatt av Omega Speedmaster är jag numera inne på Grand Seiko.

4BB7KYw.jpg


Jag har även blängt ganska mycket på El primero.

YdrTUTV.jpg


Självklart kommer mycket inspiration från er här på KS men också från hodinkee och random googlande. Jag har fortfarande extremt mycket att läsa bakåt på!

Så vad tycker ni, ska man fortsätta köpa på sig ur redan nu i level 2 eller ska man ge det lite tid och mogna mer i sin smak?

Rent ekonomiskt är jag i en bra position just nu efter ett flertal lyckade bostadsaffärer och det känns lite trist att låta smeten ligga på all time low ränta alternativt ha för mycket på skakiga börsen.

Är rädd att det här intresset kommer att eskalera och att sonen till slut kommer få ärva en låda med kantiga AP´s och strössliga helguldsrollar.

Allt gott!
 

M.U

Rolex
Tycker det låter rätt så festligt att få ärva massa kantiga AP's och strösslade helguldsrollar ;)

Jag tycker att det borde få plats med en dykare, en dressare och gärna en beater i en trippel! Du får väldigt lätt in lite mögel i en fin dressare om du vill det :) Lycka till!

Och självklart grattis till fint köp!
 

Kejsaren

Audemars
2-Faktor
Kul att du slog till så snabbt. Tycker att du skall läsa och titta ett tag innan du slår till på 2:an.

Låt beslutet verka fram.
 

llindberg

Breitling
Jag måste säga att jag beundrar din beslutsamhet @klocknooben!! Grattis till ett riktigt fint köp (jag har den senaste veckan börjat snegla på 114060 från att ha tyckt att det var helt uteslutet att köpa en ny rolex..) :)
 

Jerico

Frank Andersson
2-Faktor
Schysst första klocka :) så länge du håller dig hyfsat "mainstream" och inte köper något för svårflippat så tycker jag du ska köra på. Det är ju trevligt att kunna varva rollen med något så den lilla stackarn inte känner sig utarbetad :cigar:
 

DiscoPapa

Rolex
2-Faktor
Schysst första klocka :) så länge du håller dig hyfsat "mainstream" och inte köper något för svårflippat så tycker jag du ska köra på. Det är ju trevligt att kunna varva rollen med något så den lilla stackarn inte känner sig utarbetad :cigar:

Det var lite så jag tänkte med subben. Den skulle kunna gå att få vidare om jag inser att det inte var rätt för mig. Ett fegköp med andra ord men hittills är jag mer än nöjd.

Det skulle vara kul med en till gobit ändå så man kunde "vila" subben ibland och snöra upp den i babygymmet. Perfekt winder!
 

Jerico

Frank Andersson
2-Faktor
Det var lite så jag tänkte med subben. Den skulle kunna gå att få vidare om jag inser att det inte var rätt för mig. Ett fegköp med andra ord men hittills är jag mer än nöjd.

Det skulle vara kul med en till gobit ändå så man kunde "vila" subben ibland och snöra upp den i babygymmet. Perfekt winder!
Och tät mot dräggel!
 

Espresso

Cartier
Eller så väljer du en ny klocka med en ångestdriven väntetid. Ex en Patek 5711, mentalt köper du idag men klockan ser du inte röken av på 2 år :)
 

paradis

Audemars
Om du tänker köpa , vintage så tycker jag ock ser att dom blir inte billigare. Rolex vintage har stigit något enormt , dom sista 3 år . Sen är jakten också rolig, intressant, spännande att leta ock jämföra. Ta det lite lugnt , så en dag ser du helt plötsligt klockan , du vill ha .
 

Rum Runner

Patek
2-Faktor
Tack för trevlig rant och grattis till en finfin klocka! Vintage finns det tid kvar för:)

-Rom brändes inte på en dag.
 
Topp