• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Mitt intresse för klockor, min älskade mor och presenter...

Affe

Una vida loca
2-Faktor
Kommer inte ihåg exakt när mitt intresse och passion för klockor började, men resan har varit lång i alla fall. Det kan ni läsa i tidigare trådar.

Och jag kan inte på rak arm säga var jag fått det ifrån heller, för min kära mor var inte allt för tokig i klockor, hon var dessutom ingen materialist, men verkar ändå haft viss förkärlek till märket Seiko. Jag kan nog trots allt säga att intresset började på 80-talet i alla fall, det kan jag med säkerhet säga. Men åren dom gick och jag odlade fram ett ganska så normalt intresse med klassiska märken (citizen, Seiko, Certina, m.f.l) och kostnader till att det blev en livsstil och en stora passion med lite större utgifter på klockorna man köper idag, skull nästan kalla det för idioti, för klockan visar bara tid oavsett märke, pris och material. Men jag kan här och nu säga att jag är en stolt klockoholic och jag lever för denna tarvliga hobby som jag delar med så många andra likasinnade.

Jag försökte dock påverka min mor och det verkar som om hon ändå gillade att ha sin lilla samling utav klockor. Kronan på verket var en Omega Constellation som hon fick av mig på sin 60 års dag, meningen var att hon skulle fått en ROLEX. Men som ni flesta kommer ihåg så rasade aktierna på Ericsson som jag hade investerat i, meningen var att jag skulle köpt en fin Rolex till min mor för dom pengarna. Tyvärr han jag inte ta ut pengarna och jag förlorade i princip allt som jag lagt in då jag var utomlands och jobbade under en period. Så det fick bli en Omega Constellation istället, men hon blev lika överlycklig för den, och bar den väldigt sällan och stor omsorg då hon var mycket rädd om klockan hon fått.

Sen har jag köpt på henne några fler klockor, inte av samma kaliber som Omegan, men det är tanken som räkas sägs det ju. Vet att hon blev lika glad för varje klocka hon fick, och det spelade ingen roll ifall det stod ROLEX eller regal. Tyvärr så finns inte min älskade mor kvar i livet, då hon gick bort i cancer förra året i mars, den sista klockan jag köpte åt henne var en regal, då hon inte ville använda dom andra klockorna för att hon tycket dom var för fina sen hade hon svårt att få på sig dom andra klockorna så då var en med utan spänne ett bra alternativ. Sen var hon även rädd att klockan skulle bli stulen medans hon log på onkologen, men det var min mor i ett nötskal det Hehe. Men minnena och hennes klocksamling finns kvar och det kommer dom för alltid att göra.

Tyvärr har jag ingen dotter som kan ärva klockorna, och min älskade sambo använder inte klocka alls, som är både positivt då det aldrig fattas någon klocka man vill bära. Men ändå lite tråkigt att hon inte är ett dugg intresserad, för hon hade gärna fått burit både mina och min mors klockor.

Blev en tung och kanske inte så rolig tråd idag, men jag var ganska så tom på idéer och kom inte riktigt på vad jag skulle skrivit om annars. Här följer det det lite bilder på samlingen, inte så pjåkig för att vara tant skulle jag vilja säga. Blev sent som fan, men har haft problem med datorn och fått börja om några gånger, BLÄ!

Märkr: Omega Consellation
Uppvridning: Quartz

60 års present från mig!
DSC_8324_zps7d64915e.jpg


DSC_8326_zpsdfb67fa1.jpg


Märke: ESQ/Movado
Uppvridning: Quartz

Födelsedags present.
DSC_8322_zps0aa7322f.jpg


Märke: Jean-Louis
Uppvridning: Qurtz

Blev en mor och son klocka, födelsedags present.
louis_zps338af69c.jpg


Märke: Candino
Uppdragning: Quartz

Födelsedags Present.
DSC_8348_zpsf50d3e2f.jpg


Märke: Seiko
Uppdragning: Manuell

Köpt av Mor.
DSC_8340_zps42ef369a.jpg


Märke: Marker
Uppdragning: Quartz

Märke: Seiko
Uppdragning: Manuell

Marker födelsedags present från jobbet på 50 års dagen har jag för mig, Seikon köpt av Mor.
DSC_8342_zpscc4aeceb.jpg


Märke: regal
Uppdragning: Quartz

Blev min Mors sista klocka.
DSC_8338_zps3bd729f9.jpg


Märke: Desiree
Uppdragning: Quartz

Märke: inget
Uppdragning: Quartz

Skulle tippa på att klockorna är bokklubbs klockor. Vet att mamma älskade och läsa.
DSC_8352_zps6a73eb52.jpg



Gamla Trådar.
https://klocksnack.se/threads/min-absolut-första-klocka-någonsin.22466/
https://klocksnack.se/threads/kul-och-vara-sjuk-ibland.22410/
https://klocksnack.se/threads/berättelse-från-verkliga-livet.22303/
https://klocksnack.se/threads/tiderna-förändras.22282/
 

Galaxy

Rolex
Vilka trådar du leverar Af Sjodahl, lika kul som alltid att läsa! Någon gång i framtiden hoppas jag kunna köpa en Rolex åt min far och kanske starta klockhysterin hos honom också. :)
 

jabla

Sarlacc
Trevligt att du delar med dig, finns alltid åhörare här. Många fina klockor men tyvärr är intresset för damur avtagande, kolla in de sjunkande priserna för Rolex 26mm.
Är lite kluven till mitt "Krya på dig!" för det är alltid kul när du haft tid att skriva ihop något. :)
 

Malakias

Friends of KS
2-Faktor
Väldigt fint skrivet om ett ämne med både glädje och sorg, trevligt att läsa. Ta väl hand om klockorna!
 

Bolio

Panerai
Ja vad skriver man om denna tråd? Du levererar i stort som litet och jag hoppas verkligen att du inte kommer ha några fler längre uppehåll från den här sidan som du tyvärr hade för inte allt för länge sedan. Du fyller verkligen en stor funktion på detta forum tack för det.
 

Eurenius

Den norrländska rörtången
2-Faktor
Bra läsning. Jag har alltid gillat den där Omegan, lite fulsnygg på ett skönt sätt. Beklagar sorgen, jag vet hur det känns att förlora de närmaste till cancern.
 

Affe

Una vida loca
2-Faktor
Ja vad skriver man om denna tråd? Du levererar i stort som litet och jag hoppas verkligen att du inte kommer ha några fler längre uppehåll från den här sidan som du tyvärr hade för inte allt för länge sedan. Du fyller verkligen en stor funktion på detta forum tack för det.



Tack så mycket för dom väl valda orden Bolio, det gör så mycket att få ett sådan svar/komplemang och det värmer lika mycket som whiskyn jag precis dricker. Tack för det ;) !

Man skall aldrig lova något, men just nu har jag inte för avsikt att lämna detta trevliga forum iaf min vän!
 

Affe

Una vida loca
2-Faktor
Bra läsning. Jag har alltid gillat den där Omegan, lite fulsnygg på ett skönt sätt. Beklagar sorgen, jag vet hur det känns att förlora de närmaste till cancern.



Tack Eurenius, jag håller med dig om Omegan, hade föredragit den mellan stora varianten. Men min mor var så liten och späd så det hade sett konstigt ut. Ja visst är det för jävligt med denna skit sjukdom, har förlorat båda mina föräldrar på detta sätt. Min mormor dog redan 2005 i samma sjukdom. Jag beklagar även för dina närmaste som har gott bort för tidigt och i denna sjukdom.

Mvh // Af Sjodahl
 

Eurenius

Den norrländska rörtången
2-Faktor
Tack Eurenius, jag håller med dig om Omegan, hade föredragit den mellan stora varianten. Men min mor var så liten och späd så det hade sett konstigt ut. Ja visst är det för jävligt med denna skit sjukdom, har förlorat båda mina föräldrar på detta sätt. Min mormor dog redan 2005 i samma sjukdom. Jag beklagar även för dina närmaste som har gott bort för tidigt och i denna sjukdom.

Mvh // Af Sjodahl

Tackar så mycket för omtanken. Jag förlorade min far innan jag fyllde 30år och min morfar några år senare. Igår la min styvfar in sig för operation så nu är det bara att vänta och hålla tummarna. Den sjukdomen har gjort en sömnlös många nätter.
 

Affe

Una vida loca
2-Faktor
Tackar så mycket för omtanken. Jag förlorade min far innan jag fyllde 30år och min morfar några år senare. Igår la min styvfar in sig för operation så nu är det bara att vänta och hålla tummarna. Den sjukdomen har gjort en sömnlös många nätter.



Usch fy FAN! Jag håller alla tummar jag kan önskar att allt går bra med din styvfar, det finns inget gott med sjukdomen. Mamma dog på mindre än ett år efter hon fått diagnosen, för jävligt helt enkelt. jag beklagar verkligen bortgången både för din far och morfar som sagt. Vi får hoppas att vi slipper denna sjukdomen och får gå bort med värdigheten i behåll iaf.
 

Axiom

Panerai
2-Faktor
Älskar dina trådar! Beklagar din mor men glädjs åt det gemensamma (påtvingade? ;) ) intresset!
 

paradis

Audemars
Fantastiska trådar, verkligen Af, beklagar det med din mor,...............först familjen, sen kommer resten............
 

Affe

Una vida loca
2-Faktor
Fantastiska trådar, verkligen Af, beklagar det med din mor,...............först familjen, sen kommer resten............




Jag tackar för omtanken för min mor och tack för att du gillade det jag skrev. Jag kan bara hålla med dig, familjen kommer alltid i första hand, allt annat materiellt och så får komma i tredje hand.
 
Topp