• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Mitt klockår 2015

Niklas

Rolex
2-Faktor
Samtliga bilder borttagna då samlingen inte längre finns kvar.
Alla klockor är numera sålda och inga klockor finns kvar i min bostad eller någon annanstans.
Klocksamlandet är ett avslutat kapitel för min del.





Jag har fått en del propåer om att visa upp min samling och kanske berätta lite om klockåret som varit.
Även fast jag känner att det kommer att bli en ren "show-off" tråd så tänkte jag att det kanske skulle vara roligt ändå. Åtminstone för mig :D
Det har ju ändå varit mitt galnaste klockår någonsin och ett sådant här år kommer aldrig mer att ske i mitt liv så det kunde kanske vara kul att sammanfatta.

Allt började någon gång i början på året där jag kände att det fanns klockor i min samling som blev liggande och bara blev använda varannan månad eller så.
Dessutom när jag skulle välja klocka på morgonen så gick jag gärna på mina "finaste" klockor och främst då min Aquanaut i rosé och sporklockorna i stål blev oftast liggande.
Dessutom så började min smak att förändras.
Tidigare tyckte jag att det var snyggast med en ganska rejäl klocka, helst över 40mm och att allt under satt konstigt på min handled.
Men smaken förändras och jag kände att jag mer drogs åt lite mindre klockor.

Mina klockköp har alltid följt ett mönster.
Om det har varit ett bra år för mitt sparande och mina investeringar så har jag det året köpt 2-3 fina stålklockor från tex. IWC, Rolex, Panerai osv.
Något år så köpte jag bara en klocka men då blev det något finare eller rättare sagt dyrare ur.
Så samlingen hade tagit ganska lång tid att få ihop och som mest hade jag runt 21-22 klockor och så här såg samlingen ut då:

Men en påträngande tanke om att konsolidera, eller förädla, samlingen hade slagit rot i mitt huvud.
Så fram åkte anteckningsblocket och jag började lista klockor.
Om jag sålde dessa 3-4 klockor som inte användes så mycket så skulle jag ha råd att köpa DEN klockan!
Ju mer jag räknade desto mer framgick det att jag skulle kunna få råd med några riktigt fantastiska graal klockor.
Det är ju bara enkel matematik, sälj 10 klockor för 60.000 så har du 600.000 att köpa för :)
Då bestämde jag mig.
Större delen av samlingen skulle säljas och samlingen ska istället innehålla färre men "finare" klockor som alla ska bli använda regelbundet.
(Måste väl erkänna att Marcus på Rob Engström hade ett finger med i spelet då han höll med om mina idéer när jag luftade dem för honom.)

En ganska lång och mödosam försäljningsprocess tog vid.
Många av klockorna var svåra att skiljas från då jag verkligen gillade alla klockor jag hade köpt de senaste åren.
En del var väldigt lättsålda och gick bara efter några timmar.
Andra var trögare och tog veckor och en del prissänkningar.
Men när jag väl var klar så kunde jag konstatera att jag totalt sett låg på den summan jag hade räknat på i början på året.

En del klockor kom bara in och vände under 2015 och en del hade jag ägt ett långt tag.
Här kommer då de flesta av de klockor som jag sålde under 2015, en del med sorg i hjärtat:

Sedan tog det roliga vid.
Att leta, förhandla, köpa och slutgiltigt den långa väntan på att nyförvärven skulle komma.
Några begagnade, några från utlandet och några från AD här i Stockholm.
Då jag gärna klipper upp vakuumpåsen själv och blir den första utanför tillverkarens lokaler som rör en ny klocka så blev det en lång väntan även när jag köpte från AD.
I lager hos AD behöver ju nödvändigtvis inte betyda nytt då andra klåfingriga köpare kan ha taffsat på klockan. Och de har säkert ätit sockervadd innan också..
Nä, hellre några månaders väntan så jag får en helt minty fresh ;)

Nåväl, här är då uren som köptes under 2015 och som var målet för mina försäljningar:

Här är hela flocken så som den ser ut idag.
(Djäklar vad svårt det är att ta bilder på många små klockor samtidigt, alltid några som inte är i fokus. Sorry)

Högst upp är mina "beaters" som jag brukar dra på mig när jag kommer hem och ska slappa i soffan, leka med dottern, åka pulka, tvätta bilen eller bara chilla utan att behöva vara så "dörrkarms medveten".


Mellanraden är mina sportklockor som även extraknäcker som lite casual dress-ur emellanåt.


Slutligen mina lite mer dressiga klockor som även kan få hänga med på en jeans och tisha utstyrsel.

Vad väntar då för nytillskott 2016?
Inte så mycket om jag ska vara ärlig.
Det enda jag vet med säkerhet är att det kommer in en klocka i slutet på året som jag beställde redan 2014..
Annars tänkte jag ligga ganska lågt och bara njuta av det jag har.
Det vill säga om det inte kommer ut något helt fantastiskt på SIHH eller Basel under året. Då kanske jag måste ta fram anteckningsblocket igen..

Tack för titten och att du tog dig tid att skumma igen min kavalkad av 2015.

/
N
 
Senast ändrad:

osc10

Panerai
2-Faktor
Ett mycket imponerande 2015, sträck på dig! Skulle vara intressant att se dig göra någon liknande resa igen,13 blir 7...;)
 
Makalös samling. Helt rätt väg att gå. JLC perpetual måste du sakna eller? Svårt att hitta en mer prisvärd och vackrare perpetual. Två AP, tre PP, två ALS det måste bli en VC som du väntar på;)
 

Greven

Audemars
Fantastiskt! Tack för att du delade med dig. Helt komplett samling, men ändå nyfiken på vad det är för klocka som kommer in under året.
 

Nic

Rolex
2-Faktor
Det måste vara en otrolig förmån att äga och ha ägt alla dessa fantastiska klockor som många av oss andra bara kan drömma om att ha i samlingen.
Tack för att du delar med dig av denna skatt du besitter. Jag saluterar dig och dina vackra ur! :)
 
Senast ändrad:

Espresso

Cartier
Riktigt snyggt, kul att få se samlingen. Jag kanske är helt fel ute, men jag fick för mig att du nämnt i någon tråd att du har en VC american 1921, men det stämde kanske inte (har alltid gillat den skarpt så hade varit kul att höra din åsikt i så fall)?
 

nissehult

Patek
2-Faktor
Bra jobbat. Det har ju blivit ett gäng fantastiska paketöppningar förra året. Lite snopet om det inte blir en enda i år...
 

Whedda

Rolex
Fenomenal samling!
...men det visste jag redan

Är en fröjd att följa utvecklingen och jag tycker du har en riktigt bra smak och framför allt helt rätt tänk angående färre ur i högre pris och det du verkligen allra helst vill ha.

Forumets kanske trevligaste samling.
 
Topp