Laddar...
Erikson Urhandel
Brookfield

Mitt Klockintresse

Diskussion i 'Diskussion' startad av Bramserud, 13 juli 2018.

1. Bramserud
    Trådstartare

Bramserud Advertising

Från:
    Stockholm
    Först hade jag tänkt att jag skulle lägga upp en bild i paketöppningstråden och vara nöjd så.

Men, Jag insåg att jag varit storkonsument av Klocksnack utan att bidra med eget innehåll länge nog! Därför tänker jag ha en liten utläggning över mitt klockintresse i stort och avsluta med det jag hade tänkt lägga upp i paketöppningstråden. Allt annat har ju trots allt lett mig hit, och jag tror inte det gör denna klocka riktig rättvisa utan att ge någon form av back story!

Så, var börja?

Jo, min första klocka (vad jag minns). Det var en Gul, märket alltså! den hade svart kardborreband och var svintuff! Jag har försökt hitta både klockan och bilder på densamma utan framgång. Jag hittar helt enkelt ingen bild som speglar hur tuff den var!

Min andra klocka, även den såklart svintuff. nu hade jag hunnit närma mig tonåren och köpte själv en Quicksilver-klocka med ett brett armband i tyg. jag kan höra er sucka, men det blir värre.

Min nästa klocka fick jag själv välja på en flygplats i barcelona. Det blev en Armani, för att fira min konfirmation, en semi-rektangulär sak som tjänade mig väl.

Nästa klocka blev ändå ett steg i rätt riktning. När jag tog studenten fick jag en tissot PRC. upload_2018-7-13_17-3-20.
    Det var i och med denna klocka jag började få upp intresset för klockor något! Den klockan fick följa med överallt och blev i anslutning till studentskiva pantsatt i en taxi då kortet var spårlöst. Fick tillbaka klockan men sumpade den nästkommande skiva.

Jag var då utan Schweizare... Fick hålla tillgodo med en armani, vilket såklart var ohållbart. När jag tjänade lite pengar sommaren efter gymnasiet bar det därför av för att köpa en klocka. Men vart går man då? Jag visste i princip bara att jag ska köpa en klocka, att den ska va från Schweiz och helst automat. mer än så kunde jag i princip inte om klockor heller. Jag hamnade på NK... jag hade satt budgeten på den astronomiska siffran 10 000kronor!!!
    Jag tittade på såväg Tag Heuer som Longines och Rolex. insåg att någon gång i livet ska jag ha en Sea dweller, som en submariner fast dom som vet dom vet att den är lite tuffare. Till slut fick jag inse att någon automatisk dykare blev det nog inte i något av märkena jag kände igen iallafall. Slog till på en Longines Hydro Conquest i blått! Tvärfet! upload_2018-7-13_17-11-17.
    Denna bild tog jag så fort jag kom hem!
    upload_2018-7-13_17-11-43.
    Klockan som hänge med överallt hela tiden och aldrig har bråkat!
    Där någonstans började jag studera och då blev det inte så mycket klockor.. Klockintresset fortsatte dock växa och jag började läsa på klocksnack och lärde mig att rolexreferenser var både töntigt att kunna och ett måste för att hänga med i svängarna.
    Som sagt 4 år av ökande intresse och frustration över skrala ekonomiska möjligheter. Hjälpte många vänner köpa sina första klockor, jag visste ju att jag kunde hitta något mycket bättre på det där klockforumet än vad som annars hade hittat i butik.

Klipp till vintern 2017/18, jag har jobbat ca 1 år efter skolan och tycker nu att jag har råd att faktiskt köpa någonting riktigt häftigt! budgeten var 20'... jag funderade på Speedmaster och gamla rolex oyster-modeller. Men var inte det lite tråkigt... Budgeten steg till 30'... OYSTERQUARTZ! måste väl ändå vara en av dom tuffaste klockorna under 40'! Men samtidigt för bara några kronor till finns ju annat, som har lite av det oysterquartzen har men i nyskick...
    Det blev en tripp till Kumla och F2F med forummedlem för inköp av IWC Ingenieur! var nog en trafikfara påvägen hem, jag hade äntligen fått min första Automatare!
    upload_2018-7-13_17-21-6.
    upload_2018-7-13_17-24-18.
    upload_2018-7-13_17-24-35.

Jag var verkligen såå nöjd!

Men... plötsligt känns inte steget så stort till en rolex explorer, och en sån skulle man ju vilja ha...
    så bara en månad senare fick ingyn vandra vidare på forumet! Här skulle letas Rolex!... eller kanske en speedmaster....

Så letandet har pågått ganska många månader tills jag bestämmer mig, varför hålla på? Jag vet ju vad jag egentligen vill ha... så efter att ha vägt fram och tillbaka med fästmön, som nu dessutom hunnit bli gravid, insåg jag att det var nu eller aldrig!
    Ut på jakt, låg som en hök över köp/sälj, för denna klocka går som smör i solsken när den tittar ut där.... Till slut blev jag kontaktat av en annan forummedlem som erbjöd sin! Lite mailande fram och tillbaka och tillslut blev det affär!

Jag begav mig mot mötesplatsen och insåg att detta måste vara någon sorts tecken!
    upload_2018-7-13_17-34-30.
    (jag klarade inte att vrida bilden)
    Så, utan större dröjsmål här är den, klockornas klocka, den jag egentligen alltid velat ha (Jag har bara inte vetat om det)

Tack för mig och tack för ett fantastiskt forum!

vikgul, jabla, Orlok och 35 andra gillar detta.
  2. Greven

Greven José "Pizza Racer"

Härlig story! Men jag förstår inte, var är bilderna på klockan som du alltid velat ha? Vad blev det? Eller är detta en livetråd så du är på väg just nu och köper klockan?

sherwan gillar detta.
  3. Bramserud
    Trådstartare

Bramserud Advertising

Från:
    Stockholm
    Haha Kaos!! Insåg inte att bilderna var förstora! I'm on it!

bbits, Greven och sherwan gillar detta.
  4. sherwan

sherwan Gösta

Från:
    Stockholm
    Trevlig resa i klockvärlden :)
    Som Edit Greven säger, sista bilden saknas men grattis i förskott ;)

Senast ändrad: 13 juli 2018
  5. Greven

Mats? Jag är Greven. Med stort G.

Mållgan, nissehult och sherwan gillar detta.
  6. sherwan

sherwan Gösta

Från:
    Stockholm
    Sorry, menade självklart Greven :)

Greven gillar detta.
  7. CyberAndre

CyberAndre Majsan

Från:
    Stockholm
    Väntar ivrigt.

8. Bramserud
    Trådstartare

Bramserud Advertising

Från:
    Stockholm
    Här Kommer slutklämmen!
    upload_2018-7-13_17-57-45. upload_2018-7-13_17-58-9. upload_2018-7-13_17-58-17. upload_2018-7-13_17-58-28. upload_2018-7-13_17-57-58.
    upload_2018-7-13_18-1-20.
    upload_2018-7-13_18-1-37.
    Tack för tålamodet!

Monk, jabla, Öbo och 65 andra gillar detta.
  9. Greven

Bravo! Gratulerar!

10. Bramserud
    Trådstartare

Bramserud Advertising

Från:
    Stockholm
    Tack! Känns super!

11. Bramserud
    Trådstartare

Bramserud Advertising

Från:
    Stockholm
    Och för att visa att jag ändå lärt mig något här är det en 16600 ;)

Dykarsjuk, bbits och mglaum gillar detta.
  12. spammerstakeahike

spammerstakeahike Gösta

Bra kap! Och rolig story.

Bramserud gillar detta.
  13. marw

marw Herr Storch

Från:
    Stockholm
    Ägde en gång en sådan, en av de absolut bästa klockor jag haft och skulle lätt kunna äga den igen. Väldigt trevlig och jag tror du kommer att bli mycket nöjd. Bra val!

mglaum och Bramserud gillar detta.
  14. MasterChief

MasterChief Herr Storch

Härligt! Ser riktigt fin ut! Grattis och tack för trevlig läsning! :)

Bramserud gillar detta.
  15. DonnieK

DonnieK Siv

Härlig läsning, kul att läsa hur intresset ökar samt så även budgeten med den:D

Bramserud gillar detta.
  16. Matts

Matts Gösta

Från:
    Stockholm
    Kul! Dwellern är en favorit, jag hoppas kunna lägga vantarna på en någon gång i framtiden.

Bramserud gillar detta.
  17. Mikaell

Mikaell Herr Storch

Från:
    GBG!
    Så gött med alla dessa mäktiga klockor och idéer om nya. Jag kan bara fundera på vad det är som skapar intresset.. alltså på riktigt. Jag pratar med mig själv varje dag om detta. Hantverket, smycket, verktyget, mikromekaniken, proveniensen, bekräftelsen.. tidgivare fascinerar och har alltid gjort. Älskart.

Bramserud gillar detta.
  18. Bryggaren

Bryggaren Giraffen

Från:
    Stockholm / Skåne
    Grattis ifrån en annan relativt nyligen klockfrälst. Visst är det magiskt att till sist få klockan med stort K?

Bramserud och Åskviggen gillar detta.
  19. Åskviggen

Åskviggen Majsan

Härlig tråd! Dessa typer av klockberättelser får man aldrig nog av!:)

Bramserud gillar detta.
  20. coaxialdirection

coaxialdirection Majsan

Stort grattis och tack för en fin läsning! :D

Bramserud gillar detta.
  21. Affe

Affe Una vida loca

Bra där, känner t.o.m lukten från när man öppnar inner boxen, älskar den doften, Mmmmmm! Föe ävrigt så har u gjort en härlig resa, välkommen in i klockträsket mannen :D! Grattis till en fin klocka!

Bramserud gillar detta.
  22. Roffe Persson

Roffe Persson Herr Storch

Från:
    Dalarnas djupa skogar
  23. Zingo

Zingo Fru Storch

Bra jobbat.

Så vad blir nästa? :D

24. dräpdrulle

dräpdrulle Herr Storch

Dweller är bra grejer, grattis!

Bramserud gillar detta.
  25. Roffe Persson

Roffe Persson Herr Storch

Från:
    Dalarnas djupa skogar
    Vad är egentligen skillnaden på en SD och en Sub? Förutom att det är möjligt att använda den ena på en kilometers djup. Jag kan såklart läsa mig till fakta men jag vill veta vad som får en köpare att välja en SD före sub, för jag tänker att det kan inte ha med vilka djup de klarar av att hanteras på då jag vågar hävda att ingen här inne är och dyker på en kilometers djup..

Mvh Roffe

Bramserud gillar detta.
  26. TomGanks

TomGanks Majsan

Från:
    Östergötland
    Väldigt trevlig historia! Håller med om att det är sådan resor som är kul att läsa om. Jag har själv gjort en väldigt liknande. Kanske ska ta en dag längre fram på semestern och diktera ner den jag med. I vilket fall, Stort Grattis till din nuvarande "slut-destination"! :)
    :rolex:

Bramserud, Åskviggen och Roffe Persson gillar detta.
  27. Savagear114

Savagear114 Gösta

Grattis! :)

Bramserud gillar detta.
  28. Compiss

Compiss Stig Helmers Mamma

Från:
    Kina
    Ahaaa det var dig jag träffade vid bryggan?

Stort grattis till en helt grym dinka!!!

Bramserud gillar detta.
  29. Bagarebergstrom

Bagarebergstrom Gösta

För mig handlar det främst om att den sitter skönare på handleden då den är något högre/tjockare i boetten vilket gör att kronan inte har en chans att skava mot huden. Sen att den har datum utan bubbla är ju lite unikt men går ju att fixa på vilken sub som helst. Coolt med heliumventil dessutom trots att jag mest plaskar på två meters djup.
    IMG_20180714_075829.

Öbo och Bramserud gillar detta.
  30. Compiss

Compiss Stig Helmers Mamma

Från:
    Kina
    Det är två olika klockor, sitter olika, annan känsla, mkt ovanligare med en sd vilket kan vara kul i sig. En 16600 och en 16610 är lika stora men 16600 har mindre glas så den ser lite mindre ut. Saknar bubbla, vilket jag ser som en fördel. Detta alltså förutom de tekniska specifikationerna

Öbo och Bramserud gillar detta.
Mollstedt