• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Miyota kvartsverk strular

Kreacon

Audemars
God morgon!
Köpte en GUL på loppis till lillplutten. Beställde nytt batteri men får inte klockan att gå. Den hoppade igång efter batteribyte och en lavett men sen vill den inte mer. Ibland ser jag rörelser på sekundvisaren, så nån sorts av kontakt finns det ju. Finns det några generella tips eller saker jag kan leta efter? Ser inte att visarna skulle ta i varandra. Men kanske värt att kolla? Hur får man ut kronan? 😆

Klockan i fråga kostade 10 kr så har inget emot att misslyckas, men det vore intressant att lära sig något på köpet.
DD5A10A2-AB5F-4FBD-AA98-9146DAC97D7E.jpeg
 

rogart-63

Patek
Går att rengöra verket . Men det lättaste är att sätta dit ett nytt . Verket heter miyota 00 ser det ut som . Kostar runt en hundring .
 

Kreacon

Audemars
Går att rengöra verket . Men det lättaste är att sätta dit ett nytt . Verket heter miyota 00 ser det ut som . Kostar runt en hundring .
Tack för svar! Rengöra betyder plocka isär och göra rent antar jag? Vad brukar du använda för verktyg/medel/teknik när du rengör ett kvartsverk?
 

rogart-63

Patek
Liten skruvmejsel och korntång. helst i mässing. Sen brukar det gå bra att rengöra i isopropanol eller ren bensin . Det viktigaste är att vara rädd om spole och kretskort .
 

Exxet

Rolex
Går att rengöra verket . Men det lättaste är att sätta dit ett nytt . Verket heter miyota 00 ser det ut som . Kostar runt en hundring .
Går dom verkligen att få isär, rengöra och skruva i hop igen, har aldrig provat i o f s, är det inte bara sk slit o slängverk ?
Och nu tänker jag vara en s k messerschmidt ;) det står väl Miyota C O, tycker inte jag ser något verknummer alls på det.
Tror det heter 2035.
 
Senast ändrad:

rogart-63

Patek
Går dom verkligen att få isär, rengöra och skruva i hop igen, har aldrig provat i o f s, är det inte bara sk slit o slängverk ?
Och nu tänker jag vara en s k messerschmidt ;) det står väl Miyota C O, tycker inte jag ser något verknummer alls på det.
Tror det heter 2035.
Tror det går . Men knappast lönsamt . Verket heter Miyota 00. Man kan göra en halfusk service . Bara rengöra dom delar man kommer åt i boetten . Så slipper man ta bort tavlan . Lossa bryggan och rengöra hjul och brygga . .https://fyndiq.se/produkt/klocktillbehor-mekanisk-rorelse-for-miyota-2035-replacemov-one-size-d12e0ab54aa3463e/?gclid=CjwKCAjwgISIBhBfEiwALE19SWCUnN85z0gdgyL1L46OTqdyJ6vQpR0IQN3eMebaa8d-7VyFjpGZ2BoCYCoQAvD_BwE
 

Exxet

Rolex
Tror det går . Men knappast lönsamt . Verket heter Miyota 00. Man kan göra en halfusk service . Bara rengöra dom delar man kommer åt i boetten . Så slipper man ta bort tavlan . Lossa bryggan och rengöra hjul och brygga . .https://fyndiq.se/produkt/klocktillbehor-mekanisk-rorelse-for-miyota-2035-replacemov-one-size-d12e0ab54aa3463e/?gclid=CjwKCAjwgISIBhBfEiwALE19SWCUnN85z0gdgyL1L46OTqdyJ6vQpR0IQN3eMebaa8d-7VyFjpGZ2BoCYCoQAvD_BwE
Inget jag skulle ge mig på när man kan köpa ett nytt för en 100-ing, och ibland ingår ett batteri också, men jag hänger inte riktigt med i svängarna när du säger att verket heter 00 och länken går till ett Miyota 2035 verk :wideyed:
för visst står det C O på verket:

Miyota.jpg

:oldman: och vi får väl pinga @Kreacon
 

rogart-63

Patek
Inget jag skulle ge mig på när man kan köpa ett nytt för en 100-ing, och ibland ingår ett batteri också, men jag hänger inte riktigt med i svängarna när du säger att verket heter 00 och länken går till ett Miyota 2035 verk :wideyed:
för visst står det C O på verket:

Miyota.jpg

:oldman: och vi får väl pinga @Kreacon
Så rätt . Borde dock vara ett 2035 . Eller möjligen ett 2115 om den har datum .
 

Kreacon

Audemars
Inget jag skulle ge mig på när man kan köpa ett nytt för en 100-ing, och ibland ingår ett batteri också, men jag hänger inte riktigt med i svängarna när du säger att verket heter 00 och länken går till ett Miyota 2035 verk :wideyed:
för visst står det C O på verket:

Miyota.jpg

:oldman: och vi får väl pinga @Kreacon

Så rätt . Borde dock vara ett 2035 . Eller möjligen ett 2115 om den har datum .
Hehe tack för input grabbs! Nä lönsamt är det inte. Tycker dock inte att klockan är värd 100 spänn och tänkte att jag kunde prova nån halvrengöring för skojs skull!
 

Exxet

Rolex
Hehe tack för input grabbs! Nä lönsamt är det inte. Tycker dock inte att klockan är värd 100 spänn och tänkte att jag kunde prova nån halvrengöring för skojs skull!
Kanske ska prova med några husmorstips, lägg klockan på ett varmt ställe, på vintern är ovanför ett element ett bra ställe, men kanske inte på sommaren dock, ibland kan torra oljor mjukas upp av värmen och börja ticka, eller ha den i fickan ett tag.

Ibland funkar det att kickstarta ett quartzverk med en s k avmagnetiseringsapparat, magnetismen får kristallen att svänga och verket snurrar, kan göra att man får igång den.
 

Kreacon

Audemars
Kanske ska prova med några husmorstips, lägg klockan på ett varmt ställe, på vintern är ovanför ett element ett bra ställe, men kanske inte på sommaren dock, ibland kan torra oljor mjukas upp av värmen och börja ticka, eller ha den i fickan ett tag.

Ibland funkar det att kickstarta ett quartzverk med en s k avmagnetiseringsapparat, magnetismen får kristallen att svänga och verket snurrar, kan göra att man får igång den.
Tack! Provar!
 

Rikala

Patek
2-Faktor
Jag har fått igång några kvartzverk.

Rengjort kuggar etc i iso, satt ihop igen o oljat upp. Ingen omöjlighet, men fruktansvärt smått!

Det första urverket jag försökte få igång var ett Citizen-kvartsverk. Tyvärr fick jag inte igång det, så där slutade det med att jag köpte ett nytt verk.
 

niclasb

Omega
Sitter med ett trasigt quartz-verk här också. Har fått instruktioner att mäta om det finns någon spänning på kretskortet. Någon som kan guida EXAKT hur jag gör? Gärna rita 😂
 

Bilagor

  • 8AAAB68A-372E-4379-9872-167A6CF17B22.jpeg
    8AAAB68A-372E-4379-9872-167A6CF17B22.jpeg
    1.2 MB · Visningar: 5
Topp