• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Mjuk i uppdraget....

Airbus

Guld
Friends Of KS
...kan man läsa i en massa annonser då servicehistoriken är okänd. Jag köpte en gång en Rolex som var just mjuk i uppdraget men som sedan visade sig (badly) vara i behov av service. Så hur ska man tolka detta med mjuk i uppdraget? Att den är trevlig att dra upp, att iaf någon del av verket verkar ok eller att det inte borde finnas något servicebehov?

Det är väl ungefär samma som att en klocka visar bra amplitud i timegraphern. Ingen nackdel men inte på något sätt ett ”bevis” för att inget servicebehov finns. Dvs det får vägas samman med pris, övrig dokumentation etc. så får man därifrån avgöra om det är värt att göra affär eller inte.

Olika automatverk har olika känsla i uppdraget. Gamla Omega 1120 är mjukare än 8500. Min Rolex är mjuk. Det där säger just ingenting. Dom skall kännas ”rätt” men då måste man veta hur dom skall kännas.

Olika automatverk har olika känsla i uppdraget. Gamla Omega 1120 är mjukare än 8500. Min Rolex är mjuk. Det där säger just ingenting. Dom skall kännas ”rätt” men då måste man veta hur dom skall kännas.
Precis. Ett 2824 är inte speciellt trevligt i sitt uppdrag. Men är det sandigt och lite så där äckligt så är det rätt, haha.

Det är väl en sån där typisk bilsäljargrej.
1_oUawrm08EtaVFsjLxMKFEg.jpeg.jpg

Det eller "jag har inte märkt någon avvikelse i tidshållning."
Det är faktiskt en grej jag inte riktigt håller med om. Har man flera klockor i rotation så har iaf jag ganska dålig koll på om en klocka diffar så länge det inte gäller minut/ minuter per dag. Däremot är det ju ganska enkelt att kolla upp så det kanske i grund och botten bara är lathet att skriva ovan i en annons:)

I bästa fall är ”mjuk/len i uppdraget en floskel eller säljarens subjektiva uppfattning om hur lätt klockan dras upp jämfört med andra klockor. I värsta fall är det ett försök att dölja ett latent servicebehov.

Ja en floskel, tom fras. Betyder inget överhuvudtaget vad jag vet. Vad är motsatsen, hård i uppdraget? Möjligen kan man tänka sig att det antyder det inte är nåt uppenbart fel på uppdragsfjädern eller fjäderhuset men tvivlar att det avses det heller då man kanske borde skriva det särskilt om man har koll på det i så fall. Klockan går att dra upp normalt, kanske kan vara en bibetydelse med lite god vilja vilket väl bör vara underförstått om inget annat sägs och inte en bonus.

Det är faktiskt en grej jag inte riktigt håller med om. Har man flera klockor i rotation så har iaf jag ganska dålig koll på om en klocka diffar så länge det inte gäller minut/ minuter per dag. Däremot är det ju ganska enkelt att kolla upp så det kanske i grund och botten bara är lathet att skriva ovan i en annons:)
Precis, det är väldigt enkelt att mäta trots att man inte använder klockan. Bara för för en dag.

Intressant frågeställning!

Jag hade en Omega Constellation C-shape som var väldigt "mjuk" i uppdraget men som var i behov av service och faktum är att när den kom tillbaka från service var den inte alls mjuk överhuvudtaget. Värt att notera är att servicen utfördes av auktorised Omega återförsäljare så jag litar på att de hade koll på läget.

Intressant frågeställning!

Jag hade en Omega Constellation C-shape som var väldigt "mjuk" i uppdraget men som var i behov av service och faktum är att när den kom tillbaka från service var den inte alls mjuk överhuvudtaget. Värt att notera är att servicen utfördes av auktorised Omega återförsäljare så jag litar på att de hade koll på läget.
Exakt min upplevelse fast med Rolex...

Känns som nyservad Rolex alltid är trög, för att sen bli mjuk, och sedan trög vid servicedags igen? Svår indikator att gå på om man inte skruvat på många modeller.

Då skriver man ingenting om det. Alt ingen servicehistorik.

...kan man läsa i en massa annonser då servicehistoriken är okänd. Jag köpte en gång en Rolex som var just mjuk i uppdraget men som sedan visade sig (badly) vara i behov av service. Så hur ska man tolka detta med mjuk i uppdraget? Att den är trevlig att dra upp, att iaf någon del av verket verkar ok eller att det inte borde finnas något servicebehov?
Ett jäkla trams är vad det är. Blocketbeteende. Riktigt trött på allt tomt säljsnack. Tom rubriksättningar i stil med ”Tillfälle! Klocka X säljer alltför billigt” har letat sig hit. Hur svårt kan det vara att beskriva klockan rakt upp och ner och ev (objektivt) informera om att klockan ex.vis är sista serien med någon speciell egenskap...?

Tillbaka
Topp