• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Mjuka upp läderband?

Tobiasnilbrink

Basic
2-Faktor
Halloj KS!
Har alltid haft svårt för läder på mina klockor genom åren, men alltid tycket det är fruktansvärt snyggt!
Så tvingat på mig själv 2 nya läderband men förstod direkt varför jag alltid kört på stållänkar... läderet är ju sjukligt oskönt...
Har ni några tips på att mjuka upp lädret snabbare en att bara lida igenom 2veckor av stenhårt läder?
PSX_20181128_103942.jpg
PSX_20181119_211859.jpg

Jag skulle nog arbeta in minkolja eller klövfotolja med händerna och jobba in det ordentligt, kanske värma lite lätt!
Jobba ovanför en kraftig värmekälla, tänk vedspis. :)
Det ljusa lädret är väldigt tjockt, men snyggt, kan bli svårt att mjuka upp.

Personligen skulle jag byta ut låset. Har alltid tyckt att fjärilslås är galet obekväma oavsett hur mjukt lädret är. Ett stelt läder brukar funka att köra hårt åtsittande i början så formar det sig ganska fort efter handleden.

Jag brukar smörja in lädret med olivolja och låta det stå, har aldrig gjort det på ett klockarmband men läder är läder.

Eller låt det vara som det är hårdhetsmässigt, men fäst det runt något som är runt och mindre än din egen handled och låt det sitta så någon vecka. Då kommer det att sitta snällt runt handleden sen.

Halloj KS!
Har alltid haft svårt för läder på mina klockor genom åren, men alltid tycket det är fruktansvärt snyggt!
Så tvingat på mig själv 2 nya läderband men förstod direkt varför jag alltid kört på stållänkar... läderet är ju sjukligt oskönt...
Har ni några tips på att mjuka upp lädret snabbare en att bara lida igenom 2veckor av stenhårt läder?
PSX_20181128_103942.jpg
PSX_20181119_211859.jpg
Jag brukar ta fe minuter och bara leka runt med armbandet innan jag sätter på det på klockan sen brukar det vara relativt skönt och efter en dag perfekt!

Tillbaka
Topp