• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

mjuka upp nato/zulu?

meo_swe

Audemars
Jag är ett stort fan av att ha zulu till mina klockor. Problemet är bara att det tar sån jävla tid att bryta in dom. Jag har använt mitt ena band nästan dagligen i ett halvår, och nu börjar det kännas fint. Problemet är bara att jag vill ju kunna växla lite, men de nyare banden känns så stört obekväma.

Så finns det något sätt att mjuka upp och kanske samtidigt få de att se lite moderiktigt slitet ut? :)
 

berg35

Omega
När jag skaffade Zulu så upplevde jag också att det var lite stelt men det formade sig fint efter att jag duschat med klockan en gång.
 
C

Crowolf

Guest
Det var någon här (minns inte vem) som la ut en tråd (vet inte var den är..hmmm) som körde klorin och scotchbrite. Såg riktigt bra ut!
 

max

Dancing Queen
Kanske fungerar att tvätta dem med din vanliga tvätt, två tvättar i veckan borde få dem sletna tämligen snabbt?
 

Rber

Audemars
2-Faktor
Köra i tvättpåse med "jeans-stenar"? (Kommer inte på vad de där lätta och håliga, men grova stenarna heter)
 

joh.jonsson

Panerai
Klorin låter inte som någon hit? det lär bleka bandet en del antar jag.
bra tråd förövrigt, jag har samma "problem" med ett nytt band nämligen.
 

meo_swe

Audemars
berg35 skrev:
När jag skaffade Zulu så upplevde jag också att det var lite stelt men det formade sig fint efter att jag duschat med klockan en gång.
jag har testat med ett par dushar, men det fungerar dåligt. Igår satte jag mig med apvarmt vatten, lät den ligga lite, tog upp och drog, och repiterade. Avslutade det hela med en lång dush med skiten på armen. Men den är fortfarande ashår och otymplig.


max skrev:
Kanske fungerar att tvätta dem med din vanliga tvätt, två tvättar i veckan borde få dem sletna tämligen snabbt?
Det ska jag nog absolut testa! Jag ska nog även prova att "slita" lite med klor, sandpapper och sånt skit.


Rber skrev:
Köra i tvättpåse med "jeans-stenar"? (Kommer inte på vad de där lätta och håliga, men grova stenarna heter)
Finns det sånna? Jag är tämligen efterbliven på sånt mode, och anser för det mesta att man ska slita in skiten själv, eller att någon annan gör det. men just på zulubanden känner jag att det är lite omständigt att göra detta varje gång jag vill byta band.
 

Rber

Audemars
2-Faktor
Det där med jeans-stenar slog nog aldrig igenom, tanken var väl att skapa en personliga slitning den snabba vägen. Fanns även ett mycket grovt tvättmedel, undrar hur maskinen mådde av det?

Kan fasen inte komma på vad de heter bara. Tänk dig en lavasten. Typ.
 

max

Dancing Queen
Rber skrev:
Det där med jeans-stenar slog nog aldrig igenom, tanken var väl att skapa en personliga slitning den snabba vägen. Fanns även ett mycket grovt tvättmedel, undrar hur maskinen mådde av det?

Kan fasen inte komma på vad de heter bara. Tänk dig en lavasten. Typ.
pimpsten tror jag du menar? Vette fanken hur bra det är i tvättmaskin och så blir det ju väldigt tomt om man skall köra banden separat (om man inte har en sån mängd band att man fyller tvättmaskingen med det haha) så effekten blir nog inte så stor. Men det är bara en gissning.
Prova köra med barnens jeans om du har några, de har en förmåga att ha grus och sten överallt så att du får lite stentvätt-effekt :lol: :lol:

..vill du slita-slita på dem så är det nog sandpapper eller pimpsten som gäller, skulle dock köra pimpstenen utanför maskin, alltså att gnugga bandet mot den. Pimpsten är sånt man tar bort förhårdnader osv på fötterna med så det finns på närmsta hälsohandel :)
 

berg35

Omega
meo_swe skrev:
berg35 skrev:
När jag skaffade Zulu så upplevde jag också att det var lite stelt men det formade sig fint efter att jag duschat med klockan en gång.
jag har testat med ett par dushar, men det fungerar dåligt. Igår satte jag mig med apvarmt vatten, lät den ligga lite, tog upp och drog, och repiterade. Avslutade det hela med en lång dush med skiten på armen. Men den är fortfarande ashår och otymplig.
Jo du har nog rätt, bandet är fortfarande stelt men i mitt fall formade det sig perfekt efter armen och då tycker jag att det är ok om det är stelt.
 

Mikroskop

Omega
Brukar köra mina band då och då i tvättmaskinen. Mitt första oranga zulu är nu 5 år och är fortfarande lika stelt när det är nytvättat som när det var nytt, har dock blekts av sol och saltvatten. Upplever att natobanden blir mer sladdriga över tiden.
 

Rber

Audemars
2-Faktor
max skrev:
Rber skrev:
Det där med jeans-stenar slog nog aldrig igenom, tanken var väl att skapa en personliga slitning den snabba vägen. Fanns även ett mycket grovt tvättmedel, undrar hur maskinen mådde av det?

Kan fasen inte komma på vad de heter bara. Tänk dig en lavasten. Typ.
pimpsten tror jag du menar? Vette fanken hur bra det är i tvättmaskin och så blir det ju väldigt tomt om man skall köra banden separat (om man inte har en sån mängd band att man fyller tvättmaskingen med det haha) så effekten blir nog inte så stor. Men det är bara en gissning.
Prova köra med barnens jeans om du har några, de har en förmåga att ha grus och sten överallt så att du får lite stentvätt-effekt :lol: :lol:

..vill du slita-slita på dem så är det nog sandpapper eller pimpsten som gäller, skulle dock köra pimpstenen utanför maskin, alltså att gnugga bandet mot den. Pimpsten är sånt man tar bort förhårdnader osv på fötterna med så det finns på närmsta hälsohandel :)
Pimpsten! Så heter det ja.

Det har du rätt i. Jag tänkt att man kör band + stenar i en liten tvättpåse som man annars kör en BH i. Man kan ju fylla med en handduk på "utsidan" kanske.
 
Topp