• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Mjuka upp skinn/läder?

RobinW

Cartier
2-Faktor
Jag har fått tag på endel tjockare skinn. Typ 3mm. endel av dem är lite för hårda för att funka som armband och annat som de är.

Vad använder ni för att mjuka upp tjockare skinn?

Tackar!
 

Ernesto

Patek
2-Faktor
Använder inget annat än gammal hederlig "användning". Ju mer du använder det, desto mjukare blir det. Du behöver inte använda det som just klockarmband för att mjuka upp det, du kan vika och rulla klockarmbandet också! Ju mer rörelse, desto mjukare. Annars kan du ta läderfett, men då riskerar du att det blir just fettigt på handleden istället...
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Man kan använda utlästningsspray. Det är tillför skor och ger samma effekt som att blöta skinn, men utan att skada det. Finns att köpa i skobutiker. Spraya och därefter böjer du skinnet fram och tillbaka. Testa alltid på en liten bit först, men det brukar funka fin fint.
 

Weiss

Omega
Finns en uppsjö olika former lädersmorning. Något baserat på bivax skulle jag testa. Låt torka in och polera av. Kan vara en bra idé att tunna ut 3mm-läder också (om du tänkt ha det till klockarmband vill säga. Använd en skarp kniv...)
 

Ernesto

Patek
2-Faktor
Ska testa att ha mina Rios cordovan band i varsin byxficka under en period för att se om de utvecklar någon patina. Rörelse + värme bör göra susen!

Har dock aldrig nycklar i byxfickorna...

Skickas från min iPhone 9 via Tapatalk
 

Spindel

KS vulkanolog på Island
Du kan mjuka upp det genom att sitta och böja skinnet fram och tillbaks en stund. En annan metod är att tugga skinnet (jag skämtar inte).
 

Spindel

KS vulkanolog på Island
För att utveckla lite så skall tydligen något enzym i saliven ha effekten att skinn blir mjukare, sedan får man givetvis även den mekaniska bearbetningen av själva tuggandet.
 

JaTack

Rolex
2-Faktor
För att utveckla lite så skall tydligen något enzym i saliven ha effekten att skinn blir mjukare, sedan får man givetvis även den mekaniska bearbetningen av själva tuggandet.

Brukar du tugga lädret eller har du fått vetskapen om denna speciella teknik från någon annan? Låter spännande.
Om du eller någon annan tuggat sitt läder hade en bild på resultatet varit intressant att se.
 

Weiss

Omega
Hmmjo, det låter lite vanskligt att mumsa på skinn/läder. Möjligen då om det är vegetabiliskt garvat, men jag är tveksam till att ens det är speciellt nyttigt. Vill minnas att morjärvs skinn (http://www.morjarvsskinn.se/) säljer en smorning baserad på fårtalg som är bra.
 

Spindel

KS vulkanolog på Island
Har inte själv tuggat skinn då jag, som Weiss nämner, också är skeptisk till hur nyttigt det är. Inte nog med att ämnen man använder vid vissa typer av garvning är direkt hälsovådliga (krom eller vid naturgarvning urinämnen) utan för att dåligt fixerad färg har en tendens att släppa och inte vara riktigt nyttig (det mesta skinnet är färgat då garvat skinn har en riktigt dassig grå färg "naturligt")
 

Weiss

Omega
eller vid naturgarvning urinämnen

Minns hur kemiläraren i högstadiet lät oss små piltar tugga i oss små vita korn för att sedan avslöja att vi tuggat i oss urinämnen. :confused: Får väl hoppas att de var syntetiskt framställda. Ganska kul i efterhand iaf.

I fallet naturgarvat skinn så får man dock förmoda att det rör sig om naturligt framställda urinämnen. :wtf:
 

Spindel

KS vulkanolog på Island
Minns hur kemiläraren i högstadiet lät oss små piltar tugga i oss små vita korn för att sedan avslöja att vi tuggat i oss urinämnen. :confused: Får väl hoppas att de var syntetiskt framställda. Ganska kul i efterhand iaf.

I fallet naturgarvat skinn så får man dock förmoda att det rör sig om naturligt framställda urinämnen. :wtf:
Borde väl egentligen inte vara något jätteproblem att få i sig urinämnen i mindre mängder om man har fullt fungerande njurar men ändå :p
 
Topp