• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

MKII project GMT - designskisser

Nu ligger designskisserna ute på MKIIs project GMT
1295274d1385571904-project-gmt-design-thread-watch_v1.1_1.2_br.jpg


1295273d1385571895-project-gmt-design-thread-watch_v1.1_1.2_blur.jpg


Tycker nog att Bill Yao fått till det igen… :)
Läs mer på:
http://forums.watchuseek.com/f325/project-gmt-design-thread-745194-52.html#post7042250
/Johan
 

Aquaracer2

Ingamay
2-Faktor
Fast den vita är ju bara stulen rakt upp och ner av en Rolex legend.. Rent pinsamt att försöka casha hem på det..

Vilket han också berättar om:

http://www.mkiiwatches.com/watch-collections/limited-editions-series/project-gmt/


Vi skriker högt när Steinhart och liknande plankar designer och sätter egen logga... jag förstår inte varför det skulle vara sanktionerat nu för att en lirare erkänner att han snott designen, producerar ett limiterat antal dinkor och sedan sätter ett högre pris på dessa... skandal... avgå...
 
Fast den vita är ju bara stulen rakt upp och ner av en Rolex legend.. Rent pinsamt att försöka casha hem på det..

Originalet i detta fallet finns ju bara i något hundratal och är oöverkomligt för 99,99% av alla klockintresserade. Om man nu uppskattar designen och historien bakom den så är ju homager ett legitimt alternativ. Din inställning signalerar i - mina öron - en attityd av "att har du inte råd med originalet så har du inte här att göra"- Lite som om att det vore förkastligt att köpa en Mazda Miata istället för tex en ny eller vintage MG om man uppskattar klassiska engelska sportbilar… (Och av Mazda att ens våga designa något sådant :) )
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Originalet i detta fallet finns ju bara i något hundratal och är oöverkomligt för 99,99% av alla klockintresserade. Om man nu uppskattar designen och historien bakom den så är ju homager ett legitimt alternativ. Din inställning signalerar i - mina öron - en attityd av "att har du inte råd med originalet så har du inte här att göra"- Lite som om att det vore förkastligt att köpa en Mazda Miata istället för tex en ny eller vintage MG om man uppskattar klassiska engelska sportbilar… (Och av Mazda att ens våga designa något sådant :) )

Fast Miata hade ju egen design? Det är något som hans klockor saknar, ripoffs och trams..
 
Fast Miata hade ju egen design? Det är något som hans klockor saknar, ripoffs och trams..

Ser att vi har olika åsikter här… och min mening med tråden var inte att start en diskussion om homager. Känner dock att MKII och Bill var en "hetare potatis" än jag förväntat.
Vet inte om jag skall tolka din reaktion som "officiell" utifrån din roll här på KS? Tror hur som helst att din reaktion "lägger locket på" för många som kanske skulle vilja kommentera och diskutera denna klocka ur annat än ett "homage perspektiv".
 

DrDre

Patek
Det är kanske inget jag själv skulle lägga mina pengar på, men samtidigt är det bra att det finns mångfald. Det finns uppenbarligen de som gillar dem och vem är jag att döma andras smak och preferenser.
 

Pope

Cartier
Ser att vi har olika åsikter här… och min mening med tråden var inte att start en diskussion om homager. Känner dock att MKII och Bill var en "hetare potatis" än jag förväntat.
Vet inte om jag skall tolka din reaktion som "officiell" utifrån din roll här på KS? Tror hur som helst att din reaktion "lägger locket på" för många som kanske skulle vilja kommentera och diskutera denna klocka ur annat än ett "homage perspektiv".

Det är bara det att diskussionen Mkii har figurerat mer än en gång. Frågan om 'varför Bills klockor anses finare än t.ex Steinhart' osv. Han är nån slags helig ko i branschen.
Jag håller med Spence, märkligt att snubben pysslar med homager med all den kunskap han besitter.
 

B1884

Audemars
2-Faktor
Vad är skillnaden emot andra "kopior"? avsaknaden av "lolex" på tavlan? ^^

Tycker det är tråkigt att han inte försöker sig på något helt eget... en vit tavla räcker inte för min del.
 

Flat-Eric

Stålklockans beskyddare
2-Faktor
Trist att bara planka rakt av... Ok att han gjort en "hyllning" till gamla bond-subben som väldigt få kan köpa. Men en vanlig GMT är ju inte så rackarns svårt att lägga vantarna på (ok, på hans version så får du en utan kronskydd...)
 

JohannSebastian

Panerai
2-Faktor
Jag gillar MKII, och har följt Bill Yaos GMT-projekt från sidan. Jag uppskattar därför denna heads-up.

Jag tänker inte ens bry mig om att debattera för och emot, jag nöjer med att säga att jag gillar klockor, jag gillar Rolex, jag gillar MKII. Jag gillar däremot inte "lolex" eller kinakopior som utger sig för att vara något de inte är.

/Klocksebbe
 

B1884

Audemars
2-Faktor
Jag gillar MKII, och har följt Bill Yaos GMT-projekt från sidan. Jag uppskattar därför denna heads-up.

Jag tänker inte ens bry mig om att debattera för och emot, jag nöjer med att säga att jag gillar klockor, jag gillar Rolex, jag gillar MKII. Jag gillar däremot inte "lolex" eller kinakopior som utger sig för att vara något de inte är.

/Klocksebbe

Fast likt hur en "lolex" utger sig för att vara något den inte är så tycker jag också att dessa modeller gör det. Blir så himla tråkigt när man verkligen kopierar rakt av och bara sätter ett annat märkte på urtavlan... T o m fonten på bezelen är ju kopierad.
Tråkigt.
 
Vad ska man säga...

images


Homager i alla ära men varför blir desaa MKII ständigt hyllade när dom är rena homager och till råga på allt DYRA...

Tja… kärleken till hantverket och klassisk design, och inte bara varumärkesfixering. Det senare är ofta en produkt av skicklig marknadsföring snarare än genuint hantverk.

Kan du förklara det tack....vad är hantverket i Bill Yao's klockor? att han monterar dom själv? alla microbrands är ju gjorda på samma sätt...typ Wilson Watch Works, men dom är åtminstånde lite egna...

Är det högra kvalitet på dessa än Steinhart?, han om någon har ju lyckats med marknadföring trots att han bara säljer överprisade designplankningar...det SKA han ha cred för...

Det blir som kejsarens nya kläder, men är det inte i slutändan bara en hommage i mängden som är dyrare för att det är en lite välkänd karaktär som gör dom?
 

Jaggis

Who dares wins!
2-Faktor

RicVin

Dirty Grandpa
Forumpersonal
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Ja men ändå nej Jakob..:) Tror det som diskuteras är varför ofta MK II klockor får varmare mottagande än tex Steinhart,Davosa mfl.
Har faktiskt haft samma funderingar själv.
Precis som vår egen MK skriver så är väl den enda skillnaden att herr Yao eller vad han heter lyckas få ut mer slantar för sina produkter. Han kanske gått samma "comand of the message" kurs som vi gjort på företaget..:)
 
Ja men ändå nej Jakob..:) Tror det som diskuteras är varför ofta MK II klockor får varmare mottagande än tex Steinhart,Davosa mfl.
Har faktiskt haft samma funderingar själv.
Precis som vår egen MK skriver så är väl den enda skillnaden att herr Yao eller vad han heter lyckas få ut mer slantar för sina produkter. Han kanske gått samma "comand of the message" kurs som vi gjort på företaget..:)

Stämmer herr RicVin, det finns ju ett skäl till att JAG är MK och Bill är MKII han har helt sonika härmat mitt förkortningnick.....Den jäääveln....Hommagar mitt förkortningsnick.....
 

Donkii

Boushh
2-Faktor
Att göra en "hyllning" på detta sätt utan att ens prata med Rolex känns ju lite avigt. Visst dem skulle få nej och denna såkallade hyllning kommer aldrig på marknaden men lika bra det. Personligen ogillar jag sättet som detta utförs på, varför inte göra sin egen touch på det och göra det till sin egen klocka? Varför gör en ripoff rakt av och kalla det hyllning? I min värld är detta att spotta på en klassiker. Om någon någonsin ska göra en hyllning är det Rolex själva och inte någon Yao.
 
Topp