• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Mobiltelefon, vad använder ni?

Sadde

Omega
2-Faktor
Hittade ingen tråd som riktigt svarade på det här. (?)
Så, vad är er val av mobiltelefon och kanske en liten motivering till varför just den? Fritt fram att diskutera mobiler i allmänhet också, såklart.

Själv kör jag en Oneplus 8 Pro.
120hz, riktigt fin display och framförallt riktigt snabb! Givetvis en bra kamera också. iPhone och Pixel är snäppet vassare där men OP 8 Pro har dem verkligen fått till bra med kamera också.
Android går före iOS pga möjligheten att skräddarsy allt efter eget behag. Widgets, ikoner och färger bla. Senaste iPhone man hade var iPhone X.
 
Senast ändrad:

Richie

Audemars
2-Faktor
Iphoneanvändare sedan 3GS (2009 va?) :)

Varför?
För att allting fungerar sömlöst och flyter 10ggr bättre än en Androidlur.
Prestandasiffror som androidfans alltid försöker skryta med ger inte mig ett skit, utan helhetsintrycket och upplevelsen när man använder en Apple-lur som ger en tillfredsställelse.

Onödigt dyra enligt somliga (sett till prestandsiffror kontra en android), värd varenda krona enligt mig.
 

TobiasD

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
iPhone SE (2020)
Kört både Android och iPhone (varvat ganska länge)

Nöjd med den, gillar den simpla designen med hemknapp och att den inte är så jävla stor. Kombinera det med att den har samma specs (bortsett från skärm och sånt) som den bästa iPhonen (när den kom) och att den inte kostar en förmögenhet, perfekt för mig.
 

laketwig

Patek
2-Faktor
Efter diverse tjänstemobiler, varav den sista en iPhone 5s, en iPhone 8 som jag fick som tack för lite utbildning efter att jag blev pensionär. Gratis (nåja ...) är gott ... :happyhappy:
Mobil 2020-10-15 (fram).jpg
 

skyseeker

Rolex
iPhone SE (2020)
Kört både Android och iPhone (varvat ganska länge)

Nöjd med den, gillar den simpla designen med hemknapp och att den inte är så jävla stor. Kombinera det med att den har samma specs (bortsett från skärm och sånt) som den bästa iPhonen (när den kom) och att den inte kostar en förmögenhet, perfekt för mig.
Kan bara hålla med!
klart bästa telefonen sett till vad man betalar enligt mig. Visst det är inte det allra senaste. Men den har hemknapp ❤️
😎😅🙏
 

Fergi

Rolex
2-Faktor
iPhone SE (2020)
Kört både Android och iPhone (varvat ganska länge)

Nöjd med den, gillar den simpla designen med hemknapp och att den inte är så jävla stor. Kombinera det med att den har samma specs (bortsett från skärm och sånt) som den bästa iPhonen (när den kom) och att den inte kostar en förmögenhet, perfekt för mig.
+1 exakt samma här :)
 

repertoire

Cartier
2-Faktor
Har aldrig haft något intresse av mobiler eller behov av det nyaste. Så länge den inte laggar, har ok skärm och bra batteritid så är jag nöjd.
Har just nu en Asus Zenfone jag tror jag betalade 2500kr för ny. Passar mig perfekt och ser inget behov av att byta upp mig än.
 

Chrisse

Patek
2-Faktor
Min första mobil 1998 var en Philips Fizz, mins jag kastade den långt ut i en sjö, funkade dåligt.
Sen var det några generationer av Nokia innan SonyEricsson testades på. Men from iPhone 3?! tror jag, har jag alltid kört iPhone.
Haft en av varje sedan dess, dock ofta hoppat över ”halvmodeller” typ S, utom just xs Max, den var bra. Sen 11 och nu 12 PRO. Är typ Apple-radikal och för gammal för att lära mig nytt.
 

Derix

Patek
2-Faktor
Min telefon ska uppfylla följande kriterier:
BankID
Bra kamera
Bra batteritid

Ungefär så. Android och iOS löser det. Skillnaden är några tusen kronor, därför faller mitt val på Android och just nu en Xiaomi som för pengen presterar väldigt bra.
 

FreakyLeo

Patek
2-Faktor
Slår ett slag för min nya lur. Jag klarar verkligen inte av dasslock till telefoner och det har inte funnits några seriösa alternativ om man vill ha en mindre telefon. T.o.m. dem telefoner som marknadsförs som kompakta är fem tum plus. Fram tills nu har jag kört med iPhone SE som jag haft i fyra-fem år och den har funkat fint med sina fyra tum. Min smärtgräns går vid ungefär 4,5 tum och det var min telefon innan iPhonen , en Lumia 930. Nu har jag äntligen hittat en liten telefon som inte är rent skräp, hyfsat kvick, gorilla glass, NFC, 6gb ram, 128gb lagring , 2000mah, ganska snygg, fingeravtryckssensor, 3,5mm utgång plus annat sånt man vill ha. Det enda jag skulle vilja att de skulle fläskat på mer på är kameran som inte är jättemycket att hänga i granen, men den är 16mpix och den är inte helt värdelös. Allt i en liten tre tums telefon för 1700kr, Unihertz Jelly2 :)

E2E65AE9-3136-4B3A-BDF8-BCA144DD88C6.jpeg
 
Senast ändrad:

Robbanc76

Cartier
Slår ett slag för min nya lur. Jag klarar verkligen inte av dasslock till telefoner och det har inte funnits några seriösa alternativ om man vill ha en mindre telefon. T.o.m. dem telefoner som marknadsförs som kompakta är fem tum plus. Fram tills nu har jag kört med iPhone SE som jag haft i fyra-fem år och den har funkat fint med sina fyra tum. Min smärtgräns går vid ungefär 4,5 tum och det var min telefon innan iPhonen , en Lumia 930. Nu har jag äntligen hittat en liten telefon som inte är rent skräp, hyfsat kvick, gorilla glass, NFC, 6gb ram, 128gb lagring , 2000mah, ganska snygg, fingeravtryckssensor, 3,5mm utgång plus annat sånt man vill ha. Det enda jag skulle vilja att de skulle fläskat på mer på är kameran som inte är jättemycket att hänga i granen, men den är 16mpix och den är inte helt värdelös. Allt i en liten tre tums telefon för 1700kr, Unihertz Jelly2 :)

E2E65AE9-3136-4B3A-BDF8-BCA144DD88C6.jpeg
Spännande.
Hur är kvalitén? Solid känsla eller plastig? Varifrån köpte du den?
 

FreakyLeo

Patek
2-Faktor
Spännande.
Hur är kvalitén? Solid känsla eller plastig? Varifrån köpte du den?
Den är ju helt i plast men känns solid, skulle nog likna känslan till en Nokia toppmodell innan de fick metallram typ en 820 eller 1020 ... fast mindre då :) Jag beställde direkt från unihertz hemsida och om man beställer från EU så skickas dem från Tyskland dvs ingen extra moms på priset.
 

livinl0ud

Audemars
Friends Of KS
2-Faktor
Iphoneanvändare sedan 3GS (2009 va?) :)

Varför?
För att allting fungerar sömlöst och flyter 10ggr bättre än en Androidlur.
Prestandasiffror som androidfans alltid försöker skryta med ger inte mig ett skit, utan helhetsintrycket och upplevelsen när man använder en Apple-lur som ger en tillfredsställelse.

Onödigt dyra enligt somliga (sett till prestandsiffror kontra en android), värd varenda krona enligt mig.
Kunde inte skrivit det bättre själv 👌.

Använder en iPhone 12 Pro nu och har gått all in med Apple sedan april i år. Innan dessa har jag haft dom flesta flaggskeppstelefonerna från Android men aldrig blivit riktigt ”nöjd” utan jagat alltid efter bättre.

Med iPhone känns det skönt att kunna köpa det bästa och veta att det inte kommer något bättre inom ett år vilket inte riktigt fungerar med Android 😉.

Tycker även att apparna är betydligt bättre optimerade för iOS jämfört med Android och det gäller även Googles appar. Sen att Apples produkter lirar sömnlöst och så fint sinsemellan är en fröjd. Ingen Android tillverkar är ens i närheten av det tyvärr.
 

Richie

Audemars
2-Faktor
Kunde inte skrivit det bättre själv 👌.

Använder en iPhone 12 Pro nu och har gått all in med Apple sedan april i år. Innan dessa har jag haft dom flesta flaggskeppstelefonerna från Android men aldrig blivit riktigt ”nöjd” utan jagat alltid efter bättre.

Med iPhone känns det skönt att kunna köpa det bästa och veta att det inte kommer något bättre inom ett år vilket inte riktigt fungerar med Android 😉.

Tycker även att apparna är betydligt bättre optimerade för iOS jämfört med Android och det gäller även Googles appar. Sen att Apples produkter lirar sömnlöst och så fint sinsemellan är en fröjd. Ingen Android tillverkar är ens i närheten av det tyvärr.
Kombon Macbook + iPhone + AirPods är en fröjd att använda ihop!

Det är ju på gott och ont när man låser in sig i Apples Eko-system för man kommer ju aldrig kunna byta 😅 men så länge dem fortsätter leverera det dem gör till rimliga (nåja) priser så gör det inte mig något..

Provade för typ 2år sedan en Oneplus 7T PRO tror jag den hette, men klarade inte ens en vecka... bara en sån simpel grej som att skrolla i typ webbläsaren/Facebook/instagram så känns det som att det laggar eller hackar på Android medans det flyter så jäkla smooth på iPhone..
Är dock kanske bättre på Androidlurarna nu sedan de fått 120hz-skärmar men iPhone har ju fortfarande ingen 120hz och imo behövs det ju inte när mjukvaran är anpassad så bra som den är 😊
 

azcii

Patek
2-Faktor
Iphoneanvändare sedan 3GS (2009 va?) :)

Varför?
För att allting fungerar sömlöst och flyter 10ggr bättre än en Androidlur.
Prestandasiffror som androidfans alltid försöker skryta med ger inte mig ett skit, utan helhetsintrycket och upplevelsen när man använder en Apple-lur som ger en tillfredsställelse.

Onödigt dyra enligt somliga (sett till prestandsiffror kontra en android), värd varenda krona enligt mig.
Vilka androidtelefoner har du provat? Är ändå förvånad att du tycker iPhone flyter 10x bättre med tanke på att de fortfarande kör 60hz skärmar i sina telefoner.

Sen håller jag med om att iPhone är bättre för folk vill ha en telefon som bara funkar. Jag hade själv inte överlevt med en iPhone då jag skulle känna mig alldeles för begränsad
 

livinl0ud

Audemars
Friends Of KS
2-Faktor
Kombon Macbook + iPhone + AirPods är en fröjd att använda ihop!

Det är ju på gott och ont när man låser in sig i Apples Eko-system för man kommer ju aldrig kunna byta 😅 men så länge dem fortsätter leverera det dem gör till rimliga (nåja) priser så gör det inte mig något..

Provade för typ 2år sedan en Oneplus 7T PRO tror jag den hette, men klarade inte ens en vecka... bara en sån simpel grej som att skrolla i typ webbläsaren/Facebook/instagram så känns det som att det laggar eller hackar på Android medans det flyter så jäkla smooth på iPhone..
Är dock kanske bättre på Androidlurarna nu sedan de fått 120hz-skärmar men iPhone har ju fortfarande ingen 120hz och imo behövs det ju inte när mjukvaran är anpassad så bra som den är 😊
Har inte "vågat" gå över till MacBook ännu men det är tanken i framtiden ;). Kör dock med iPhone, iPad, ApirPods samt Apple TV och alla fyra lirar otroligt fint sinsemellan.

Många Androidtelefoner har dessvärre en del "input lag" vilket gör att användarupplevelsen inte blir lika smooth som på iOS. Har haft flera Androidtelefoner med 90 och 120Hz uppdateringsfrekvens och visst är det mer smooth än 60Hz på Android men absolut ingen WOW-upplevelse. Tycker Apple gör det riktigt bra med 60Hz i och med att mjukvaran är så pass optimerad.
 

larmar

Cartier
2-Faktor
Kör en Samsung Galaxy Pro, tyvärr inte helt nöjd med den (kommer från Oneplus 6) en då den känns seg och kunde haft bättre kamera, trots att den bara är 6 månader gammal.

Är sjukt nöjd med storlek, att den är extra tålig samt att den här 3,5 uttaget kvar. Kommer det en uppgraderad version som är snabbare så tror jag att ta det blir en mellanklassare att räkna med.
 

livinl0ud

Audemars
Friends Of KS
2-Faktor
Vilka androidtelefoner har du provat? Är ändå förvånad att du tycker iPhone flyter 10x bättre med tanke på att de fortfarande kör 60hz skärmar i sina telefoner.

Sen håller jag med om att iPhone är bättre för folk vill ha en telefon som bara funkar. Jag hade själv inte överlevt med en iPhone då jag skulle känna mig alldeles för begränsad
Allt handlar inte om uppdateringsfrekvensen på displayen utan hur pass bra mjukvaran är optimerad :). Har haft flera 90 och 120Hz Androidtelefoner som fortfarande inte kändes lika smooth som min dåvarande iPhone 11 Pro gjorde.

Skulle jag gå över till Android igen är det Google Pixel telefonerna enda vettiga alternativet som är utan en massa bloat samt skickar regelbundna uppdateringar.
Det som är så fruktansvärt skönt med Apple är att det funkar och gör det jävligt bra :). Visst är det tråkigt med de begränsningarna iOS har men jag tycker nuförtiden det är skönt att inte behöva hålla på med olika launchers och ikonpaket :D men smaken är som baken (delad).
 
Topp