• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Mod, Vostok Amphibia 420 case, Coin Bezel och Orange Bezel insert

Är precis på G att införskaffa mig en Vostok Amphibia 420 som jag tänkte göra en mindre modifiering på för att passa mina önskemål.

Har en längre tid letat med lämplig dykare med lite vintage känsla som kan få vara med i ur och skur. Jag ser klockan som ett verktyg och det innebär att om någon tycker att jag skall kastas i vattnet på en fest, ja då kommer klockan att få följa med utan att det skall bli några sura miner. Jag har tidigare tittat på Seiko SKX007, 009, 033 och 031 men aldrig kommit till skott. Främst för att jag tycker 007/009 är väldigt stor för min arm men också för att den har ett band/länk som är större än halva diametern på boetten. SKX031/033 är produceras inte längre och då skall man hitta någon som vill sälja precis när man försöker köpa. För mig är det viktigt att luggen inte är större än halva diametern på boetten. Där har Vostok visat sig passa väldigt bra med sina 18mm strap och 40mm boett.

Vostok benämner rydligen sina klockor enligt förljande för er som skulle vara intresserade.
XXXYYY där XXX är modell på boett, i mitt fall 420. YYY är istället val av tavla. Så hittar man en tavla man gillar så kan man bara skriva Vostok Amphibian XXXYYY så dyker det upp ett gäng exempel. Tavlor tycks vara desamma på de olika boetterna. Rätta mig gärna om jag har fel.

Så följande har jag tänkt kombinera:

Boett
En ny Vostok Amphibia 420. Främst för att jag tycker den är väldigt enkel och stilren tillsammans pga luggbredden.
Följande säljare verkar ha fått okej omdömmen från KS.
http://chistopolcity.com/420/546-russian-military-vostok-komandirskie-tank-watch-211306.html
Screen Shot 2018-06-15 at 19.32.55.png

Tavla
Det verkar finnas en uppsjö av tavlor till Vostok. Jag föredrar en enkel tavla och helst med bara index, inga siffor. Hurvida det är datum eller inte är inte så jätteviktigt. Jag har hittat dessa tavlor som jag gillar:
916, 059, 416, 439, 512, 546
För denna klocka valde jag 546 då den redan är monterad på länkad klocka. Se länk för Boett. Är det någon som kan några nummer till vita varianter av de två sista så tar jag gärna emot tips om vad dessa heter för framtiden. Eller kanske rentutav ett helt bibliotek av tavlor med nummer?

Bezel och Bezel insert
Coin bezel och lite med 70-talsfärger är någor jag uppskattar. Den bezel insert jag valt påminner en hel del om Singer Porsche för er som känner till dessa(om inte, väl värt en googling!). Därför tänkte jag ge mig på en orange bezel insert som jag skulle betrakta som en vintage model av submariner. Det finns en "rand" längst in som jag tycker gör väldigt mycket för utseendet.
https://www.ebay.com/itm/AM-Watches...3a9f069987:m:mtXjssMBI7dBiL-p24Q_e4w#shpCntId
Screen Shot 2018-06-15 at 19.33.14.png

Strap/Link - Tips mottages?
Det som ännu saknas i min kombination ovan är en länk eller armband. Jag har helt enkelt inte valt något än och tänkte be om hjälp med en för ändamålet.
Tycker bruna läderarmband är riktigt fina, en oysterlänk, ett perlonband eller varför inte en mesh. Det enda som egentligen går bort är natoband och gummiband. Har ni några tips på bra leverantörer som har passande band i 18mm så ge mig gärna stilförslag och tips? Som synes och vad man läser så är orginal länk inte speciellt mycket att hänga i julgranen, så den får åka på direkten.

Feedback
I övrigt tar jag glatt emot feedback, frågor och uppmuntranden. Jag är ny på forumet och kan med glädje svara på lite frågor här istället för att jaga inlägg genom att säga "Tack för bra info" i massa tidigare välskrivna trådar.

Inspiartionen kommer från denna där jag gillar bezel, bezel insert, tavla samt strap. Gillar dock inte boetten.
Screen Shot 2018-06-15 at 22.01.20.png
 

Dondon

Cartier
Hej,
Jag tycker 710-boetten som du inte gillar är magisk. Som en Seiko Turtle i lagom storlek. Läder på en dykare är väl lite av en vattendelare. Jag ör förtjust i kanvas själv och har mina på canvas och gummi men alla är vi olika som tur är.
Har själv en 420 som en av mina sommarklockor och hade önskat luggarna var 20 i alla fall. Jag upplever att 18mm kan kännas väl tunt ibland. Det finns massor av mods, förslag på länkar, tavlor och inserts i rysstråden.
https://klocksnack.se/threads/ryska-klockor-på-ks.3659/
Där kan du säkerligen få svar och tips från folk som faktiskt kan något och inte bara klåpare som mig.

IMG_20180516_133613.jpg
Lycka till!
 
Hej,
Jag tycker 710-boetten som du inte gillar är magisk. Som en Seiko Turtle i lagom storlek. Läder på en dykare är väl lite av en vattendelare. Jag ör förtjust i kanvas själv och har mina på canvas och gummi men alla är vi olika som tur är.
Har själv en 420 som en av mina sommarklockor och hade önskat luggarna var 20 i alla fall. Jag upplever att 18mm kan kännas väl tunt ibland. Det finns massor av mods, förslag på länkar, tavlor och inserts i rysstråden.
https://klocksnack.se/threads/ryska-klockor-på-ks.3659/
Där kan du säkerligen få svar och tips från folk som faktiskt kan något och inte bara klåpare som mig.

IMG_20180516_133613.jpg
Lycka till!

Jag har aldrig haft någon 18mm så jag kanske kommer med nya åsikter senare. Men tycker helt klart det är värt att prova. Inköp av klocka och delar är verkligen småpengar när man tittar på vad en klocka från ett mer känt märke kostar. Du får knappt en Quartz för dessa pengar.

När jag tänker efter så håller jag med dig om läderarmbandet. Får hålla det på en kronograf istället. Tack för input! Vi får se om jag börjar gilla 710 boetten i framtiden. För ett år sedan skulle jag aldrig köpt en dykare, men nu är vi på gång om än i blygsam skala. Så saker tycks ändras här i livet.

Vågar man dubbelposta inlägget i såväl rysstråd som här? Eller är det ett ställe som gäller? Fick för mig att detta var det mest lämpade, men det kanske hade vaerit bättre att lägga in det i Rysstråden. Tack för tips.
 

Dondon

Cartier
Kanske en moderator kan flytta det men i mitt tycke kan du dubbelposta den. Nu spelar det ju ingen roll vad jag tycker egentligen men där får du nog fler svar.

Angående 710 tyckte jag de var skitfula när jag köpte min första 420. Ärligt talat är det nog mest orginalbezeln som gör de så fula i mitt tycke. De jag har har jag borstat lite lätt med olika varianter av stålull för att få de matta och gillar det bäst.Här är en av mina mer färgglada. Ha i åtanke att du nog åker på moms när du handlar från Ryssland numera också.
IMG_20180426_183411.jpg
 
Jag postade där också men städade undan lite information som kändes överflödig och länkade. I värsts fall får jag be om ursäkt.

Absolut, orginal är bezeln riktigt ful. Men ser man bortom denna så får man ganska snabbt en både roligt och unikt utseende med en minimal insats. Den där är inte helt fel även om den för stunden ligger lite utanför min smak. Har någon konstig förkärlek till gult, orange, olivgrön, etc när de gäller dykare så "färgglad" verkar vi ha lite olika tolkning kring.
 

oddface

Panerai
2-Faktor
Vet inte om det hjälper dig i ditt val, men jag hade stora problem att komma överens med min 18mm.
Tyckte om den mycket, men så fort jag tog på mig den var det nåt som var fel. Bytte bezel och inlay ett par gånger men blev ändå inte nöjd. Tillslut insåg jag att det var bandet som var boven. Löste det med ett bund armband, och nu är den en av favoriterna.
vostok1.jpg

vostok2.jpg
 
Vet inte om det hjälper dig i ditt val, men jag hade stora problem att komma överens med min 18mm.
Tyckte om den mycket, men så fort jag tog på mig den var det nåt som var fel. Bytte bezel och inlay ett par gånger men blev ändå inte nöjd. Tillslut insåg jag att det var bandet som var boven. Löste det med ett bund armband, och nu är den en av favoriterna.
vostok1.jpg

vostok2.jpg
Var det bredden du aldrig gillade? Eller vad var det som kände "fel"?
 

Dondon

Cartier
Mitt sätt att komma över det var att köra en clean bezel som inte bygger så mycket. Är ändå på gränsen men allt annat upplever jag gör bandet oproportionerligt mot boetten storlek.

IMG_20180617_211429.jpg
 
  • Like
Reactions: Beo
Jag är ganska tanig jag med. Tror att det sitter mest i huvudet i det här fallet... fast, det finns nog dom som tycker jag är tanig där också ;)
Jag skulle testat, då vet du hur du trivs med det
Finns många som tycker mycket om andra. Tänk vad fantastiskt det vore man la den energin på något vettigt. :)

Skall absolut prova. Gillar boetten, sen för vi se vad det blir för länk bara. Skall få ihop min shoppinglista och börja vänta. :) Problemet är nästan mest att man hittar massvis med roliga kombinationer när man börjat titta..
 
Topp