• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Modda läderarmband till 7a38-7020

Hans Beck

Cartier
Jag undrar om någon med erfarenhet av att pilla med läderarmband tror att det är realistiskt att skära till ett armband så att det passar till en 7a38-7020?
Alltså skära bort ett par mm på varje sida närmast boetten. Se mina vita markeringar i bild 1. Kommer det bli för skört? Får gärna goda råd innan jag skär i ett dyrt armband ;)
luther_saddle_tan_handmade_leather_watch_strap_1__78612.1405302760.1280.1280.jpg
DSC_0858_zpsb972afe2.jpg
 

Anders W

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
Det ser ut att vara ett stadigt band så jag tror det går bra. För att det ska bli snyggt måste du vara väldigt petig när du gör det.Snitten måste bli helt raka och du får inte skära bort för mycket. Jag föreslår använder maskeringstejp och mäter med skjutmått för att markera var du ska skära. Du behöver en mattkniv eller skalpell med stadigt blad. Sätt dit ett nytt blad också innan du skär. Eventuellt testa på något annat dubbelvikt läder först. Eventuellt kan du avsluta med lite kantfärg eller fetta in snittytorna.
Lycka till!
Anders W
 

Hans Beck

Cartier
Tack för tips. Ska erkänna att bilderna är knyckta från nätet. Men det är den typen av armband jag tänker mig. Om projektet blir av ska jag rapportera resultatet här.
 

Oljud

Omega
Förlåt om jag bumpar en gammal tråd men jag är mycket intresserad av resultatet av detta äventyr. Jag sitter själv med en likadan 7a38-7020 där jag skulle behöva byta armband. Ping @Hans Beck
 

Hans Beck

Cartier
Sant, kan bli kass. Men jag har inte fått tag på en originallänk. Hittade en vintage Seikolänk som passar, men inte perfekt. Testar detta... värt att chansa.
 

Hans Beck

Cartier
Kan va ett alternativ. Har beställt ett inte allt för dyrt 24 mm strap likt det på bilden ovan. Billigt nog att chansa. Får försöka få till ett bättre hantverk än bilden du postade ;)
 

Hans Beck

Cartier
Så då kom armbandet. Måttade och skar. Lättare att skära igenom än jag väntat mig. Slutresultatet...ok. Men inte mer än så. Kul med pyssel dock :D. Jag tror ändå på idén, om någon lite mer händig håller i kniven.
IMG_5135.JPG
IMG_5136.JPG
IMG_5137.JPG
IMG_5138.JPG
 

Oljud

Omega
Tackar för uppdatering, kul att se resultatet :)
Men måste nog säga att jag tycker den passar avsevärt bättre på stållänk, jakten fortsätter.
 
Topp