• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Modda själv?

Depp-Erik

Cartier
Hej på er!

Jag funderar på att modda min SKX i ploprof-stil (liknande den på bilden). Har inte hittat exakt de delar jag vill ha än men det ger sig säkert till slut. Det jag tänkte kolla är vad panelen säger om att ge sig på att utföra jobbet själv? Det jag räknar med att byta är tavla, visare och insert. Chapter-ringen (heter det så förresten?) ser inte ut att sitta 100% i linje med tavla och insert så det borde också korrigeras när man ändå är inne och gräver.

Just nu funderar jag på att göra detta i samband med service då jag antar att det inte blir någon större merkostnad för det, men jag tänkte ändå kolla vad ni säger. Är det som oerfaren dumt att ge sig på att göra det själv eller kan man klicka hem ett set klockverktyg från Kjell och lösa det hemma med lite tålamod?

MVH // Erik

235892d1302984755-seiko-skx007-mod-seiko_ploprof-mod_001.jpg
 

t0mt3far

Omega
Är lite sugen på något liknande själv! Orange minut är rrråfränt! Borde inte vara omöjligt att göra, finns väl till och med rätt mycket guider till de modellerna på nätet? Har du tänkt serva den i närtid?
 

Depp-Erik

Cartier
Tack för guiderna, verkar ju inte vara svårare än att man kan ge sig på det själv, härligt! :)

Är lite sugen på något liknande själv! Orange minut är rrråfränt! Borde inte vara omöjligt att göra, finns väl till och med rätt mycket guider till de modellerna på nätet? Har du tänkt serva den i närtid?
Mja... kraftreserven är inte vad den borde vara, men än så länge har detta inte föranlett någon katastrof men det bör åtgärdas. Samtidigt är jag ju snål så jag kommer ju dra ut på det in i det sista ;)
 

Depp-Erik

Cartier
Såg för övrigt i något inlägg igår, som jag inte hittar nu :( , att ett nytt urverk till en SKX kostar tydligen inte mycket mer än en femhunka... Så man servar nog inte, man byter nog hela verket :p
 

JE89

Cartier
kör själv, inte så svårt som man kan tro + att det finns som sagt mycket bra guider på nätet också. Delar hittar du på dagazwatch.com, yobokies och även på ebay. kan även tipsa om att köpa en extra chapter ring som du färgar helsvart ifall du hsr tänkt använda en tavla med minutmarkeringar
 
Topp