• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Modda, -tips och råd

Hej alla supermoddare!
Har lite frågor angående en mod jag skulle vilja göra i framtiden. Har varken kunskap, nerver eller verktyg till det än men jag jobbar på att få till det i framtiden. :)

Nu till frågan: Kan man man modda vilken klocka som helst med Seiko-delar så länge den har ett Seiko-urverk?
Alltså, jag har hittat en Marathon-homage som jag gillar boett, bezel och länken på. Dock så gillar jag inte tavlan och visarna (eftersom de ju så uppenbart är kopierat från Marathon). I klockan sitter ett Seiko NH35 och min tanke är att man skulle köpa delar på Dagaz och byta ut tavlan och visarna för att ge den ett eget utseende. Skulle detta funka i och med att det är ett Seiko-verk i den? Eller finns det andra saker som kan sätta käppar i hjulet, t.ex. chapter-ringen eller annat?

Nu till lite bilder över hur jag tänkt..
Själva klockan:
246542317.jpg

(En Borealis Marathon-homage)

Tavlan jag tänkt mig:
MOVT5PACKS110-1.jpg

(Alternativt någon annan orange tavla om det finns)

Visarna jag tänkt mig:
037.JPG


Alla bilder stulna från nätet, -tack och förlåt!

Vad tror ni, skulle det funka rent tekniskt sett?
Och tror ni att det skulle bli snyggt?

Tips, tankar och idéer mottages mer än gärna!
 

plattfot

Rolex
Jag är kluven till moddar. Har gjort ett antal och aldrig blivit helt nöjd med slutresultatet - alltid något som gnager och gör att klockan blir ointressant.

Utan att ha kollat verket du nämner lär visarna passa, men tavlan du valt har datumvisning, vilket originaltavlan inte har. Sedan gäller det att tavelfötterna passar in i verket och har rätt diameter för att passa i boetten. Krävs nästan att du köper klockan först för att kunna undersöka måtten innan du börjar.
 
Ok, tack för tips!
Gällande datumvisning så har faktiskt orginaltavlan också det även om det inte syns så bra på den där bilden. Datumet sitter mellan 4:an och 5:an.. Men då kanske det inte funkar med en tavla som har datumet klockan 3? Jag tänkte att det skulle kvitta och gå bra ändå men det kanske det inte gör..
 

Minuteman

Rolex
Ok, tack för tips!
Gällande datumvisning så har faktiskt orginaltavlan också det även om det inte syns så bra på den där bilden. Datumet sitter mellan 4:an och 5:an.. Men då kanske det inte funkar med en tavla som har datumet klockan 3? Jag tänkte att det skulle kvitta och gå bra ändå men det kanske det inte gör..
Finns alltid en risk att du behöver byta datumhjulet för att få det rätt i fönstret kl 3 på den nya tavlan...

Brukar vara olika hjul för olika datumplacering.
 

rogart-63

Patek
Kör med en tavla utan datumvisning? Kan ev funka ändå? Vissa modeller av Seiko har ju kronan snett neråt medan denna till höger rakt ut . Du får nästan testa dig fram?
 
Ja tavla utan datumvisning är ju absolut ett alternativ. Om det finns, jag får kolla. Hur gör man då, pillar man bort datumhjulet eller låter man det sitta kvar och vara skymt av tavlan?
 

rogart-63

Patek
Ja tavla utan datumvisning är ju absolut ett alternativ. Om det finns, jag får kolla. Hur gör man då, pillar man bort datumhjulet eller låter man det sitta kvar och vara skymt av tavlan?
Bara låt det sitta kvar under tavlan . Det finns tavlor utan datum på Dagaz och Yobokies . Säkert på Ebay oxå . Lite pilligt men det går att borra ett hål där datumet ska sitta . T.o.m fila ut en fyrkantigt hål . Men det kräver en del pill . Med den gamla tavlan som mall.
 
Bara låt det sitta kvar under tavlan . Det finns tavlor utan datum på Dagaz och Yobokies . Säkert på Ebay oxå . Lite pilligt men det går att borra ett hål där datumet ska sitta . T.o.m fila ut en fyrkantigt hål . Men det kräver en del pill . Med den gamla tavlan som mall.
Perfekt, bra tips! Låter kul (men svårt!) att få pilla lite.. :)
 

d@ke

Cartier
...det är dag-skivan som diffar mellan seikoverk med kronan kl3 eller kl4. Datum-skivan är samma. Har testat detta på ett sinn-mod jag gjorde en gång i tiden.
Självklart ska du slå till på den där coola dykaren, och självklart ska du bygga om den. Skiter det sig så är det bara att PMa.
 
...det är dag-skivan som diffar mellan seikoverk med kronan kl3 eller kl4. Datum-skivan är samma. Har testat detta på ett sinn-mod jag gjorde en gång i tiden.
Självklart ska du slå till på den där coola dykaren, och självklart ska du bygga om den. Skiter det sig så är det bara att PMa.
Aha, värdefull information.. Tack! :)
Har haft siktet inne på annat senaste dagarna men jag har inte släppt tankarna på det här projektet. Tror att det skulle kunna bli en ganska häftig sommarbeater med grovt case och orange tavla. Men som sagt; verktyg och kunskap saknas ännu så vi får se om det blir av i framtiden.
 

Torsse

Omega
Jag har en Marathon. När jag ser den där skulle jag låta den vara som den är, tycker inte den är en M-ripoff, M.-visarna ser ju inte ur så där dessutom är dom här siffrorna är mycket större.
Lysrör är överlägset, skulle aldrig ta bort dom och ersätta med luminiova-grejor. Den där är nog bättre än vad en Seiko-mod kan bli.
 
Jag har en Marathon. När jag ser den där skulle jag låta den vara som den är, tycker inte den är en M-ripoff, M.-visarna ser ju inte ur så där dessutom är dom här siffrorna är mycket större.
Lysrör är överlägset, skulle aldrig ta bort dom och ersätta med luminiova-grejor. Den där är nog bättre än vad en Seiko-mod kan bli.
Tack för input.. Nej det finns säkert detaljer som skiljer sig från Marathon (jag har inte jämfört supernoga) men det är ju ändå det första man kommer att tänka på (iaf jag). En anledning till att byta tavla är att jag inte är så förtjust i siffror på tavlan utan helst vill ha index. Och om jag skulle behålla den som den är så skulle jag hellre köpa en riktig Marathon.:) Det är ju trots allt en riktigt snygg klocka! (trots siffrorna)
Angående att ta bort lysrören så var jag inne på att man kunde skänka bort tavlan och visarna. Kanske finns det nån händig och pillig supermoddare som kan lossa rören och återanvända dem, om han/hon lyckas d.v.s.:)
 
Topp