• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

modell och ungefärligt år..?

Ghibli

Breitling
Hej!
Ny här, har tittat runt och sett mycket trevligt på forumet.
Jag tänkte be kompetensen här om hjälp att modell- och åldersbestämma en klocka jag ärvt av min farfar. Den märkning som finns på urtavlan (syns knappt på bilden, taskigt ljus och syns inte jättetydligt) säger Omega och under Automatic. (tror jag). BÖR vara ca 50-tal?

Den fungerar, har legat läääääänge i byrålådor. Tror det kanske är ursprungligt armband?
Har inte sett vad modellen kan tänkas heta, de romerska siffrorna gör mig lite konfunderad.
Kan någon sprida ljus i frågan?
Tack på förhand

/Johan
20140813_214047.jpg
20140813_214038.jpg
20140813_214047.jpg
20140813_214038.jpg
20140813_214047.jpg 20140813_214038.jpg 20140813_214047.jpg 20140813_214038.jpg
 

Onelund

Rolex
misstänker att du kommer bli tvungen att öppna upp den för att kolla verket innan någon av experterna kan ge sin info
 

Camo00

Patek
Jag gissar att den är från 40-talet, med hammarautomat. Någon av Omegas tidiga automatiska kalibrar...
Fin hursomhelst! :)
 

Ghibli

Breitling
Oj, snabba svar. Tack! Satt fast i en annan tråd på forumet och direkt två svar! Roligt. 40-tal kanske, kul det låter! Den är ju oxiderad och armbandet är inte heller kanske något jag skulle använda idag, men det är kul att den lever och fungerar..Den överlevde både min farfar och far faktiskt.
Jag tog försiktigt bort bakstycket. Ni får ursäkta min okunnighet här, för vad som är viktigt och inte. Noterade allt jag kunde se.
I bakstyckets insida stod:
en ruta med märkning 0,750
Omega watch Fab.Suisse
Swissmade
10723432

och på urverket;
Omega
17jewels Swiss
10523806

Blir ni hjälpta av det?
 

Ghibli

Breitling
Tror ni detta är en sk Bumper?
De Omega med snygga snygga namn som Seamaster och Constellation verkar kommit något strax efter denna då?
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Fantastiskt! Tack för otroligt snabbt svar. Såg ju ut att stämma i tabellen. Otroligt kul.
Några ideer om vad modellen kan heta?

De flesta äldre modeller har inget namn som sådant, de har endast ett referensnummer. Grattis till en riktig pärla i solitt guld och hammar-automat. Mycket hög kvalitet på detta ur, serva och håll hårt i den. Kommer se mycket fin ut lite lätt polerad och på ett nytt band i ödelskinn.
 

Ghibli

Breitling
Tack!
Ja, ett läderband vore nog grejen om den ska komma fram ur lådan. Ska jag behålla den får jag väl välja mellan att byta byta band och kanske kunna använda någon gång, eller behålla den som jag ärvt den. Men då kommer den å andra sidan aldrig användas.

Mycket kunskap här, och snabbt går det.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Tack!
Ja, ett läderband vore nog grejen om den ska komma fram ur lådan. Ska jag behålla den får jag väl välja mellan att byta byta band och kanske kunna använda någon gång, eller behålla den som jag ärvt den. Men då kommer den å andra sidan aldrig användas.

Mycket kunskap här, och snabbt går det.

Det fina med band är att de är relativt lätt att ta av och byta. Så köp ett nytt band och spara den länk som nu sitter på. Tycker definitivt du skall använda den, det förtjänar den.
 

Ruskprick

Panerai
2-Faktor
Mysig modell! Hammarautomat eller "dunk-dunk" som min urmakare envisades med att säga är en trevlig konstruktion :)

Aurum har garanterat rätt recept för klockan, kör på det! Du kan med fördel yra runt på lite second hand eller loppisar och försöka leta rätt på något vintageband i bra skick :)
 
Topp