• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Modern klocka med värdeökningspotential

D

Deleted member 1154

Guest
Som frågan lyder, vilken modern klocka från ca 2000-2015 skulle kunna tänkas bli en klocka man pratar om hösten 2045 tex :)

Vad jag letar efter:
En klocka som inte är för dyr idag ca 10-25k ny eller begagnad
En klocka som inte är tillverkad i jätteupplaga
En klocka med potential att bli klassiker
En klocka som ni skulle vilja se remake på år 2045 :)
 
Om den inte tillverkas i jätteupplagor blir den förmodligen inte en klassiker.
Spontant tänker jag på Omega smp, bond. Den är ju omåttligt populär långt utanför klockkretsar och jag kan nog tänka mig en framtida remake/homage av den. Nu är den ju väldigt vanlig men ett välbehållet ex kanske är värdefullt om 50 år?
 

Spindel

KS vulkanolog på Island
Jag personligen tror att du är helt fel ute med att tänka på detta sätt. Det luktar serietidningskraschen/beanibabieskraschen/baseballkortskraschen etc när folk börjar prata om på detta sätt.

EDIT:// men för att svara på frågan; det som kommer vara värdefullt till 2045 är det som ingen annan (eller väldigt få) kommer att behålla fram till 2045.
 

frere

Audemars
2-Faktor
Jag personligen tror att du är helt fel ute med att tänka på detta sätt. Det luktar serietidningskraschen/beanibabieskraschen/baseballkortskraschen etc när folk börjar prata om på detta sätt.

EDIT:// men för att svara på frågan; det som kommer vara värdefullt till 2045 är det som ingen annan (eller väldigt få) kommer att behålla fram till 2045.
Allra första generationens Daniel Wellington kanske? En tidig suunto i mint condition? En orörd iwatch i sin låda? Håller med om att det känns som ett outsägligt torftigt sätt att välja sina klockor på. Icke desto mindre kommer något sannolikt att öka...
 

Erik1

Patek
2-Faktor
1407249846339

Kvalar inte in prismässigt men kan tänka mig att den är eftertraktad av samlare i framtiden då alla verkar rata den nu. Folk kanske får sämre smak i framtiden?
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Tror på Seiko Skx 007, Swatch sistem 51 eller Sea-Gull 1963.
Oftast har relativt vanliga, populära och billiga bruksklockor (eller prylar överlag) blivit åtråvärda samlingsobjekt vid ett senare skede. Självklart inte dyrare än mer exklusiva märken, men den procentuella ökningen jämfört med inköpspris.

Alla tre märken har också mer exklusiva klockor i sin reportoar och kommer nog inte att dö ut i första taget, vilket också är en fördel.

Dock tycker jag också att det är lite tråkigt att se på klockor som investeringsobjekt, bättre att köpa det man tycker om och vara glad över att bära klockan. :)

Edit: Applewatch är nog tyvärr också en bra kandidat.
 

Ville_W

Rolex
2-Faktor
Tittar man historiskt och vad som är attraktivt idag så är det väl 2 grundregler som gäller:
1) Köp det som är dyrt och eftertraktat idag. Det är inte säkert men det är åtminstone möjligt att det är dyrt och eftertraktat även i framtiden.
2) Köp det som "alla" tror inte kommer att bli eftertraktat i framtiden och hoppas att alla har fel.
 

Spindel

KS vulkanolog på Island
Tror på Seiko Skx 007, Swatch sistem 51 eller Sea-Gull 1963.
Oftast har relativt vanliga, populära och billiga bruksklockor (eller prylar överlag) blivit åtråvärda samlingsobjekt vid ett senare skede. Självklart inte dyrare än mer exklusiva märken, men den procentuella ökningen jämfört med inköpspris.

Alla tre märken har också mer exklusiva klockor i sin reportoar och kommer nog inte att dö ut i första taget, vilket också är en fördel.

Dock tycker jag också att det är lite tråkigt att se på klockor som investeringsobjekt, bättre att köpa det man tycker om och vara glad över att bära klockan. :)

Edit: Applewatch är nog tyvärr också en bra kandidat.
Dags att skaffa hemligt bergrum till 1963 då ;)

Någon som har ett de inte behöver? :p
 

frere

Audemars
2-Faktor
Varför?

Sambandet värdeökning är nog direkt knutet till antal tillverkade. Känns inte logiskt med Omega 2254.50
OK, det är ingen ovanlig klocka. Men jämfört med andra seamasters finns rätt få, och de är redan dyrare än de var från början. Dessutom är det nog många som slits hårt som beaters eller enda-klockor, samtidigt som många moddas med PO-visare, andra tavlor etc. Få vårdas nog ömt i en låda. Ser framför mig en potentiell vintage-franken-djungel med få välbevarade, orörda originalex - och med tanke på fabrikatet är nog re-issue-chansen rätt överhängande, men kanske snarare 2018 än 2045:)
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Komiskt att du startat en liknande tråd tidigare på vintagedelen. Har jag för mig i alla fall? Det är ju omöjligt att veta vilka modeller som kommer stiga i värde, men troligtvis de märken som kommer sticka i pris och de modeller som har låga produktionstal och snart går ur produktion.
 

POO

Panerai
Komiskt att du startat en liknande tråd tidigare på vintagedelen. Har jag för mig i alla fall? Det är ju omöjligt att veta vilka modeller som kommer stiga i värde, men troligtvis de märken som kommer sticka i pris och de modeller som har låga produktionstal och snart går ur produktion.


Som andra redan varit inne på är en annan fullt realistisk tanke att klockor går samma väg som frimärken. Något bara gamla gubbar pysslar med...
 
Topp