• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Modifiera ändfästena på Grand Seiko *projekt*

R-Svarvofix

Mr Lange!
2-Faktor
Hejsan har ett nytt projekt att dela med mig av som nu är slutfört. Så blir en bildtung post.

Fick frågan om jag kunde fixa så att en Grand Seiko ref. SBGM221G kunde förses med en Grand Seiko länk från en annan referens.

Problemet var att hålen för bandstift inte stämde överens så länken gick omöjligt på. Kollade hur långt ifrån det var i digital mikroskop och i sidled stämde de ganska bra, någon 100-dels mm diff. Men höjdled var det uppskattningsvis 0,35mm så nästan halva diametern på banstiftets spets.

IMG_7042.jpeg

IMG_7046.jpeg

För att komma tillrätta med höjden så bedömde jag att de va lättast att fräsa ner ansatsen som ligger mot boetten på baksidan och då minska den med 0,35mm.
IMG_7047.jpeg

Sedan är även ändfästena vinklade för att följa bandhornens form så går inte bara att fräsa ut som helst. Så första steget var att ta reda på mått och vinklar. Till min hjälp svarvade jag till en boett ”dummy” med samma diameter som klockan.
IMG_7135.jpeg

IMG_7138.jpeg

Där man man se att den hyllan på baksidan fästet som håller den är vinklad mot bitens undersida. 24 grader för att vara exakt.
IMG_7137.jpeg

Nästa steg var att tillverka en stabil jigg för att hålla biten under fräsningen. Så justera in ett precisions skruvstycke på fräsbordet och klocka in det på X-axeln till mindre än 0,01mm avvikelse från vänster till höger.

IMG_7132.jpeg

IMG_7131.jpeg

sedan kunde jag klämma fast en bit stål och börja fräsa fram jiggen.

IMG_7141.jpeg

IMG_7142.jpeg

IMG_7143.jpeg

Sedan behövde det borras hål för ett stift som höll länken genom hålet för bandstift och sen styrstift och ett gängat hål för en skruv så man kan skruva ihop allt.

IMG_7144.jpeg

IMG_7145.jpeg

IMG_7146.jpeg

Där sitter biten som berget och man får rätt vinkel att fräsa uppifrån.

Sista var att centrera in en 40 mm special hålfräs och sen fräsa 0,35 mm rakt ned.
IMG_7530.jpeg

IMG_7532.jpeg

Då ser man att den tunnat av hyllan bakom.

IMG_7534.jpeg

Sen klicka länken på som en dröm 😃
IMG_7536.jpeg

IMG_7537.jpeg

IMG_7538.jpeg

Extremt nöjd med resultatet och ett riktigt roligt specialprojekt.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp