• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Molle & Yonsson Baselworld 2017

Molle

Kambei
Moderator
2-Faktor
Då var det äntilgen dags, tiden är inne för årets begivenhet - Baselworld 2017.
Med hjälp av Senseis Anna (Klockmaster Fältöversten), Svante & Robban (Klockmaster Globen) skall @yonsson och moi guida er under de kommande fyra dagarna. Det blir bilder, intryck och live sändningar i princip dygnet runt. Vi kör igång imorgon kl. 10:00 med Seikos presskonferens (kläm och känn på Seikos nyhetere blir lördag eftermiddag då vi har vår 3h-sittning med dem).
Avboka allt och se till att följa den här tråden och Instagram (klockmasterfaltoversten, klockmastergloben, 68molle, yonsson_in_a_nutshell)

20170322_150029.jpg

På MUC i väntan på flyget till Basel.


Spänn fast er nu kör vi!
kobra_kai_basel_2017_02 (1).gif

Stort tack till @Sorubim för den eminenta bilden!
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Nu jäklar kör vi! Förhoppningsvis blir denna resa full av nyheter, give aways och kanske något gruppköp.
Det kan vara svårt att ha koll på både internet (KS) och verkligheten samtidigt så ha tålamod. :)

Jag tänkte att det kunde vara kul att börja denna förhoppningsvis grymt trevliga resa med en kort paketöppning rätt i resetråden och då är det ju ypperligt att det nyligen ramlat in en klocka som de flesta inte känner till från SEIKO, en av tillverkarna vi ska träffa under Baselworld.

bz.svg

B9E3B761-FCCF-459D-BFC3-309DFE337660_zpszokvywkh.jpg

SAGJ001 tillhör den något bortglömda produktlinjen Brightz vilken enbart säljs i Japan.
https://www.seiko-watch.co.jp/collections/en/bz/

Brightz tillhör mellansegmentet prismässigt och Brightz har tidigare haft som signum att använda sig av roliga versioner av andra SEIKO-urverk, exempelvis gissar jag att någon Brightz Ananta var först med att använda 8R48, ett automatiska kronografverk med kollumnhjul och tre vertikala kopplingar. Andra roliga urverk är 8L21 (8L35 utan datum), 4S28 (manuellt urverk), 5R86 (spring drive kronograf-verk). Nu för tiden har tyvärr linjen tappat sin premiumstämpel och klockorna har i princip uteslutande soldrivna urverk.


2AB0C0E5-C551-412E-8EFF-AD7E429F1498_zpscrtdkovr.jpg


Specifikationer SAGJ003
Mått: 40mm exkl kronor.
Urverk: 7J21: Thermokompenserat kvartsurverk, +-20 sekunder/år med kronograf-funktion, 5 års batteritid.
Boettmaterial: "Bright" Titan.
Glas: Safirglas.
WR: 100m
Vikt på länk: Cirka 80 gram.
Tillverkning: 2002-2005

Bilder
D0EBE0FB-8AFC-47F2-B807-426A4706D9A8_zpsnl7nnhnl.jpg

Smutsigt värre. Full set gillar man ju, glömde dock fota det. :D
Det är för övrigt ovanligt med ett komplett set på äldre japanska klockor eftersom japaner har för vana att korta länken och slänga i princip allt utom själva klockan.

948BDE80-31C1-4C32-B212-287BDCF608B2_zpsizao5hom.jpg

Boetten skriker Panerai men är väldigt smidig med sina 40mm.

8890A448-AE34-4294-9079-DEE313C76D74_zpss0qzqflo.jpg

Detaljer gillar man ju! På detaljnivå är den svarta emaljtavlan grym och de välvda sekundärtavlorna i kombination med svärdvisarna för tankarna till Blancpain.

B8D658A1-C410-4275-9365-22DCF927F399_zpspenyiuld.jpg

Avslutar med ett wristshot och konstaterar att resan är igång. :)
 
Senast ändrad:

Greven

Audemars
Nu jäklar kör vi! Förhoppningsvis blir denna resa full av nyheter, give aways och kanske något gruppköp.
Det kan vara svårt att ha koll på både internet (KS) och verkligheten samtidigt så ha tålamod. :)

Jag tänkte att det kunde vara kul att börja denna förhoppningsvis grymt trevliga resa med en kort paketöppning rätt i resetråden och då är det ju ypperligt att det nyligen ramlat in en klocka som de flesta inte känner till från SEIKO, en av tillverkarna vi ska träffa under Baselworld.

bz.svg

B9E3B761-FCCF-459D-BFC3-309DFE337660_zpszokvywkh.jpg

SAGJ001 tillhör den något bortglömda produktlinjen Brightz vilken enbart säljs i Japan.
https://www.seiko-watch.co.jp/collections/en/bz/

Brightz tillhör mellansegmentet prismässigt och Brightz har tidigare haft som signum att använda sig av roliga versioner av andra SEIKO-urverk, exempelvis gissar jag att någon Brightz Ananta var först med att använda 8R48, ett automatiska kronografverk med kollumnhjul och tre vertikala kopplingar. Andra roliga urverk är 8L21 (8L35 utan datum), 4S28 (manuellt urverk), 5R86 (spring drive kronograf-verk). Nu för tiden har tyvärr linjen tappat sin premiumstämpel och klockorna har i princip uteslutande soldrivna urverk.


2AB0C0E5-C551-412E-8EFF-AD7E429F1498_zpscrtdkovr.jpg


Specifikationer SAGJ003
Mått: 40mm exkl kronor.
Urverk: 7J21: Thermokompenserat kvartsurverk, +-20 sekunder/år med kronograf-funktion, 5 års batteritid.
Boettmaterial: "Bright" Titan.
Glas: Safirglas.
WR: 100m
Vikt på länk: Cirka 80 gram.
Tillverkning: 2002-2004

Bilder
D0EBE0FB-8AFC-47F2-B807-426A4706D9A8_zpsnl7nnhnl.jpg

Smutsigt värre. Full set gillar man ju, glömde dock fota det. :D
Det är för övrigt ovanligt med ett komplett set på äldre japanska klockor eftersom japaner har för vana att korta länken och slänga i princip allt utom själva klockan.

948BDE80-31C1-4C32-B212-287BDCF608B2_zpsizao5hom.jpg

Boetten skriker Panerai men är väldigt smidig med sina 40mm.

8890A448-AE34-4294-9079-DEE313C76D74_zpss0qzqflo.jpg

Detaljer gillar man ju! På detaljnivå är den svarta emaljtavlan grym och de välvda sekundärtavlorna i kombination med svärdvisarna för tankarna till Blancpain.

B8D658A1-C410-4275-9365-22DCF927F399_zpspenyiuld.jpg

Avslutar med ett wristshot och konstaterar att resan är igång. :)
Härligt! Lägger denna tråd direkt under Bevakning.
Chronographen från Seiko var ju på hög dregelnivå. Bra där!
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
IMG_2478.JPG
IMG_2479.JPG

Kör en liten smygstart. :)
På flygplatsen säljer de TAG och de hade fått in den nya Connected modular så jag tjatade till mig att få se och fota produktcheetet för den mekaniska 3-handarbetas vilken lanseras imorgon. :D
 

bjrn

Panerai
2-Faktor
Spännande, jag satt precis o funderade vilka som skulle dit i år.

Nu vet jag att det blir mycket bilder o många uppdateringar.

Tack på förhand!
 

Hugii

Audemars
Jag väntar på bilder från Breitling-festen. :) :)

Ska bli spännande att följa er, vet att ni leverera bra bilder.
 
  • Like
Reactions: PCB

Sorubim

Audemars
Casio släpper G-Steelmodeller i lite mindre storlek: GST-W300 & GST-W310.
"Mindre storlek" betyder dock fortfarande massiva: 55.9 × 49.3 × 15.3 mm. :D
Ska bli intressant att läsa vad ni tycker om dessa, @yonsson har ju ägt en G-Steel så vi kanske får veta hur de nya upplevs i jämförelse?
 
Senast ändrad:

Jaggis

Who dares wins!
2-Faktor
Love it! Ska bli så roligt att följa er. Mycket förväntansfull på vad som kommer att dyka upp!
 
Topp