• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Monocoquechrono - Hjälp sökes!

Cougan

Rolex
2-Faktor
Hejsan vintagelovers,
Har tidigare postat om denna ngt udda budgetdykare som enligt www ska ha ett Heuer Leonidas EB8420 urverk under huven dvs samma som sitter i Easy Rider. Har dock inte kommit in i boetten då den är av monocoqe-typ. Den är stor, cool och svinhäftig enligt mig. Allt, plastig, budget och senapsgul-ful enligt andra. "Eye of the beholder" får avgöra. Har haft den i en par år nu och tyvärr är fjädern dragen i botten och nedre pusher och en av chronovisarna saknas:
conti.jpg

Men nu till det roliga och skam den som ger sig; Efter otalet timmar/dagar/veckor (som alla er andra här:)) på jakt efter obskyra mögeldinkor, rassliga länkar och udda-delar så sprang jag på en NOS likadan! 2:an saknar bezel men i övrigt komplett. Lyckan är total, men likt den 1:a så har även den här fjädern dragen i botten. Lite bilder:
IMG_0213.JPG
IMG_0217.JPG
IMG_0218.JPG

Nu till min fråga till er som hänger här på Vintage. Är det någon här som mot skälig ersättning skulle kunna hjälpa mig att få fart på en av dessa utan att vi snackar en förmögenhet? Värdet är inget att prata om och jag vill inte ha en komplett overhaul, men det skulle vara kul om den kunde hoppa igång nu när det finns ett donatorverk. Kan ngn här tänka sig att förbarma sig över den senapsgula varelsen eller ev rekommendera mig ngn ni vet som dels kan öppna en monocoque och som även servar chronos?
Tacksam för alla inspel!
 

Cougan

Rolex
2-Faktor
Jippie! Den gul-fula plast dykaren fungerar igen efter en duktig over haul och spa-behandling av @tictac62,. Stort tack för ditt hantverkskunnande och trevliga dialoger, hatten av;). Tack även till @McGyver för bollplankandet på vägen hit. Uret har et stiftankarverk vilket inte går att jämföra med Valjoux/Landeron/Venus etc så kvalitetsmässigt är det ingen stjärna på klockhimlen, men riktigt kul att den iaf tuffar på och håller tiden. Helt klart en udda fågel. Här kommer bilder på resultatet.
IMG_0606.JPG

IMG_0607.JPG

IMG_0608.JPG

IMG_0609.JPG
 

Martin Lovasz

Audemars
Ja man får inte ha för stora förhoppningar när man fixar dessa urverk då de egentligen behöver nya delar för de slits mycket mer än vanliga urverk. Man kan försöka hitta andra urverk (t ex EB 8401) som man baserat kronograferna på för det är främst gånghakepinnarna som slits med tiden.
 

Cougan

Rolex
2-Faktor
Ja man får inte ha för stora förhoppningar när man fixar dessa urverk då de egentligen behöver nya delar för de slits mycket mer än vanliga urverk. Man kan försöka hitta andra urverk (t ex EB 8401) som man baserat kronograferna på för det är främst gånghakepinnarna som slits med tiden.
Tur att jag hittade ett NOS-verk som donator så förhoppningsvis tickar den på några år till.
 

-JL-

Rolex
2-Faktor
Tycker klockan är asball!!
Kul med något som sticker ut från mainstream och riktigt roligt att du fått snurr på den :)
 
Topp