• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Montera tavla med brutna stift

Holmqvist

Patek
2-Faktor
Hej.

Har fått tag på en klocka som jag gärna vill få ordning på men stiften på tavlan har gått av.
Få tag på ny tavla känns omöjligt.
Hur löser jag detta?
image.jpeg
 
Finns ju dels tavelpunkter, dvs. små dubbelhäftande cirklar som man kan placera ut och fästa tavlan med. Detta kan dock bli en rätt kladdig lösning om man inte aktar sig och tavlan kan röra lite på sig. Ett alternativ är ju att besöka en urmakare som sitter på ett verktyg för detta. Det brukar vara motståndslödning som gäller.

/Philemon
 

alexndr

Rolex
2-Faktor
Jag har testat "dial dots" en gång och tycker det fungerade ganska dåligt. Tavlan fastnade liksom inte riktigt trots att jag använde flera stycken. Eventuellt jag som använde dem fel på något sätt ..
 

Holmqvist

Patek
2-Faktor

Kaha

Omega
Fördelen med dialdots är att det finns möjlighet att efterjustera. Det är ruggigt svårt att få stiften på rätt plats och helt raka, med den precision som krävs, på första försöket
 
Topp