• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Montering av datumbubbla (cyklops)

Perczek

Cartier
2-Faktor
Hej!
Jag har förstått att det är full möjligt att montera en datumbubbla på ett plant safirglas om man har utrustningen (rätt lim och uv-lampa m.m.)

Dessvärre är jag inte den händiga typen och saknar utrustning. Jag undrar därför om det finns någon på forumet som har en passade bubbla (modell rolex) som sysslar med detta och kan hjälpa mig för en symbolisk summa?

PM:a mig.

Jag bifogar bild på klockan som är tilltänkt att få cyklopet.

Tack på förhand!
 

Bilagor

  • 4F3B07BA-A3B2-4F6F-BCC1-B60AAC7834DA.jpeg
    4F3B07BA-A3B2-4F6F-BCC1-B60AAC7834DA.jpeg
    134.7 KB · Visningar: 18

Tampa_blord

Panerai
Faktiskt inga större problem att göra själv. Iom att UV limmet inte stelnar utan UV strålning så går det bra att flytta runt cyklopen tills den sitter där den ska. Sen elda på med en UV lampa. Limresterna går sedan fint att skrapa loss med något vasst
 

Perczek

Cartier
2-Faktor
Faktiskt inga större problem att göra själv. Iom att UV limmet inte stelnar utan UV strålning så går det bra att flytta runt cyklopen tills den sitter där den ska. Sen elda på med en UV lampa. Limresterna går sedan fint att skrapa loss med något vasst

Ungefär det jag läst mig till, iom att det safirglas borde det inte vara några problem med att skrapa limrester och till och med ta bort bubblan. Har dessutom sett att själva ”bubblan” endast går på
några tior.

Så om någon gjort detta och har grejerna hemma; PM:a mig :)
 

Ockeh

Breitling
Hur tror ni det hade sett ut med sådant på en Seiko SKX009K2? den har ju både dag och datum, och inte safirglas. jag e villig och testa detta på om nån i Göteborg har utrustningen och kunskapen så betalar jag givetvis för besväret. vill ha så pimpad pepsi som möjligt.
 

Widowmaker

Audemars
2-Faktor
Hur tror ni det hade sett ut med sådant på en Seiko SKX009K2? den har ju både dag och datum, och inte safirglas. jag e villig och testa detta på om nån i Göteborg har utrustningen och kunskapen så betalar jag givetvis för besväret. vill ha så pimpad pepsi som möjligt.


Lämna in den till Hedens, de kan nog strössla den
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Bumpar denna! Skulle kunna tänka mig göra detta på en liten stålsportis men har ett par funderingar. UV-lim och UV-lampa, limet ger sig väl, men lampan? Jag har en sån 228061_63846.tif.jpg 15w ifrån kjell.co, räcker det? Och vilket lim skulle rekommenderas, och inköpsställe gärna på hemmaplan :)
 

M.L.

Vacheron
2-Faktor
Bumpar denna! Skulle kunna tänka mig göra detta på en liten stålsportis men har ett par funderingar. UV-lim och UV-lampa, limet ger sig väl, men lampan? Jag har en sån 228061_63846.tif.jpg 15w ifrån kjell.co, räcker det? Och vilket lim skulle rekommenderas, och inköpsställe gärna på hemmaplan :)
Ingen koll på lampan då jag löst detta med solen (för längesen när jag hade en period där jag av någon outgrundlig anledning tyckte att detta var något eftersträvansvärt på en klocka:sorry:). Numera är jag av den åsikten att alla klockor alltid är snyggare utan datumförstoring. Så fundera en gång till om du verkligen vill förfula din klocka med detta!:) (Senaste åren har jag plockat bort bubblan på några klockor för ett trivsammare utseende!)
Men om du fortfarande vill gå vidare med projektet, se till att du har köpt en bubbla med riktig förstoring, då det ser vedervärdigt ut med en plastbubbla över datum som inte förstorar det minsta. Som om någon har monterat en ful plastbit över datumet utan syfte eller mening.
Undvik detta, ser bara efterblivet ut:
51BFfsWeDoL.jpg
 
Senast ändrad:

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Ingen koll på lampan då jag löst detta med solen (för längesen när jag hade en period där jag av någon outgrundlig anledning tyckte att detta var något eftersträvansvärt på en klocka:sorry:). Numera är jag av den åsikten att alla klockor alltid är snyggare utan datumförstoring. Så fundera en gång till om du verkligen vill förfula din klocka med detta!:)
Men se till att du har köpt en bubbla med riktig förstoring, då det ser vedervärdigt ut med en plastbubbla över datum som inte förstorar det minsta. Som om någon har monterat en ful plastbit över datumet utan syfte eller mening.
Undvik detta, ser bara efterblivet ut:
51BFfsWeDoL.jpg
:D Om det hela genomförs beror lite på hur billigt och enkelt det är att hitta lim. Jag har redan en bubbla liggandes ifrån en klocka jag tog bort ifrån. Precis som du säger är det kanske ingen förskönande mod, mer praktisk. Lite som det eviga dilemmat med lysmassa. Väldigt många påstår sig inte kunna leva utan, men av erfarenhet vet man ju att 90% kräver en rejäl laddning för att vara användbara, och att många antingen är så pass dåliga från början eller blivit med tiden att man lika gärna kunde vara utan ;)
 
Topp