• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Montering av krona på bom

AdmAndrssn

Panerai
2-Faktor
Tjena! Har lyckats få tag på en orginalkrona till min Certina DS, och nu är det dags att montera den. Dock vet jag inte exakt hur man ska gå tillväga för att montera kronan på bommen, och för det första få av den gamla kronan från bommen? Är det bara att gänga av/på kronan eller är det mer avancerat än så?
14A4AE26-C6E3-4DDD-89AF-4269D0861B63.jpeg

MVH AdmAndrssn
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Den här skruven är väl fjädrande? Tryck ner den lite lätt med en skruvmejsel så borde du kunna dra ut krona med bom. Tryck inte för hårt bara.

IMG_20180418_192835.jpg
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Kronan brukar kunna gå att skruva av från bommen om du håller fast bommen (på den delen som är gängad men som inte används för att gänga kronan) med en tång eller "pin vice".

IMG_20180418_193526.jpg
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Yes fick loss krona+bom nu! Dock verkar det som som att bommen är för kort för den nya kronan, tror jag behöver en ny bom helt enkelt...
3FE17E9C-695F-4D13-8760-FA9EC1DC0CD8.jpeg

313DBE9D-DBA9-4BA6-AE2B-A38CD08408E4.jpeg
Så kan det vara, vanligast är ju att man byter bom samtidigt som krona. Dock lite svårare då du måste kapa bommen i rätt längd. Här är en bra instruktionsfilm.

 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Har fått för mig att alla "riktiga" DS har delat, har tänkt att det beror på att boetten ska vara helt rörlig i förhållande till innanmätet. Men, jag kan ha fel. Har jag ofta :).
@Martin Lovasz ?
Kanske är så, av 3 ds och 2 ds2 jag skruvat så har en ds2 haft delat. Har aldrig reflekterat över om den delade stammen bidrar till högre tålighet för stötar mot kronan.
 

rogart-63

Patek
Ser nästan ut som om nån förlängt bommen med en sån där förlängare. Det går ju göra likadant. Men en ny bom är ju lite roligare. Och delar till Certina 25-45 är väl inte jättesvåra att hitta?
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Ser nästan ut som om nån förlängt bommen med en sån där förlängare. Det går ju göra likadant. Men en ny bom är ju lite roligare. Och delar till Certina 25-45 är väl inte jättesvåra att hitta?
Vissa delar till 25-45 är rätt svåra att hitta, men då verket delar vissa delar med (är det 25-36?) Så finns dessa delar att tillgå utan problem. Bom borde inte vara speciellt dyrt att lösa.
 

Martin Lovasz

Audemars
Har fått för mig att alla "riktiga" DS har delat, har tänkt att det beror på att boetten ska vara helt rörlig i förhållande till innanmätet. Men, jag kan ha fel. Har jag ofta :).
@Martin Lovasz ?
Första serien hade stel bom och man ser hur DS har utvecklats om man köper in modeller från olika årgångar.

Saken är den att bom med krona som satt i förmodligen är bytta en gång i tiden och att denna klocka haft en stel bom från början så antingen byter man bommen till en stel bom för den nya kronan eller så köper man en senare krona med långt rör och det är enklare att köpa in en ny kronan så slipper man kapa bommar.

Första serien hade stel bom som måste kapas när den byts plus en krona med kort rör.

Andra serien hade delad bom plus en krona med långt rör.

Tredje serien hade delad bom men med tjockt boettrör plus en större kronan (som blev kronan till DS-2).

Man kan byta mellan serie ett och två men serie tre måste ha den nyaste kronan med delad bom.
 
Senast ändrad:

AdmAndrssn

Panerai
2-Faktor
Tack för all hjälp hörrni! Och imponerande vilken kunskap du sitter på @Martin Lovasz ! :) Har en ny bom påväg från @theargonaut (som jag även köpte kronan av, tack igen!) som förhoppningsvis passar, kronan ska ha gått att gänga på denna bom. Som ni kanske förstår är det första gången jag gör detta, hade jag vetat bättre tidigare hade jag nog tackat ja när @theargonaut erbjöd sig skicka med bommen med kronan från början ;)
 

AdmAndrssn

Panerai
2-Faktor
Nu så!
Fick i fredags hem en ny bom av @theargonaut , och först idag tog jag mig tid till att slutföra detta projekt.
8D91D7F2-310A-4BF9-A9B5-357A8B27B771.jpeg

Jag använde först en sidavbitare (typ) och kapade bommen i små omgångar, och slipade sedan änden på bommen med en sten till en Dremel, för att kronan skulle gänga på utan problem.
B7BD8E8E-5A16-41E7-AB71-FBD221FF123F.jpeg

När bommen till slut var av rätt längd gängade jag helt enkelt på kronan och monterade krona+bom på klockan!
E379CE9A-9AFA-44B9-9E45-751091C2E5C8.jpeg

1D844EC0-E3A8-46E2-B1A2-4BBE56A45B65.jpeg

Och så en wristshot:
63062A1D-8866-4766-90A7-CF3AC90BDA4F.jpeg


Tack för all hjälp! Detta är säkert en ganska simpel grej att lösa för många här, men för oss som inte har meckat så mycket med klockor tidigare så är det riktigt kul att kunna lösa en sån här sak själv! :)
 

noeLLY

Cartier
Nu så!
Fick i fredags hem en ny bom av @theargonaut , och först idag tog jag mig tid till att slutföra detta projekt.
8D91D7F2-310A-4BF9-A9B5-357A8B27B771.jpeg

Jag använde först en sidavbitare (typ) och kapade bommen i små omgångar, och slipade sedan änden på bommen med en sten till en Dremel, för att kronan skulle gänga på utan problem.
B7BD8E8E-5A16-41E7-AB71-FBD221FF123F.jpeg

När bommen till slut var av rätt längd gängade jag helt enkelt på kronan och monterade krona+bom på klockan!
E379CE9A-9AFA-44B9-9E45-751091C2E5C8.jpeg

1D844EC0-E3A8-46E2-B1A2-4BBE56A45B65.jpeg

Och så en wristshot:
63062A1D-8866-4766-90A7-CF3AC90BDA4F.jpeg


Tack för all hjälp! Detta är säkert en ganska simpel grej att lösa för många här, men för oss som inte har meckat så mycket med klockor tidigare så är det riktigt kul att kunna lösa en sån här sak själv! :)
Glöm inte loctite! Och smörj ställaxeln
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Nu så!
Fick i fredags hem en ny bom av @theargonaut , och först idag tog jag mig tid till att slutföra detta projekt.
8D91D7F2-310A-4BF9-A9B5-357A8B27B771.jpeg

Jag använde först en sidavbitare (typ) och kapade bommen i små omgångar, och slipade sedan änden på bommen med en sten till en Dremel, för att kronan skulle gänga på utan problem.
B7BD8E8E-5A16-41E7-AB71-FBD221FF123F.jpeg

När bommen till slut var av rätt längd gängade jag helt enkelt på kronan och monterade krona+bom på klockan!
E379CE9A-9AFA-44B9-9E45-751091C2E5C8.jpeg

1D844EC0-E3A8-46E2-B1A2-4BBE56A45B65.jpeg

Och så en wristshot:
63062A1D-8866-4766-90A7-CF3AC90BDA4F.jpeg


Tack för all hjälp! Detta är säkert en ganska simpel grej att lösa för många här, men för oss som inte har meckat så mycket med klockor tidigare så är det riktigt kul att kunna lösa en sån här sak själv! :)
Snyggt jobbat! Hoppas du blev nöjd med resultatet :)
 
Topp