• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Montering

ZQT

The Banker
2-Faktor
Har ägnat större delen av eftermiddagen och kvällen för att demontera och montera en gammal Exacta som jag köpte på tratten för ett tag sen.

Till min stora skräckblandade förtjusning fungerar klockan, datumet slår om typ 12:10 och den tickar, hur gick det till undrar ni då, det undrar jag fan med kan jag säga! o_O:woot:

Bytte datumhjul och sekundvisare till röda från svart/guld tyckte det blev en kul twist.

http://i1072.photobucket.com/albums/w372/Jakob_Zetterquist/Exacta1.gif



Bilderna är tagna med en iphone och har därför tyvärr bristande kvalitet.

Edit: Kanske ska ligga i annan forumdel?
 

slimjim

Rösten från Bro
2-Faktor
Härligt, bra jobbat, Nice med rolettdatum, glad midsommar och allt det där...

MEN! Vad väger den?
 

ZQT

The Banker
2-Faktor
Härligt, bra jobbat, Nice med rolettdatum, glad midsommar och allt det där...

MEN! Vad väger den?


Haha, jodå, jag tog kort på varje steg (vid demonteringen) för att hålla koll... Sen var det bara att plocka ihop, men fan va jobbigt det är att ha en pincett som är halv-antimagnetisk!
 
T

Tobbe

Guest
Bra jobbat! Nice GIF-bild av processen, koll! :) Du kanske får mersmak och ger dig på en utforskning av speedyn ;) haha!
 

plattfot

Rolex
Verket du just plockade isär och ihop är ju inte helt olikt ett unitas 6497 (unitasverket saknar ju datumhjulet). Addera lite Yes diskmedel att tvätta delarna med och lite olivolja för smörjning så kan du börja serva Panerai basmodeller :).

Skämt åsido - Bra jobbat att få alla delar på plats. Har som du rivit en hel del gamla traderaköp och lärt mig en hel del på vägen.
 

ZQT

The Banker
2-Faktor
Verket du just plockade isär och ihop är ju inte helt olikt ett unitas 6497 (unitasverket saknar ju datumhjulet). Addera lite Yes diskmedel att tvätta delarna med och lite olivolja för smörjning så kan du börja serva Panerai basmodeller :).

Skämt åsido - Bra jobbat att få alla delar på plats. Har som du rivit en hel del gamla traderaköp och lärt mig en hel del på vägen.
Har faktiskt köpt en ultraljudstvätt, kanske kan köra delarna i den... Ska testa när tillfälle ges! ;)
 

Leben

Queen Elizabeth II
Forumpersonal
Owner of KS
Pledge Member
2-Faktor
Har ägnat större delen av eftermiddagen och kvällen för att demontera och montera en gammal Exacta som jag köpte på tratten för ett tag sen.

Till min stora skräckblandade förtjusning fungerar klockan, datumet slår om typ 12:10 och den tickar, hur gick det till undrar ni då, det undrar jag fan med kan jag säga! o_O:woot:

Bytte datumhjul och sekundvisare till röda från svart/guld tyckte det blev en kul twist.

http://i1072.photobucket.com/albums/w372/Jakob_Zetterquist/Exacta1.gif



Bilderna är tagna med en iphone och har därför tyvärr bristande kvalitet.

Edit: Kanske ska ligga i annan forumdel?

Bra jobbat!
 

ZQT

The Banker
2-Faktor
Tack alla för de fina orden! :)

Försök själva, de verktyg som jag köpt, samtliga från tratten, är skruvmejslar, typ sex st mått mellan 0,6-1,6mm, en visavdragare, två pincettr, en rak och en med böjd spets, en lupp, en gummiboll för att öppna boetter. Kostade väl runt typ 3-400 spänn totalt!
 
Topp