• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Montreal madness...

PR1973

Rolex
Pledge Member
Efter lite påtryckning så får det här bli en egen tråd (finns som post på annat ställe också) :)

Montreal, skulle kunna vara en stad i Canada med en ovanligt rymdskeppslik olympisk stadium från mitten av 70-talet...

OlympicStadium.jpg


…eller en Alfa Romeo med underbart besynnerlig men väldigt tidstypisk design och inte minst en liten välljudande V8:a...

alfa-romeo-montreal-09-630x472.jpg


…men nu handlar det förstås om en annan 70-tals ikon, Heuer Montreal. En modell vars design verkligen osar 70-tal med sin stora boett och sina färgglada urtavlor. Urverket är ett klassikt calibre 12, vidareutvecklingen av calibre 11 som var med och tävlade om att vara första automatiska kronografverket.

72Chronos0203.jpg


Som nästan alla Heuers från tiden så finns det givetvis en legendarisk racerförare som kan kopplas ihop med modellen. I det här fallet ingen mindre än Mr Nürburgring framför alla andra, Stefan Bellof. Huruvida han hade sin Montreal på sig när han avverkade nordslingan på fantastiska 6 minuter och 11 sekunder förtäljer inte historien. Året var 1983 så man kan väl misstänka att han gått vidare till något lite modernare som matchade hans Porsche 956:a. Herr Bellofs Montreal var en 110.503NC och tillhörde därmed den lätt uppdaterade andra serien av Montrealen.

Porsche_956.009_1.jpg


beloff.jpg


Modellen introducerades 1972 och fanns i sortimentet under fyra år. Sedan ersattes den i och för sig av en ny Montreal, byggd runt ett Valjoux 7750 verk, som fanns kvar till början av 80-talet men den modellen lämnar vi därhän nu. Under de fyra åren lyckades man klämma fram inte mindre än sju olika varianter i två serier, där den andra serien introducerades 1974. Allt från helguld till helsvart fanns att välja på.

72Chronos1819.jpg


Den andra serien blev något mer återhållsam och urtavlorna inte riktigt lika färgglada. Indexen för timmarna gick från den klassiska applicerade varianten som liknade de på Autavian till en enklare variant bestående enbart av lysmassa.

Nåväl, nog med historia. Har verkligen snöat in på Montrealen och i veckan utökades samlingen med en fjärde. En 110.505CH, dvs. den guldiga modellen. Som gjorde för en discokung eller knarkbaron i utsvängda brallor och rejäla platåskor. Galet fint skick och enda synliga slitaget är märkligt nog på tachymeterskalan innanför glaset. De bruna (!) visarna matchas med en samtida rallyrem.

P1000609.jpg


P1000607.jpg


P1000604.jpg


De andra tre har figurerat i dagens vintageur ett antal gånger men lite nya bilder skadar ju aldrig. Den PVD behandlade varianten är från den andra serien. En tidigare ägare och i riktigt hyggligt skick. Inte allt för mycket slitage på behandlingen och alla delar är original.

P1000602.jpg


Den blåa är även den ur andra serien. Original NSA länk och överlag i riktigt bra skick efter en välbehövlig service.

P1000596.jpg


Klockan som satte igång Montrealberoendet, en 110.503N ur första serien. Originallänk även på denna, här en något mindre förfinad variant än den som sitter på den blåa.

P1000597.jpg


Blir det fler? Antagligen :) En vit hade suttit riktigt fint.
Har ni kommit så här långt får jag tacka för visat intresse :)
 

Grafton

Dr Messerschmitt
2-Faktor
Kvalitetspost! Tack! Underbara klockor med precis lagom 70-talsvibbar. Det var den första klocka jag såg med puls-bezel, har velat ha en sån sen dess.
 

krämbulle

Alltid sugen på inköp
2-Faktor
Fantastisk post tack för det! Fina bilder och trevlig historia! Uppskattas mycket.

Att Bellof är en av mina största motorsporthjältar gör det inte sämre och bara det faktumet väckte mitt intresse för uret rätt tidigt.

Jag måste dock erkänna att jag aldrig klämt på någon. Hur bärs den? Av måtten att döma så är den ju rätt stor.
 

PR1973

Rolex
Pledge Member
Fantastisk post tack för det! Fina bilder och trevlig historia! Uppskattas mycket.

Att Bellof är en av mina största motorsporthjältar gör det inte sämre och bara det faktumet väckte mitt intresse för uret rätt tidigt.

Jag måste dock erkänna att jag aldrig klämt på någon. Hur bärs den? Av måtten att döma så är den ju rätt stor.

Den bärs rätt stort onekligen. Men väldigt bekvämt trots tjockleken.
 
D

Deleted member 1154

Guest
Heuer Montreal väcker habegär..... snygga och coolt med många olika unika varianter

Tack för tråden
 
Topp