• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Moraklocka

P1200VB

Basic
Fick ärva en 184 år gammal moraklocka från min farfars kusin för drygt ett år sedan. Den hade kärvat ihop samt att en spärrfjäder var trasig. Hittade ett kvitto i klockan från 1983 där det stod att en firma vid namn Grens Urtjänst hade reparerat den då. Googlade på namnet och det visade sig att gubben som lagade klockan fortfarande finns kvar och håller igång sin verksamhet trots att han är en bit över 70 år. Så jag lämnade in den på reparation och för några dagar sedan fick jag tillbaka den i fungerande skick.

Har ingen aning om det finns något värde i den men skicket är i vart fall riktigt fint. Aldrig ommålad vilket enligt urmakaren är mycket ovanligt. Här kommer några bilder på själva fodralet.

IMG_2350_zpsyjeio1dt.jpg

IMG_2351_zpsvo3bgdob.jpg

IMG_2352_zpsdjpt2ujc.jpg

Hittade en gammal bild från slutet av 30-talet där min farfars kusin som flicka sitter med sin mor (min farfars pappas syster) i en lägenhet. Där finns klockan med. Så den har varit i släkten ett tag.

IMG_0292_zpsxabqbqpm.jpg

Någon här inne som har koll på gamla klockor? Antar att det inte finns något större värde i dessa men tycker den är kul ändå i och med att den har varit i släkten ganska länge. Vikten på pendeln är justerad så den håller tiden bra men jag lär nog ändå inte ha igång den för jämnan på grund av ljudvolymen.

Urverket är utanför min kompetens, men måleriet på fodralet är storartat! Som 71årig målningskonservator jublar jag när man ser en mästarhand. Penselföring,den känsligt uppbyggda symmetrin, bottenkulörerna, och ett fodral fritt från retucher och "skavankbättringar". Bilden från 30 talet är ett fint tidsdokument. Stort grattis!!

Jäkla cool klocka. Men som du säger lär du väl sällan ha den igång? Inte i sovrummet iallafall . Kommer ihåg min mormor och morfar hade en flera gamla klockor som ticka jättehögt? Höll på att driva en till vansinne när man skulle sova över.
Sen undra jag om du sunkat slagen rätt? Hörde bara 3 slag men klocka stod på 5? Gick så snabbt att jag kanske missa några slag?

Häftigt, sanslöst fin målning. Här hemma är det tyvärr ingen som står ut i längden med tickandet och tackandet från golv- och väggur. Tänkte man kunde härda sig och träna upp sig genom exponering men det verkar inte fungera.

Man tackar. Jag hade nog aldrig gått och köpt en moraklocka själv men nu när man fått ärva den känns det kul att den får leva vidare även om det kostade en slant att få den reparerad. Tänk vilket arbete folk lade ner på hantverk förr i tiden innan robotar och maskiner fanns. Vissa göt kugghjul och urverkdelar, andra smidde urtavlor och pendlar, andra monterade klockor, vissa tillverkade klockfodral m.m. Och lade ner hela sin själ i det. Svensktillverkat är det också.

Jag har startat den och kör den nu på dagen. Står och tickar rofyllt. Den slår rätt antal gånger, kolla på videon igen ;)

Jäkla cool klocka. Men som du säger lär du väl sällan ha den igång? Inte i sovrummet iallafall . Kommer ihåg min mormor och morfar hade en flera gamla klockor som ticka jättehögt? Höll på att driva en till vansinne när man skulle sova över.
Sen undra jag om du sunkat slagen rätt? Hörde bara 3 slag men klocka stod på 5? Gick så snabbt att jag kanske missa några slag?
Som klockälskare är det väl enbart underbart sövande vaggmusik? :D

Man tackar. Jag hade nog aldrig gått och köpt en moraklocka själv men nu när man fått ärva den känns det kul att den får leva vidare även om det kostade en slant att få den reparerad. Tänk vilket arbete folk lade ner på hantverk förr i tiden innan robotar och maskiner fanns. Vissa göt kugghjul och urverkdelar, andra smidde urtavlor och pendlar, andra monterade klockor, vissa tillverkade klockfodral m.m. Och lade ner hela sin själ i det. Svensktillverkat är det också.

Jag har startat den och kör den nu på dagen. Står och tickar rofyllt. Den slår rätt antal gånger, kolla på videon igen ;)
Fint formulerat av dig. Tiden blåser förbi snabbt, och mycket är färskvara, men trevligt att vi kan fördjupa oss i hantverk. Vi är ju alla vänner på ett av Europas tyngsta vintageforum. Klocksnack !!!!

Tillbaka
Topp